Un museu virtual d¡¯estar per casa
Dos historiadors de l'art creen un web amb m¨¦s de 1.200 obres ambientades a la llar
En aquests dies de confinament s¨®n moltes les iniciatives, musicals, art¨ªstiques i culturals en general, que neixen de l'interior de les cases i que despr¨¦s es comparteixen per les xarxes socials i internet, convertint les llars en decorats inesperats i aparentment, o no, improvisats. De la mateixa manera, s¨®n moltes les pintures que s'emmarquen a l'interior de quatre parets. Almenys, 1.200 que s¨®n les que han reunit els historiadors de l'art Maria Gargant¨¦ i Manel Trenchs al seu museu virtual QuedAR'T a casa, que han llan?at a internet a partir de la seva tancada casolana amb motiu de l'estat d'alarma per frenar el coronavirus.
Els impulsors d'aquesta iniciativa parteixen d'una obra del 1916 del pintor brit¨¤nic prerafaelita William Waterhouse en la qual s'evoca una escena del Decamer¨® de Boccaccio escrita, a mitjans del segle XIV, just despr¨¦s de la Pesta Negra que va arrasar mig Europa i que va suposar l'inici d'una nova ¨¨poca. En l'escena, com en l'obra de Boccaccio, es veuen uns joves explicant hist¨°ries per fer suportable el confinament.
Aquesta ¨¦s la filosofia d'aquest web recopilatori; per¨° en aquest cas les hist¨°ries s¨®n visuals, una galeria d'imatges ¡ªpintures majorit¨¤riament d'¨¨poca moderna i contempor¨¤nia, per¨° tamb¨¦ fotografies¡ª de com la hist¨°ria de l'art ha representat el fet de ¡°ser a casa¡±, que ja superen el miler i que es poden consultar en sis lleng¨¹es: catal¨¤, castell¨¤, gallec, angl¨¨s, itali¨¤, portugu¨¨s, rus i dan¨¨s, una cosa que fa que el web sigui excepcional.
Com qualsevol museu, aquest virtual est¨¤ dividit en sales tem¨¤tiques, com s¨®n les estances amb nens, els espais compartits, el lleure, la intimitat, la lectura en les llargues hores en qu¨¨ nom¨¦s s'aspira que passi el temps, la casa com a refugi des d'on veure l'exterior a trav¨¦s d'una finestra, i aix¨ª fins a 18 apartats en els quals apareixen classificades les obres; tot s¨®n imatges de persones soles, amb nens, dormint, llegint, escrivint, menjant o prenent el te, o simplement estirades veient com passa el temps, escenes en les quals gaireb¨¦ tothom s'hi pot sentir representat en aquests temps de quarantena i confinament generalitzat.
En accedir a cada un d'aquests apartats els autors incorporen un petit text que explica breument el contingut evocant alguna de les obres incorporades m¨¦s avall en forma de mosaic amb el nom de l'artista.
Els autors destaquen com el fet de revisar aquestes obres permet constatar que la representaci¨® art¨ªstica travessa els estereotips de g¨¨nere. En aquest sentit un ter? de les obres s¨®n fruit del treball de dones, ja que aconseguir la paritat, asseguren, ¨¦s impossible. Tamb¨¦ ha existit la voluntat de donar cabuda a la perspectiva de g¨¨nere, la diversitat sexual i corporal.
Recollint una de les pr¨¤ctiques m¨¦s virals d'internet, des de la p¨¤gina es convida a reproduir, tipus challenge, les escenes i protagonistes dels quadres preferits dels visitants. Ja s¨®n m¨¦s de 150 persones les que han participat en el repte i han enviat les seves creacions als autors del web.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.