¡°Aquesta crisi canviar¨¤ l¡¯economia, per¨° no el sentit d¡¯un museu¡±
Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso de Barcelona, considera que la situaci¨® generada per la pand¨¨mia ¨¦s una oportunitat perqu¨¨ Barcelona redescobreixi que aquesta col¡¤lecci¨® ¨¦s seva
¡°Quan el 30 de gener Emmanuel Guigon (Besan?on, 1959), director del Museu Picasso de Barcelona, presentava la nova temporada, no imaginava que el coronavirus trastocaria els seus plans. Mes i mig despr¨¦s, el museu, com la resta dels equipaments culturals de tot Espanya, va tancar les portes per evitar l'aven? de la Covid-19. Des d'aleshores, aquest home inquiet es queda, com tothom, tancat a casa, trobant a faltar els seus passejos diaris de 10 quil¨°metres i, sobretot, estar envoltat de les obres que Pablo Picasso va realitzar en la seva etapa barcelonina i que va donar el 1970 per crear aquest museu, l'¨²nic que el malagueny va fundar en vida.
La setmana passada el Govern va anunciar que comen?aria la desescalada i que permetria obrir els museus el dia 11 amb aforament redu?t d'un ter? i control d'aglomeracions. ¡°Les informacions s¨®n contradict¨°ries d'un dia per l'altre. Els directors dels museus de Barcelona ens hem reunit cada setmana per videoconfer¨¨ncia. Fins fa poc es parlava de reobrir per a La Merc¨¨, per¨° ara la idea ¨¦s fer una obertura conjunta cap a meitat de juny. Seria l'ideal, per¨° no hi ha res definit perqu¨¨ cada un t¨¦ les seves institucions darrere. El personal del museu s'anir¨¤ reincorporant a poc a poc. La reobertura no es pot fer un dia¡±, explica Guigon, molt r¨¤pidament, a l'altre costat del tel¨¨fon. ¡°El dia 11 pot estar b¨¦ per als museus petits d'una ciutat petita¡±.
Quan es reobri el museu al p¨²blic, res no ser¨¤ com abans. ¡°Hem de readaptar-nos, reduir l'aforament i canviar el recorregut perqu¨¨ la gent no es creui; tamb¨¦ vendrem les entrades per internet i, per descomptat, adoptarem totes les mesures higi¨¨niques i sanit¨¤ries necess¨¤ries. Amb un mili¨® de visitants a l'any sabem gestionar les cues. Per¨° tot aix¨° generar¨¤ molt treball¡±.
¡°L'exposici¨® sobre joies se celebrar¨¤ a la primavera o a l¡¯estiu de l'any que ve¡±
Guigon explica que la setmana passada va mantenir diverses reunions amb el seu equip, ¡°38 persones que han estat treballant al m¨¤xim¡±, per engegar ¡°el full de ruta amb les activitats i exposicions de l'any i dos grans projectes per a l'any que ve¡±. El 8 de maig de 1970 es va firmar la donaci¨® de Pablo Picasso a la ciutat de les obres que eren al pis de passeig de Gr¨¤cia de la seva fam¨ªlia: 236 olis, 1.149 dibuixos, 17 carnets de dibuix, 4 llibres de text amb dibuixos i 40 obres d'artistes amics seus. Divendres es faran 50 anys i per commemorar-los estava previst inaugurar una de les grans cites de la temporada: Picasso i les joies d'artista. ¡°?s una exposici¨® cara. Vaig pensar a reduir-la i celebrar-la a l'octubre, per¨° com que s'ha fet molta feina i no estava segur que els pr¨¦stecs internacionals arribessin, he decidit posposar-la fins a la primavera o l'estiu del 2021¡±, explica el responsable del museu, que apunta a la incertesa pel que fa a la possibilitat que la gent pugui viatjar a altres pa?sos en un termini curt de temps. ¡°Tampoc ens podem gastar 500.000 euros per a 10.000 visitants. ?s com escriure un llibre meravell¨®s perqu¨¨ es quedi en un magatzem. ?s absurd¡±. Despr¨¦s de reobrir, el primer que ha de fer ¨¦s desmuntar l'exposici¨® Pablo Picasso, Paul ?luard. Una amistat sublim que van veure 300.000 persones. ¡°Acabava el dia 15, per¨° no la vam poder desmuntar pel tancament del centre dos dies abans. Encara bo que les obres no van sortir perqu¨¨ s'haurien quedat retingudes a la frontera en algun magatzem. L'altre dia vaig enviar unes 50 cartes als prestadors dient-los que estaven totes b¨¦, igual que jo rebo cartes que m¡¯informen que tamb¨¦ estan b¨¦les nostres obres al Jap¨®, Londres i Par¨ªs¡±, explica.
