_
_
_
_

El macrofestival de cultura que Barcelona va perdre

Unes cartes in¨¨dites entre Var¨¨se i Mir¨® revelen com la tensi¨® pol¨ªtica de 1933 i 1934 va evitar que la ciutat es convert¨ªs en una de les capitals mundials de l¡¯avantguarda

Fotomuntatge de la documentaci¨® de l¡¯Adlan conservada al Col¡¤legi d¡¯Arquitectes de Catalunya sobre el mecanoscrit del projecte Primera Internacional d¡¯Artistes Creadors.
Fotomuntatge de la documentaci¨® de l¡¯Adlan conservada al Col¡¤legi d¡¯Arquitectes de Catalunya sobre el mecanoscrit del projecte Primera Internacional d¡¯Artistes Creadors.

Un petit ¨¤lbum que va romandre ocult 69 anys cont¨¦ l¡¯arxiu Adlan, l¡¯associaci¨® que l¡¯octubre de 1932, animats pel poeta Carles Sindreu, van crear un grup d¡¯arquitectes, artistes, fot¨°grafs, poetes, cr¨ªtics d¡¯art, galeristes, m¨²sics i burgesos il¡¤lustrats (Sert, Mir¨®, Prats, Gomis, Gerhard, Torres Clav¨¦¡­) que va tenir la seva seu en els locals del GATPAC del passeig de Gr¨¤cia 99, i branques a Madrid (?ngel Ferrant) i Tenerife (Eduardo Westerdahl) per promoure la modernitzaci¨® de la cultura contra els defensors de l¡¯art antic. L¡¯¨¤lbum formar¨¤ part de l¡¯exposici¨® que prepara la Fundaci¨® Mir¨® de Barcelona per a la primavera del 2021, comissariada per Joan M. Minguet Batllori,

L¡¯arxiu, salvat per Sixte Illescas de la crema de documents per falangistes comandats per un joven¨ªssim Jos¨¦ Antonio Coderch el 1939, va ser donat el 2008 al Col¡¤legi d¡¯Arquitectes de Catalunya (CoAC) pel fill de l¡¯arquitecte Illescas. El material, excepte l¡¯exposici¨® Picasso que Adlan va promoure el 1936 a la sala Esteve i el treball de J¨²lia Talarn, ha estat poc estudiat, i, malgrat la seva import¨¤ncia, una campanya de crowfounding per finan?ar-ne la digitilitzaci¨® va fracassar davant el desinter¨¨s general.

¡°Els governs espanyol i catal¨¤ no estan prou estabilitzats¡±, admet Mir¨® a Var¨¨se

Entre altres elements (exposicions de Man Ray, Calder, Giacometti, Arp¡­), l¡¯¨¤lbum ofereix detalls d¡¯una iniciativa que podria haver situat Barcelona en el centre mundial de la cultura m¨¦s innovadora i que mostra que l¡¯actual rellev¨¤ncia de la ciutat com una de les capitals internacionals de la m¨²sica electr¨°nica, gr¨¤cies al S¨®nar, t¨¦ unes arrels que es remunten als anys trenta.

En 1932 Mir¨® va con¨¨ixer Edgar Var¨¨se, el pioner de la m¨²sica electr¨°nica, a la casa de Calder de Par¨ªs, on l¡¯artista catal¨¤ passava uns dies amb motiu de la seva exposici¨® a la galeria Pierre Colle. El compositor, president llavors de la Pan-American Association of Composer, tenia al cap la celebraci¨® d¡¯un macrofestival internacional de la cultura d¡¯avantguarda, obert a totes les branques de la creaci¨® i el pensament. Amb la creaci¨® recent d¡¯Adlan, Mir¨® va veure una oportunitat perqu¨¨ se celebr¨¦s a Barcelona. Var¨¨se, entusiasmat, va dictar el 8 de desembre de 1932 a l¡¯artista catal¨¤ una primera proposta perqu¨¨ fos presentada a la directiva d¡¯Adlan i per la qual, si es duia a terme, ¡°Barcelona ¡ªsegons Var¨¨se¡ª adquirir¨¤ una significan?a mundial¡±. Var¨¨se l¡¯havia batejat amb el nom d¡¯IV Internationale des Arts, per¨° la seva resson¨¤ncia comunista va fer aconsellable variar la denominaci¨® per la Primera Internacional d¡¯Artistes Creadors (PIAC). La primera llista inclo?a, a m¨¦s dels creadors catalans, Ribemont-Dessaignes, Var¨¨se, Artaud, Le Corbusier, Webern, Lorca, Prampolini, Huidobro, Arp, Torres Garc¨ªa (encara a Espanya), Alberti, Sch?nberg¡­

