¡®Thriller¡¯ fotogr¨¤fic a l¡¯Eixample barcelon¨ª
Es reedita l¡¯¨²ltim fotollibre de Salvi Dan¨¦s, una inquietant narraci¨® visual amb el bar Eusebi i la pres¨® Model com a rerefons
Al carrer Nicaragua, a la cantonada amb Proven?a, a la part esquerra del barri barcelon¨ª de l'Eixample, just al davant de la Model, l'antiga pres¨®, hi havia el bar Eusebi. Salvi Dan¨¦s (Barcelona, 1985) ho recorda b¨¦. Acostumava a anar-hi durant la seva etapa d'estudiant de secund¨¤ria. Atret fonamentalment pel morbo que li suscitava aquella heterog¨¨nia clientela, formada pels habitants del barri, els treballadors de la pres¨®, els familiars dels presos, i algun presidiari que, en r¨¨gim obert, s'hi aturava a fer l'¨²ltim got abans de passar la nit a la instituci¨® penitenci¨¤ria. Per¨° en la ment de l'autor tamb¨¦ hi tenien cabuda les m¨²ltiples hist¨°ries que s'explicaven sobre el presidi. Entre moltes altres, la gran evasi¨® que, el 1978, van protagonitzar 45 presos, a trav¨¦s d'un t¨²nel que connectava amb la xarxa general del clavegueram. Despr¨¦s del tancament de la taverna, ara fa una d¨¨cada, els parroquians es van disseminar pels locals m¨¦s propers. Amb el temps, la pres¨® tamb¨¦ va tancar, per¨° un any i mig abans, el 2015, el fot¨°graf ja havia comen?at a donar forma a una inquietant s¨¨rie fotogr¨¤fica amb atmosfera de thriller, concebuda en forma de fotollibre: A les 8 al bar Eusebi.
Com si fos una pel¡¤l¨ªcula de cinema negre, l'¨¤gil i poderosa narrativa visual del llibre arrossega l'espectador, des de la primera p¨¤gina, a una trama en qu¨¨ les actituds ambig¨¹es dels protagonistes donen motiu a diverses lectures. Tots esdevenen sospitosos. La tensi¨® i el misteri es palpen en els rostres severs i desconfiats, en la mirada de gairell d'un home que aferra alguna cosa entre les mans que no arribem a distingir; en la imatge d'un home amb malet¨ª que acaba d'apar¨¨ixer al mirall retrovisor; alg¨² sembla que ha deixat un missatge indesxifrable a l'ampit d'una finestra; un cotxe s'espera a la vorera, mentre una m¨¤ s'ajusta un guant de cuir; suspica?ment, un jove mira a l'esquerra, despr¨¦s a la dreta. I com a fons la imponent pres¨¨ncia de la pres¨®, on aparentment tot est¨¤ en calma. El reixat de l'edifici sembla que reflecteixi l'enigm¨¤tic garbuix per on es va obrint pas el lector; creiem que sentim els passos que s'apropen al caixet¨ª on es guarden les claus, mentre al bar de l'Eusebi continua enc¨¨s el televisor.
¡°El projecte neix de la intenci¨® de fer una mena d'humil homenatge a aquesta part en concret de la ciutat. A l'entreteixit social fruit de la conviv¨¨ncia entre la pres¨® i el ve?nat. M'atreia la seva atmosfera i he volgut d'alguna manera recuperar aquesta mem¨°ria¡±, explica el fot¨°graf. ¡°El bar ¨¦s una de les columnes vertebrals de la hist¨°ria, per¨° tamb¨¦ ho ¨¦s la pres¨®. Per aquest motiu van apareixent de manera paral¡¤lela, com dos espais amb fronteres poc definides que convergeixen al llarg del relat, teixint la hist¨°ria suggerida a partir de les imatges¡±. Publicat per primera vegada, la tardor passada, per Socarrel Edicions, en una edici¨® de 100 exemplars numerats, el fotollibre ha estat reeditat per Dalpine. L'autor ha fet tamb¨¦ un curt documental on apareixen antics clients del bar, aix¨ª com el seu amo, que serveix de tr¨¤iler per vestir amb una mica de realitat aquesta hist¨°ria.
Amb l'instint d'un voyeur, Dan¨¦s situa la c¨¤mera a diferents llocs estrat¨¨gics dins dels alts edificis que s'han anat construint al voltant de la pres¨®. Des d'all¨¤, establerta la seva torre de control, arriba a observar les diferents parts de la pres¨®, aix¨ª com el moviment dels clients dels bars del voltant. Tria enfocaments m¨¦s aviat indirectes, fets des d'angles molt precisos. El fot¨°graf veu sense que el vegin. De vegades s'espera a l'interior del cotxe. Pacientment. Sempre des de la dist¨¤ncia. ¡°El voyeurisme ¨¦s un dels grans temes de la fotografia¡±, destaca l'autor. ¡°Faig servir aquest recurs fins a fregar el l¨ªmit, amb la finalitat d'establir una tensi¨® visual. Es tracta d'irrompre en la intimitat des de les diferents talaies per comen?ar a disparar i generar una mena de misteri en cada gest o enregistrament del lloc¡±. Tot sembla indicar que s'est¨¤ tramant alguna cosa. A trav¨¦s de la seva c¨¤mera, el fot¨°graf ens porta sigil¡¤losament pels secrets del que podria ser una investigaci¨® criminal. Les possibles trobades que quotidianament tenen lloc entre an¨°nims i obscurs personatges van perfilant una intriga basada en una s¨¨rie de pistes, amb les quals l'espectador estimula la seva imaginaci¨®, i passa a ser un agent actiu dins de la narraci¨®.
