Picasso i Fontbona es retroben, un segle despr¨¦s
La fam¨ªlia de l'escultor entrega dues de les seves obres al museu del pintor, que el 1902 va comen?ar a modelar al seu taller
Pablo Picasso li deu molt a la seva etapa barcelonina, la de la seva formaci¨® i primeres amistats, en la qual va freq¨¹entar un cercle d'amics que es reunien al fam¨®s Els Quatre Gats. Va ser all¨¤ on el malagueny va exposar per primera vegada de forma individual el febrer del 1900 i possiblement on va con¨¨ixer Emili Fontbona i Ventosa (1879-1938), un escultor amb el qual va compartir els seus inicis com a artista. Fins i tot Picasso va comen?ar en l'escultura a la casa d'estiueig que la fam¨ªlia Fontbona tenia al carrer P¨¤dua, a Sant Gervasi. All¨¤ va fer el 1902 la seva primera escultura,?Dona asseguda, l'original de la qual es troba al Museu Picasso de Par¨ªs i una c¨°pia en bronze al Museu Picasso de Barcelona des que la va donar Jaume Sabart¨¦s el 1962. Aquell mateix any, i per qu¨¨ no, alhora, Fontbona va crear dues de les seves peces: Dona d'Amposta i Mariner de Tarragona, dues escultures (la seva fosa en bronze) que la seva fam¨ªlia, en concret el seu nebot net, l'historiador de l'art Francesc Fontbona, va lliurar dilluns al Museu Picasso de Barcelona, fent que aquests dos amics, representats per aquestes obres, es tornessin a retrobar, m¨¦s d'un segle despr¨¦s.
¡°Aquestes obres permetran aprofundir i difondre els coneixements del museu sobre Picasso i Catalunya¡±, va explicar el director del Museu Picasso, Emmanuel Guigon, a la sala on es poden veure, dins del recorregut de la permanent, les escultures de Fontbona al costat de la de Picasso, i diversos dibuixos que el malagueny va fer del seu amic, tots del 1902.
Del mateix cercles d'amics, Fontbona i Picasso van coincidir a Par¨ªs a partir del 1899, amb artistes comuns com Max Jacob, Manolo Hugu¨¦ i Mateu Fern¨¢ndez de Soto, a m¨¦s de Jaume Sabart¨¦s. ¡°Les escultures demostren la relaci¨® professional d'amistat entre ells i la influ¨¨ncia m¨²tua¡±, va explicar Francesc Fontbona. A Par¨ªs, Emili Fontbona va compartir taller amb altres artistes, com Pidelaserra i Pere Ysern, al carrer Saint-Andr¨¦-des-Arts, com es veu en una de les fotos de la mostra.
A la instal¡¤laci¨® que s'ha inaugurat es poden veure altres fotografies, les escultures donades i els seus originals de fang, el medall¨® La poesia ¨¨pica i la poesia m¨ªstica que Fontbona va fer el 1902 en homenatge a Jacint Verdaguer, a m¨¦s de Cap de faune, del 1905; la coberta que va fer Fontbona d'Il Tiberio, del 15 de mar? del 1897, dos dibuixos de Picasso en els quals es veu Fontbona, i un llen? de Mari¨¤ Pidelaserra,?Retrat d'Emili Fontbona, ple d'expressionisme i color.
Les obres, com la majoria de la resta de la petita producci¨® de l'artista, amb prou feines una dotzena de peces, no es van arribar a presentar m¨¦s enll¨¤ de l'exposici¨® que es va fer a la Sala Par¨¦s el 1905. ¡°Unes peces d'acabat arcaic, tosc i auster¡±, segons va elogiar Carles Junyer Vidal a El Liberal; ¡°obres d'una grandiositat b¨¤rbara, d'una aspror popular, d'expressi¨® espiritual. Grandioses en les seves petites proporcions¡±, va dir tamb¨¦ Eugeni d¡¯Ors.
Per¨° aqu¨ª es va acabar gaireb¨¦ tot. Fontbona, que patia crisis nervioses, va treballar el 1905 com a modelista a la Sagrada Fam¨ªlia. ¡°Gaud¨ª va dir d'ell que el desequilibri que patia era fruit de la falta de disciplina¡±, explica N¨²ria Gil, professora de la Universitat Rovira i Virgili, que ha participat en el minicat¨¤leg que s'ha editat amb motiu de la donaci¨®. El 1906 una crisi m¨¦s forta el va portar a ser ingressat en un centre psiqui¨¤tric, el Frenop¨¤tic de les Corts, on va morir el 1938, despr¨¦s de 32 anys de reclusi¨®. Segons va explicar el seu hereu, el professor Fontbona, la seva escassa producci¨® es deu, en part, al fet que la seva mare va destruir les seves obres, atribuint que eren l'origen de la seva malaltia.
De les escultures de fang s'han editat 20 c¨°pies en bronze per a col¡¤leccionistes. D'aquestes, s'han fet fins a sis donacions: al MNAC, al Museu Mar¨¨s, al Museu d'Art Modern de Tarragona, al Museu de Montserrat i al Casino d'Amposta i Tarragona, a m¨¦s de les que ha rebut el Picasso.
Conservaci¨® preventiva dels cassetonats g¨°tics
Els dilluns s¨®n dies en qu¨¨ el Museu Picasso de Barcelona (i la majoria de museus de la ciutat) tanquen al p¨²blic. Per¨° el trag¨ª continua. No nom¨¦s es treu la pols a totes les obres que hi ha exposades: tamb¨¦ s'aprofita per dur a terme treballs que comporten m¨¦s infraestructura, com en alguns dels rics sostres de fusta, cassetonats, dels palaus que acullen el museu. Ahir, dos operaris, a nou metres d'altura, acabaven?de donar una ¨²ltima capa de vern¨ªs a les enormes bigues g¨°tiques que cobreixen la galeria del pati del segle XV del Palau Aguilar, propietat des del 1953 de l'Ajuntament. S¨®n els que van protegir, fins que els van arrancar i portar al MNAC, els excel¡¤lents frescos de finals del segle XIII que evoquen la conquesta de Mallorca per Jaume I, el 1229. Segons la responsable de conservaci¨® i restauraci¨® del museu, Reyes Jim¨¦nez, els treballs han consistit a netejar-lo a fons, sobretot de pols, aplicar un tractament contra xil¨°fags i vernissatge final. Aquest dimarts, quan el museu obre les portes, aquests treballs estaran acabats. Al llarg de mar?, els treballs continuaran a la sala neocl¨¤ssica, ¡°nom¨¦s neteja de la pols¡± i en altres dels cassetonats del palau.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.