El text, in¨¨dit, transcrit per Mir¨® ¨¦s el seg¨¹ent:

¡°Olimp¨ªada Internacional de la Creaci¨®

Organitzar una mena d¡¯Olimp¨ªada Internacional, una setmana de manifestacions de creacions vives per primera vegada a Espanya; ¨¦s a dir, una exposici¨® d¡¯art pl¨¤stic, pintura, escultura i de dramat¨²rgia combinada amb recitals po¨¨tics en el marc de l¡¯exposici¨®. Paral¡¤lelament, tres manifestacions musicals, un concert per a gran orquestra a la sala m¨¦s gran de Barcelona, un concert d¡¯orquestra de cambra en una sala de proporcions m¨¦s redu?des i un concert de m¨²sica de cambra. Els programes composts d¡¯obres dels compositors m¨¦s magn¨ªfics de la nostra ¨¨poca, europea i americana. Els dos primers concerts sota la direcci¨® de Nicola Slominsky, que ¨¦s l¡¯int¨¨rpret ideal de tota m¨²sica d¡¯avantguarda. Per a l¡¯organitzaci¨® pr¨¤ctica, aix¨ª com els executants d¡¯orquestra, hauran de pert¨¤nyer i estar conformes amb els estatuts del Sindicat. La q¨¹esti¨® a estudiar ¨¦s si una subvenci¨® de l¡¯Ajuntament o del Govern catal¨¤ pot ser obtinguda a t¨ªtol de garantia, perqu¨¨ no hi ha cap ra¨® perqu¨¨ els dos primers concerts, per la curiositat, la novetat i l¡¯inter¨¨s i la qualitat del programa puguin recaptar prou per a cobrir les despeses. Una propaganda i una publicitat establerta, psicol¨°gicament pensada, ha d¡¯arribar a crear una demanda per a assegurar l¡¯¨¨xit material de tal empresa. Barcelona ¨¦s internacionalment coneguda tant a Europa com a Am¨¨rica com per a representar un factor molt favorable per a semblant manifestaci¨®. Un comit¨¨ d¡¯honor seria creat, fora del comit¨¨ executiu, comprenent en totes les branques a les personalitats m¨¦s representatives de la nostra ¨¨poca. Un grup d¡¯artistes i pensadors sorgits en l¡¯esperit d¡¯avui i ja en contacte aqu¨ª a Par¨ªs, desitjosos de tot cor, fora de tota preocupaci¨® de tend¨¨ncies, de capelles , i en un esperit de col¡¤laboraci¨® internacional desinteressada per a la posada en acci¨® de tal mitj¨¤ d¡¯aproximaci¨®, perqu¨¨ per primera vegada tindria lloc en un pa¨ªs de vella tradici¨® en tr¨¤nsit d¡¯obrir-se a tota la possibilitat que ofereix el futur.

El tercer concert de m¨²sica, organitzat pels artistes barcelonins.

Per al segon concert de cambra, com les despeses no s¨®n grans i les obres significatives nombroses, hi serem sempre a temps d¡¯organitzar un de suplementari.¡±

Les cartes se succeeixen al llarg del 1933. L¡¯arxiu de la Paul Sacher Foundation a Su?ssa conserva les cartes de Mir¨®, Prats i Ventura Gassol, que Quadern revela per primera vegada. El 31 de gener, Joan Mir¨® escriu a Var¨¨se, en resposta a una carta anterior.

¡°Benvolgut amic; La seva carta em va donar molt de plaer i puc constatar que vost¨¨ persisteix amb entusiasme en les idees de dur a terme amb tota la seva envergadura l¡¯empresa tan bella i fascinant que em va proposar. - Li vaig remetre una c¨°pia del manifest que vost¨¨ em va dictar a casa de Calder al president d¡¯Adlan (Associaci¨® de l¡¯art nou) perqu¨¨ ell la comenti al comit¨¨. - Tots estan molt entusiasmats amb els seus projectes, per¨° cal estudiar molt lentament, sense pressa i sense deixar res a l¡¯atzar el pla a seguir per a aconseguir un resultat brillant.