¡°Del mili¨® de persones que ens van visitar, 70.000 s¨®n de Barcelona, molts m¨¦s que en altres museus de la ciutat¡±
I al cap d'un mes de la reobertura, segons Guigon, s'inaugurar¨¤ l'exposici¨® Jamais, centrada en un objecte surrealista creat per ?scar Dom¨ªnguez que va acabar en mans de Picasso i que es creia perdut, per¨° que el pintor havia conservat sempre. ?s una exposici¨® f¨¤cil que tindr¨¤ molta repercussi¨® medi¨¤tica¡±, prossegueix.
L'aposta per la nova realitat del Picasso t¨¦ a veure amb la donaci¨® del pintor a la ciutat. ¡°El 18 de desembre de 1970 es va presentar aquest acte de generositat del pintor. La meva idea ¨¦s fer una gran festa per celebrar-ho i subratllar la relaci¨® ¨ªntima de Picasso amb Barcelona, posant el museu en el centre, una cosa que sempre he fet des que soc director [2016], per¨° ara m¨¦s. Ser¨¤ una mena de retrobament del museu amb la ciutat. Cal aprofitar aquesta oportunitat perqu¨¨ Barcelona redescobreixi que aquesta col¡¤lecci¨® ¨¦s seva¡±.
¡°La virtualitat no desperta la mateixa emoci¨® que ser davant d'una obra. No ¨¦s la mateixa mida ni la mateixa mat¨¨ria¡±
Aquell dia s'inaugurar¨¤ una altra de les exposicions d'aquesta nova temporada, la que posa en relaci¨® 19 dels carnets de dibuix i notes de Picasso (dels 175 que es coneixen) amb moltes de les obres que els van inspirar, de Vel¨¢zquez i Goya, entre d¡¯altres. ¡°Demanarem obres al Prado i la Reial Acad¨¨mia de San Fernando, per¨° m'haur¨¦ d'oblidar de les que havien de venir de Par¨ªs. Canviar¨¤ la mida, per¨° no el sentit de l'exposici¨®¡±. Guigon ¨¦s conscient de la import¨¤ncia del turisme per al seu museu. ¡°Sense els turistes, aquest centre no tindria la capacitat econ¨°mica que t¨¦¡±. Per¨° tamb¨¦ reivindica els visitants locals: ¡°Del mili¨® de persones que ens van visitar, 70.000 s¨®n de Barcelona, molts m¨¦s que en altres museus de la ciutat¡±. Per aix¨° li preocupa la falta de recursos: ¡°Som una fundaci¨® municipal. Els edificis i la col¡¤lecci¨® s¨®n de l'Ajuntament perqu¨¨ Picasso ho va voler aix¨ª, per la qual cosa l'Ajuntament haur¨¤ de prendre una decisi¨® sobre la situaci¨®. No es tancar¨¤ el Museu Picasso, ¨¦s impossible¡±.
Per a aquesta temporada comptava amb un pressupost d'uns 10 milions d'euros, provinents, en la seva immensa majoria, de recursos propis. ¡°Aquesta crisi canviar¨¤ l'economia, per¨° no el sentit d'un museu. Sempre he dit que abans que el pressupost, el principal ¨¦s el projecte¡±, diu Guigon, que t¨¦ clar que un museu com el seu ¡°no nom¨¦s s¨®n exposicions, sin¨® cuidar, enriquir, investigar i difondre¡±. I explica, amb orgull, com s¨®n els ¨²nics que compten amb un centre internacional d'estudis picassians.
Aquests dies en qu¨¨ els museus estan tancats, el m¨®n virtual ha esdevingut fonamental perqu¨¨ aquests centres continu?n oberts. Per¨° Guigon ¨¦s categ¨°ric: ¡°?s evident que el m¨®n virtual ¨¦s necessari, amb crisi o sense. Nosaltres hi hem apostat, per¨° una reproducci¨® o una visita virtual no et fa sentir la mateixa emoci¨® que ser davant d'una obra d'art; no ¨¦s la mateixa mida, ni la mateixa mat¨¨ria¡±.
I acaba amb una reflexi¨®. ¡°?s molt trist entrar en un museu buit on no hi ha ning¨². Cal reinventar-se. Les obres del museu sempre s¨®n les mateixes i Picasso sempre ¨¦s el mateix, per¨° sempre es poden descobrir novetats sobre ell fins a l'infinit¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.