Tx¨¦khov i la banda de Rigola
El director catal¨¤ reflexiona sobre el seu muntatge de ¡®La gavina¡¯, la tercera obra que adapta del dramaturg rus
El teatre ha tancat portes, per¨° continuem parlant, somiant, fent plans. ?lex Rigola (Barcelona, 51 anys) estava a punt d'estrenar a La Villarroel la seva posada en escena de La gavina, que tenia una ¨¤mplia gira per endavant, tant en catal¨¤ com en castell¨¤. I no desespera. Ni jo tampoc per veure-la, li dic. Li pregunto qu¨¨ va ressonar en ell a l'hora d'escollir el seu tercer Tx¨¦khov, despr¨¦s d'Iv¨¤nov i L'oncle V¨¤nia, i com ser¨¤ el muntatge. ¡°Potser ¨Cem diu el director¨C la vaig triar (o em va triar) perqu¨¨ La gavina ¨¦s l'obra de Tx¨¦khov en qu¨¨ el teatre est¨¤ m¨¦s present: un jove autor, una actriu madura, una aspirant a actriu, un autor de mitjana edat¡ Sens dubte, el pes de cr¨¦ixer, la voluntat de fer balan? i trobar sentits, apareix en totes les grans peces txekhovianes, i en tots els que ja hem fet els 50. I, per descomptat, hi ha una reflexi¨® sobre el m¨®n del teatre, que veu com una forma d'amor en la qual desitges i pateixes al mateix temps¡±.
El que m¨¦s li agrada de Tx¨¦khov ¨¦s la identificaci¨® rotunda que li produeixen tots els seus personatges. Passa llista, de la qual dono una versi¨® redu?da. ¡°Em veig en l'Arkadina, per la meva edat i perqu¨¨ s¨¦ el que ¨¦s connectar amb el p¨²blic i de vegades perdre-ho, sobretot els joves. ?s inevitable: hi ha uns plaers que ells tenen i jo ja no. Em trobo amb el Trigorin perqu¨¨ tots dos volem aconseguir un talent que no veiem en nosaltres, o que ens genera dubtes. Com Tr¨¦plev, he volgut canviar formes d'art, i segueixo en confrontaci¨® amb dos tipus de teatre. Comparteixo la il¡¤lusi¨® de la Nina pel seu ofici, i tamb¨¦ conec la frustraci¨® de la Maixa per no trobar el seu lloc al m¨®n¡±.
Coincidim que potser Tr¨¦plev ¨¦s el personatge m¨¦s incendiat de Tx¨¦khov: ¡°Est¨¤ boig d'amor per¨° no pot arribar a l'art que busca. Aquestes dues passions el devoren¡±. Rigola s'ha apropat al dramaturg rus amb un joc entre realitat i ficci¨®, que consisteix a utilitzar part de les biografies sentimentals de la seva tropa, ¡°posant-los en primera persona per recompondre la pe?a. M'agrada que el Trigorin l'interpreti l'autor Pau Mir¨®, i que Nao Albet, que ¨¦s Tr¨¦plev, li digui el que no li agrada del seu treball: crec que li dona una for?a especial a l'acarament. Tot el repartiment es despulla amb una gran generositat. I la meva versi¨® ¨¦s molt lliure, per¨° crec que Tx¨¦khov est¨¤ present en cada moment¡±. Continua mostrant-me l'elenc. L'Arkadina ¨¦s M¨®nica L¨®pez. Xavi S¨¢ez ¨¦s ¡°una barreja de Sorin i Medvedenko i de mestre de cerim¨°nies, que tamb¨¦ aporta les seves pr¨°pies experi¨¨ncies¡±. Roser Vilajosana ¡°t¨¦ un qu¨¨ de la Maixa¡±. I la Nina ¨¦s Melisa Salvatierra, una actriu que ser¨¤ una sorpresa, perqu¨¨ ¨¦s el primer que fa professionalment, at¨¨s que a Madrid i durant la gira ser¨¤ una actriu jove per¨° amb l'experi¨¨ncia d'Irene Escolar. ?lex Rigola tamb¨¦ tenia (i t¨¦) pendent de gira un altre muntatge espl¨¨ndid: Aquest pa¨ªs no descobert, amb Pep Cruz i Alba Pujol. ¡°Ser¨¤ dif¨ªcil la recuperaci¨®¡±, diu el director, ¡°per¨° continuarem lluitant¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.