Sorgeix un problema molt delicat: des del moment en qu¨¨ l¡¯ajuda del govern catal¨¤ ¨¦s essencial per a tal empresa, hem d¡¯actuar de tal manera que aquest ¨²ltim no se li ho apropi? i que Adlan mantingui costi el que costi el control i la direcci¨® i que els senyors del govern que apareixeran en el comit¨¨ d¡¯honor es conformin a exercir el paper de comparses i figures decoratives i que nom¨¦s ens brindin ajuda material i moral. - ?s per aix¨° que hem d¡¯actuar de manera molt intel¡¤ligent, sense dir res abans que tot estigui planejat i no es descuri el m¨¦s m¨ªnim detall, establint-ne un pla d¡¯acci¨® molt clar i prec¨ªs. - Em sembla que tenim moltes probabilitats d¡¯aconseguir-ho. Li mantindr¨¦ estrictament informat del resultat de tots els procediments.

Com li va el treball?

Jo treballo m¨¦s que mai. En un moment de tant descoratjament i covardia ¨¦s necessari moure¡¯s costi el que costi.¡±

Var¨¨se (arxiu Adlan) li respon el 3 de febrer: ¡°Estic encantat per l¡¯acolliment que el meu projecte sembla haver trobat i vull agrair-li que hagi fet d¡¯advocat eloq¨¹ent i persuasiu¡±. El compositor t¨¦ clar que ¡°cal evitar i eliminar els aprofitats, els especuladors trompettatore della gloria altivi, com els anomena Leonardo da Vinci), aquests neocl¨¤ssics que ofereixen el seu cad¨¤ver en rodanxes acomodades al gust de dia i sobretot deslliurar-nos de parisianisme que sotmet i contamina tota la producci¨® actual¡±. Tamb¨¦ li anuncia que a la primavera creu que acabar¨¤ una gran obra musical. Podria tractar-se, segons el bi¨°graf de Var¨¨se, Felix Meyer, de la inacabada The One-All Alone (o L¡¯Astronome), una fantasia multim¨¨dia amb gui¨® d¡¯Artaud que transcorria l¡¯any 2000 i que volia presentar a Barcelona.

El manifest parla de convocar a Barcelona, amb el suport de l¡¯Oficina de Turisme, la cambra sindical i empresarial, els hotelers, les ind¨²stries del luxe i la societat civil catalana, els principals artistes creadors del m¨®n, sense tenir en compte les escoles i els ismes i com a reacci¨® ¡°contra el funest neoclassicisme en totes les arts, que ha rebaixat la creaci¨® art¨ªstica, pura i lliure en ess¨¨ncia al nivell d¡¯objectes d¡¯art; i en general, contra tot l¡¯art figuratiu, suma dels anhels art¨ªstics de tota una ¨¨poca de decad¨¨ncia burgesa, avui afortunadament superada. S¡¯exigir¨¤ als artistes un m¨ªnim de sinceritat i de vibraci¨® humana en les seves obres i, com a regla general, seran preferides la puresa a la novetat amb pretensions d¡¯extravag¨¤ncia, la brutalitat en l¡¯expressi¨® a la gr¨¤cia morbosa i refinada¡±. Per qu¨¨ Barcelona com a seu? Segons Felix Meyer, director de la Paul Sacher Foundation i bi¨°graf de Var¨¨se, ¡°per les connexions personals de Var¨¨se amb Mir¨® i per un sentiment general que Catalunya estava experimentant una transformaci¨® pol¨ªtica radical, amb les tend¨¨ncies antisistema, antiautorit¨¤ries, anticlericals i comunistes, creant espai per a un ordre de coses completament nou. Ha d¡¯haver estat una visi¨® alliberadora, no gaire diferent a l¡¯operada en els primers anys de la R¨²ssia sovi¨¨tica, encara que els iniciadors m¨¦s intel¡¤ligents de la Internacional ja estaven en el proc¨¦s de perdre les seves il¡¤lusions sobre la Uni¨® Sovi¨¨tica en aquell moment¡±.