Les din¨¤miques urbanes sempre han despertat l'inter¨¨s de l'artista, que malgrat la seva curta edat gaudeix d'un bon reconeixement nacional i internacional i ja ha publicat sis llibres. ¡°En n¨¦ixer i viure a Barcelona, ha sorgit una relaci¨® d'amor-odi amb la ciutat¡±, reconeix. Per aquest motiu ¡°sempre trobo a les grans urbs una motivaci¨® per explicar coses¡±, tal com va fer a Blackcelona (Dalpine), on a trav¨¦s de la seva morfologia i dels seus habitants aprofundeix en la policrom¨ªa m¨¦s l¨²gubre i po¨¨tica de la ciutat. O a Black Ice Moscow, i Dark Isolation, Tokio, on aprofundeix en l'a?llament social que es viu a les grans ciutats.
Reconeix la seva especial admiraci¨® per Francis Ford Coppola, aix¨ª com pel cinema negre dels anys vuitanta, amb uns trets que ressonen en l'est¨¨tica de l'obra. L'espectador es veu immers en una atmosfera amb un neguit molt particular, matisada a trav¨¦s de la llum somorta que amaneix una paleta de colors en qu¨¨ predomina l'ocre, d'acord amb l'arquitectura deteriorada del centre penitenciari, amb els ¨°xids i els maons. Les connotacions cinematogr¨¤fiques es fan m¨¦s evidents mitjan?ant la cad¨¨ncia establerta per la seq¨¹enciaci¨® de les imatges. ¡°Amb aix¨° busco establir una esp¨¨cie d'interconnexi¨® entre els dos g¨¨neres amb la finalitat que no es consideri el relat fotogr¨¤fic simplement com una seq¨¹¨¨ncia d'imatges de naturalesa est¨¤tica¡±, explica aquest fot¨°graf, a qui sempre li ha agradat la il¡¤lustraci¨®: dibuixar c¨°mics i tebeos. ¡°No ho feia gaire b¨¦, per aquest motiu al principi la fotografia em va servir d'excusa per aconseguir els resultats que volia. Tot i aix¨°, continuo dibuixant i esquematitzo els projectes en forma d'historieta¡±.
La seq¨¹enciaci¨® t¨¦ dos ritmes molt marcats, amb dues velocitats diferents. En la primera lectura, la hist¨°ria flueix sense gaires concessions a les pauses, sense distraccions respecte a la seva proposta formal, de manera que les imatges s'encavalquen, sense que hi hagi un blanc per respirar, com volent anunciar un desenlla? imminent. Per¨° al seu torn un pot observar en les imatges una segona lectura, en conceptes m¨¦s individuals. ¡°Funciona com una amalgama de peces o morfemes¡±, apunta Dan¨¦s, ¡°que distribu?des t¨¤cticament poden representar idees m¨¦s ¨¤mplies. De fet, l'edici¨® ¨¦s aix¨°¡±.
¡°Segueix-me¡ anem al Brasil¡±, ¡°Diners congelats? O diners actius?¡±, ¡°Tots els camins porten a casa¡±, s¨®n alguns dels incisius esl¨°gans que incorporen les imatges publicit¨¤ries que l'autor intercala amb la seva pr¨°pia obra. D'aquesta manera hi introdueix un to d'humor amarg, i refor?a la hist¨°ria fent al¡¤lusi¨® als somnis d'evasi¨® d'aquells que romanen confinats a la pres¨®. El l¨ªmit entre realitat i ficci¨® serveix d'excusa per aprofundir en l'ess¨¨ncia de la fotografia pel que fa a com les imatges generen m¨¦s preguntes que no pas respostes, i posen aix¨ª en q¨¹esti¨® la seva presumpta veracitat.
No hi ha un protagonista en el relat, per¨° els diversos personatges que hi trobem suggereixen una connexi¨® entre ells, ja sigui per la seva actitud o pels recursos utilitzats: reiteracions, o diferents protagonismes on caldria imaginar que alguns s¨®n m¨¦s principals que altres. No ¨¦s fins a l'¨²ltima p¨¤gina on ens trobem una picada d'ullet, o la pista definitiva, cap a la hist¨°ria que sobrevola el relat, i a la qual es fa refer¨¨ncia tamb¨¦ en el curt documental que introdueix la hist¨°ria.
Aqu¨ª es pot veure una mostra de les imatges que componen el llibre.
A les 8 al bar Eusebi. Salvi Dan¨¦s. Dalpine. 144 p¨¤gines. 35 euros.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.