El programa inclo?a, a m¨¦s, exposicions d¡¯arquitectura i urbanisme, confer¨¨ncies, concerts, teatre, dansa, recitals po¨¨tics, edici¨® de llibres, revistes i discos, cinema no comercial, fotografia i una complexa estructura organitzada en comit¨¨s d¡¯artistes i d¡¯entitats col¡¤laboradores, amb un comit¨¨ d¡¯honor presidit pel president Maci¨¤.

Els impulsors del festival no troben prou ress¨° pol¨ªtic perqu¨¨ ja havia crescut la confrontaci¨® pol¨ªtica i social contra les reformes del Govern Aza?a i tamb¨¦ les tibantors en els partits catalans (ERC era acusada de fer de bomber d¡¯Aza?a en perjudici de l¡¯autonomia). El 15 mar? 1933 Mir¨® respon a Var¨¨se:

¡°Benvolgut amic; Aquesta vegada haig d¡¯escriure-li en termes menys optimistes sobre la realitzaci¨® del seu bell projecte per a nosaltres, alguns amics i jo, tan estimat.

He parlat moltes vegades amb els dirigents d¡¯ADLAN; Tots opinen que ¨¦s massa aviat per a arriscar-se a organitzar alguna cosa a Catalunya o Espanya de tal magnitud i tan enormement transcendent. Per a aconseguir-ho, seria necessari comptar i estar absolutament segurs de l¡¯¨¨xit m¨¦s enlluernador, per contra, si es falla, seria fatal i dif¨ªcil reparar aquest error o precipitaci¨® durant molt de temps.

Hem de pensar que ni el govern catal¨¤, d¡¯una banda, ni el govern espanyol, per l¡¯altre, estan prou estabilitzats perqu¨¨ puguem comptar-hi amb ells. - Dur a terme aix¨° sense la seva ajuda seria un esfor? irrealitzable de moment, i fins i tot quan puguem comptar amb el govern, devem, costi el que costi, com li vaig dir, mantenir el tim¨® en tot moment.

Aix¨ª que permeti¡¯ns passar un temps per a veure si la situaci¨® actual s¡¯estabilitza i despr¨¦s comen?arem amb tota fe i optimisme la tasca tan apassionant que tan h¨¤bilment va proposar.

Vost¨¨ pot estar conven?ut, el meu estimat Var¨¨se, que comparteixo plenament els seus punts de vista i nom¨¦s desitjo veure¡¯ls complerts al m¨¦s aviat possible i de la manera m¨¦s brillant.

Els meus amics d¡¯A.D.L.A.N. tamb¨¦ em demanen que li digui quant valoren els seus projectes i que desitgen unir-se a vost¨¨ per a emprendre¡¯ls amb tot entusiasme.

De moment, per desgr¨¤cia, encara hem d¡¯esperar.

Vost¨¨ treballa? Jo treballo a tota marxa i espero tenir el plaer de veure-li a Par¨ªs en algun moment.

Calder ja se¡¯n va anar a It¨¤lia fa molt temps.¡±

Var¨¨se, ¡°lamentant-ho profundament¡±, es resigna a esperar i dona la ra¨® a Mir¨® en una carta del 25 de mar? (¡°l¡¯experi¨¨ncia m¡¯ha ensenyat el que hi ha de bo en el quart d¡¯hora japon¨¨s¡±), al mateix temps que demana si, mentrestant, Adlan pot organitzar a Barcelona un o dos concerts de la seva m¨¤ dreta, Slominsky. Tamb¨¦ li comenta que si al juny no troba una sortida als seus plans, s¡¯establir¨¤ a Am¨¨rica i abans intentar¨¤ una gira per l¡¯URSS.

El compositor critica l¡¯ambient cultural de Par¨ªs, que s¡¯ha tornat conservador a partir del crac del 29. Mir¨® coincideix amb ell, mentre li demana que tingui paci¨¨ncia amb el projecte Barcelona.

¡°Disculpi si he trigat tant de temps a respondre a la seva ¨²ltima carta, per¨° estic en ple per¨ªode de treball.

De seguida que vaig rebre la seva carta, la hi vaig passar als meus amics de A.D.L.A.N. els quals la van rebre amb l¡¯entusiasme m¨¦s vehement. - Estic absolutament segur que, a la llarga, arribarem al final dels nostres emocionants projectes. - Espero que li hagin escrit sobre aquest tema.

Estic molt feli? de con¨¨ixer els seus plans de viatge i li desitjo tot cor els resultats m¨¦s brillants i l¡¯¨¨xit. - Comparteixo completament les seves idees sobre el dinamisme de la vida. Ignori a les femelles que s¡¯assenten en el quietisme de les seves petites idees.

Quan marxa vost¨¨? - Potser el veig abans de la seva partida, perqu¨¨ planejo tornar a Par¨ªs a finals de maig o principis de juny. - De totes maneres, no deixi d¡¯escriure¡¯m i mantingui¡¯m informat de les seves activitats, per¨° el meu benvolgut amic, em permeto demanar-vos que escrigui les seves cartes a m¨¤quina, a penes puc desxifrar la seva escriptura!

Tamb¨¦ estic d¡¯acord amb vost¨¨ i crec que l¡¯ambient de Par¨ªs ¨¦s fatal per als artistes, la crema d¡¯Issigny acaba endolcint la medul¡¤la dels teus ossos, vost¨¨ n¡¯ha d¡¯escapar, costi el que costi.¡±

Var¨¨se prepara un viatge a Catalunya i Madrid el 3 d¡¯agost, abans d¡¯emprendre el retorn per vaixell des de Vigo als Estats Units, on esperava trobar finan?ament (Bell Telephone) per desenvolupar instruments el¨¨ctrics adequats per a la seva m¨²sica. Nascut massa jove en un m¨®n massa vell, el dynaphone, el teremine o les ones Martenot eren molt rudimentaris per dur a terme amb ¨¨xit les seves idees.

L¡¯exdadaista Ribemoint-Dessaignes era l¡¯encarregat d¡¯organitzar el comit¨¨ franc¨¨s (Artaud, L¨¦ger, Le Flem, Le Corbusier i Lipchizt). Per part d¡¯Adlan s¨®n Prats i Mir¨® els qui porten el pes de les negociacions amb Var¨¨se. El grup barcelon¨ª ¨¦s l¡¯encarregat de conv¨¨ncer Ventura Gassol, conseller de Cultura, per aconseguir suport log¨ªstic i financer. A la fi del mes d¡¯agost, Var¨¨se es reuneix amb el pol¨ªtic catal¨¤. Prats diu que Gassol li ha demanat m¨¤xim secretisme i aix¨ª li ho transmet Var¨¨se, en carta escrita des de la Pensi¨®n Mayoral (25 d¡¯agost) al seu deixeble Andr¨¦ Jolivet, davant el seu imminent viatge a Madrid: ¡°Ni una sola paraula durant la seva estada a Madrid ¡ªi altres indrets d¡¯Espanya¡ª amb relaci¨® a la IV Internacional, per petici¨® urgent del ministre [conseller] degut a la situaci¨® causada per les transfer¨¨ncies¡±. Catalunya estrenava autonomia (abril de 1932) i hi havia fortes tensions amb el govern de Madrid per l¡¯endarreriment dels traspassos competencials.

¡°Vaig tenir ¡ªescriu Var¨¨se el 27 d¡¯agost¡ª llargues i fruct¨ªferes converses amb el conseller de Cultura (com anomenen a Catalunya al Ministre d¡¯Instrucci¨® P¨²blica i Belles arts). Estava molt interessat en les meves idees, per¨° la seva realitzaci¨® ha d¡¯esperar algun temps perqu¨¨ actualment existeix una reorganitzaci¨® administrativa total, necess¨¤ria per a l¡¯autonomia catalana, i que absorbeix tota l¡¯atenci¨® del govern. No obstant aix¨°, el conseller de Cultura est¨¤ decidit a actuar en¨¨rgicament per a les arts, especialment la m¨²sica, el m¨¦s aviat possible. S¡¯adona de la import¨¤ncia dels factors espirituals en la nova societat cap a la qual ens encaminem. Els plans que he presentat estan sota consideraci¨®, i em demanen que vagi aquest hivern per a col¡¤laborar en la seva realitzaci¨®¡±.

Var¨¨se, abans de marxar a Madrid, visita Mir¨® a Mont-roig, i amb Prats i Roberto Gerhard, Pau Casals, que, segons carta a Louise Var¨¨se, no va congeniar amb el compositor franc¨¨s, que el va jutjar (¡°Pau Casals: un virtu¨®s¡±) com un conservador, enemic de la m¨²sica nova. M¨¦s ¨¨xit va tenir el promotor del festival a Madrid amb el m¨²sic Pedro Sanjuan i amb Alberti i Torres-Garc¨ªa. ¡°Rafael Alberti ¡ªescriu a Prats el 9 de setembre en carta dictada a Hilda Jolivet¡ª, molt entusiasmat, vol formar part del comit¨¨. Podria ser de gran ajuda amb R¨²ssia, sobretot despr¨¦s del nomenament a Madrid de l¡¯ambaixador Lunachersky¡±.

Var¨¨se embarca a Vigo cap als Estats Units el 14 de setembre. A l¡¯octubre escriu a Prats ¡°sorpr¨¨s i sobretot inquiet per les meves cartes sense resposta¡±, mentre demana que es faci p¨²blic ja el manifest que llan?ar¨¤ el macrofestival. Prats li tira una galleda d¡¯aigua freda al novembre: ¡°La situaci¨® pol¨ªtica ha retardat l¡¯organitzaci¨® d¡¯aquest assumpte que espero estar¨¤ en marxa en pocs dies¡±.

En les seves primeres cartes des de Nova York, Var¨¨se es mostra encara optimista sobre el festival que volia celebrar a Barcelona de novembre de 1934 a gener de 1935, per¨° Mir¨® li explica, en carta del 29 de novembre, que la situaci¨® a Espanya ha fet un tomb a les eleccions a les Corts de novembre amb el triomf de les dretes, que marca l¡¯inici del bienni negre.

¡°Vaig tenir el plaer de rebre les seves dues targetes i les hi agraeixo sincerament. - Estic molt content amb les seves bones not¨ªcies i no afluixi la corda!

Vaig veure a Prats que em va dir que ja li havia escrit. - La situaci¨® pol¨ªtica a Espanya, per desgr¨¤cia, s¡¯ha tornat vergonyosament cap a l¡¯extrema dreta, encara que ¨¦s d¡¯esperar que un dia o un altre acabar¨¤ per fracassar de cop. - Tot aix¨° ha dificultat la discussi¨® del pla que vost¨¨ ha ideat tan b¨¦ i del qual tots estem entusiasmats aqu¨ª i desitgem de tot cor veure complerts - No ¨¦s sin¨® fins al 19 que es van celebrar les eleccions per a un nou parlament. Comprendr¨¤ que durant aquest per¨ªode electoral era impossible intentar alguna cosa que estigu¨¦s fora de la pol¨ªtica; Ara que ja est¨¤ decidit, espero que puguem comen?ar de nou a parlar sobre els mitjans m¨¦s efectius per a aconseguir el que ens ¨¦s tan volgut. - Encara que estem en una situaci¨® menys avantatjosa que quan estava a Barcelona, no hi ha absolutament que desesperar i cal tenir confian?a. En fi, Prats li mantindr¨¤ informat. - No ha de culpar-ho per no haver-li respost, perqu¨¨ esperava poder donar-li not¨ªcies m¨¦s categ¨°riques.

Fa poc vaig fer una gran exposici¨® a Par¨ªs, de la qual s¡¯ha parlat molt i que espero que tingui impacte. Cap a finals de gener o principis de febrer haig de fer una exposici¨® a Nova York, en Pierre Matisse. - Tan aviat com s¨¤piga la data exacta, li ho escriur¨¦ i m¡¯alegrar¨¤ que vagi a veure-la, i tamb¨¦ li demanar¨¦ que porti persones interessants all¨ª. - A m¨¦s, una gran galeria a Nova York em va demanar que fes una exposici¨® molt important de la meva obra, la far¨¦ en un any o any i mig, quan tingui noves pintures. - En aquest moment certament hi anir¨¦ a Am¨¨rica, tal vegada el vegi.

Tamb¨¦ treballo molt, gens desmoralitzat per la pudor i la covardia que respirem a tot arreu.¡±

Var¨¨se comen?a a desesperar-se davant el silenci de Prats (cinc cartes sense contestar), la mort el 25 de desembre de Maci¨¤ (que havia de presidir el comit¨¨ d¡¯honor) i la p¨¨rdua d¡¯influ¨¨ncia de Gassol. Escriu a Mir¨® demanant-li ajuda. El 12 de febrer de 1934, Prats li prega que li faciliti les adreces dels participants, perqu¨¨ les seves ¡°cartes ens donarien una gran for?a i ens ajudarien a demostrar l¡¯atmosfera veritablement internacional que ens anima a tots. Som molt optimistes, especialment el Sr. Gassol est¨¤ molt animat i espera amb la seva ajuda d¡¯arribar f¨¤cilment al final d¡¯aquesta magn¨ªfica realitzaci¨®¡±. Fins i tot arriba a dir-li que el viratge d¡¯Espanya a la dreta pot afavorir la inversi¨® d¡¯empresaris en l¡¯organitzaci¨® del festival, per¨° Var¨¨se, el 5 de juny, li respon: ¡°Els meus amics i jo considerem imprudent abordar prematurament els diferents grups d¡¯artistes i convidar-los a unir-se a nosaltres, abans que ens organitzem oficialment i legalment. Actualment, aix¨° nom¨¦s dep¨¨n de Barcelona i del Comit¨¨ A. Una idea com la de la nostra IV Internacional d¡¯Art ¨¦s capa? d¡¯estimular l¡¯ambici¨® especulativa de certes persones i certs cercles, que veurien en ella una font de guanys, sigui publicit¨¤ria o sigui material. Les possibilitats d¡¯acci¨® que existeixen en aquest pa¨ªs milita al nostre favor, per¨° la falta d¡¯escr¨²pol i l¡¯oportunisme que regna all¨ª creen un estat de perill contra el qual ¨¦s necessari protegir-nos.¡±

A l¡¯arxiu de la Sacher Foundation ja no hi ha m¨¦s cartes, excepte un escarit telegrama de Ventura Gassol. La detenci¨® del govern catal¨¤ i la supressi¨® de l¡¯autonomia pels Fets del Sis d¡¯Octubre van donar el cop de gr¨¤cia al festival.

El viatge a Andalusia i la visita a Companys empresonat a Madrid

El COAC conserva una petita agenda de Torres-Clav¨¦ en la qual va anotar les despeses del viatge pel sud d¡¯Espanya organitzat per Adlan per inspeccionar l¡¯arquitectura popular d¡¯Andalusia. Sert va decidir que viatjarien en el lux¨®s Adler de la seva fam¨ªlia. Hi va anar amb la seva dona, Moncha; Josep Torres-Clav¨¦ i la seva germana Raimona; Joan Mir¨® i Pilar Juncosa, i la secret¨¤ria d¡¯Adlan, Adelita Lobo. Van sortir de Barcelona cap a Val¨¨ncia el 14 d¡¯abril. El 15 van dormir a M¨²rcia. El 16 van visitar les platges d¡¯Almeria i van dormir a Torredelmar (M¨¤laga). El 17 van dinar a M¨¤laga, dormint a Tarifa. El 18 van parar a Sevilla. El 19 van fer nit a C¨°rdova. El 20 van arribar a Granada i el 21 es van fer fotos en l¡¯Alhambra per arribar de vespre a Madrid. All¨¤ van anar als museus, a un music-hall i van visitar el govern catal¨¤, empresonat a la Modelo, mentre esperaven la celebraci¨® del judici sumar¨ªssim. All¨¤ (Sert era simpatitzant d¡¯ERC) van poder parlar amb Llu¨ªs Companys i Ventura Gassol. El dia 23 ja van sopar a Saragossa per tornar l¡¯endem¨¤ a Barcelona. En total: 3.033 quil¨°metres. L¡¯arxiver del COAC, Andreu Carrascal, crida l¡¯atenci¨® sobre el fet que a les fotos, preses per Sert i Torres-Clav¨¦, no apareix, com s¡¯havia donat per fet, la fot¨°grafa Margaret Michaelis. La confusi¨® podria obeir a que Sert li va demanar que fos ella qui revel¨¦s el rodet.

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com