¡°En ¨¨poques de por la cultura il¡¤lumina el present i imagina el futur¡±
Judit Carrera, directora del CCCB, creu que els museus, si volen ser centrals en la societat, han de deixar de ser temples i convertir-se en ¨¤gores
La polit¨°loga Judit Carrera (Barcelona, 1974) passa bona part del temps del seu confinament connectada amb l'equip del Centre de Cultura Contemporani de Barcelona (CCCB), el centre que dirigeix des del 2018. El 13 de mar?, el CCCB i tots els equipaments culturals van tancar per frenar l'aven? de la covid-19. ¡°Va ser un impacte molt fort que ens ha obligat a suspendre totes les activitats, exposicions i col¡¤laboracions internacionals fins a finals de juny. Per¨° hem tingut una capacitat de reacci¨® r¨¤pida; hem reconvertit tot el que hem pogut als nostres canals virtuals i hem mogut en el calendari els grans projectes troncals entre dos i tres mesos¡±.
Es refereix a les exposicions sobre William Kentridge, una reflexi¨® sobre el postcolonialisme que es pregunta qu¨¨ vol dir viure junts en un ambient d¡¯apartheid tractant temes com la por de l'altre i del contagi. Tamb¨¦ la dedicada al planeta Mart, una reflexi¨® sobre qu¨¨ ¨¦s viure a la Terra ¡°que ara adquireix noves lectures¡±, explica Carrera. Quan el CCCB torni a obrir, sobre el 12 de juny, reprendr¨¤ la mostra sobre videojocs Gameland, que estava en marxa i que es prorrogar¨¤.
Carrera es mostra satisfeta per la imatge d'unitat que estan donant els museus de Barcelona a l'hora de reprendre l'activitat a mitjans de juny. ¡°Coordinar la reobertura ¨¦s un gest simb¨°lic, un regal a la ciutadania per part de la cultura, per mostrar que ¨¦s un element important de suport a aquesta idea de la vida en com¨² a la ciutat que la pand¨¨mia ha posat en crisi. Necessitem readaptar els nostres espais als protocols de sanitat i nosaltres, amb 18.000 metres quadrats, no ho tenim f¨¤cil, per¨° volem reobrir com m¨¦s aviat millor¡±.
La polit¨°loga est¨¤ conven?uda que els museus seran diferents a partir d'ara. ¡°La crisi ha demostrat la import¨¤ncia dels espais p¨²blics en els quals ens relacionem i la cultura n'¨¦s un, un espai que cal reivindicar ara m¨¦s que mai, un lloc on entrem en contacte amb l'altre, per¨° tamb¨¦ amb el passat i el futur, a trav¨¦s de la literatura, el cinema, l'art o la ci¨¨ncia. L'ess¨¨ncia dels museus com a espais d'interacci¨® i barreja de mons continua sent la mateixa. Encara que hi hagi canvis d'agenda, la manera de relacionar-nos amb el p¨²blic ser¨¤ la mateixa¡±, per¨° adverteix: ¡°Si els museus volem ser centrals en la societat, hem de deixar de ser temples i convertir-nos en una ¨¤gora. Cal obrir-se m¨¦s a la societat i arribar a p¨²blics m¨¦s amplis i diversos¡±.
Per Carrera, la reobertura dels centres i la recuperaci¨® de la normalitat s¨®n fonamentals: ¡°El virus ser¨¤ amb nosaltres for?a temps, per¨° tenim els criteris de dist¨¤ncia, higiene i precauci¨® per recuperar la vida. Hem de ser respectuosos amb tanta mort i amb la feina de la nostra sanitat p¨²blica, per¨° alhora cal equilibrar-ho amb una certa recuperaci¨®, perqu¨¨ podem estar tancats dos anys esperant la vacuna i ¨¦s fonamental recuperar els espais p¨²blics.¡±
Al CCCB sempre li ha interessat el futur com a tema de debat i de reflexi¨®. ¡°?s important¨ªssim que, en un moment de foscor i incertesa, de por a la pand¨¨mia, al canvi clim¨¤tic i a l'auge de l'extrema dreta, la cultura i els espais culturals siguin capa?os d'obrir camins, tra?ar cartografies i dibuixar mapes per il¡¤luminar el present i imaginar el futur possible. En la por del futur la cultura t¨¦ la capacitat de tra?ar una altra mena de relat, mobilitzar altres utopies i reconstruir i aconseguir que ens apropiem de la idea de futur, fonamental per a la vida.¡±
Reconeix que aquesta crisi ¡°no era imprevisible, haur¨ªem d¡¯haver escoltat els cient¨ªfics, que ens n¡¯alertaven feia anys. Una de les lli?ons ¨¦s que hem de prendre en consideraci¨® les advert¨¨ncies del m¨®n cient¨ªfic i de les humanitats que aquesta irrupci¨® de la manera d'habitar est¨¤ arribant al l¨ªmit i est¨¤ posant en risc fins i tot la superviv¨¨ncia de l'esp¨¨cie al planeta¡±.
No li fa por que un cop passada la pand¨¨mia ens n¡¯oblidem aviat. ¡°El risc de l'oblit ¨¦s gran per¨° alhora ¨¦s una necessitat per continuar vivint. Ho vam viure amb la reacci¨® despr¨¦s de l'atemptat de la Rambla. Hi ha una capacitat de superaci¨® i recuperaci¨® dels traumes que ¨¦s positiva, que demostra les ganes de superar i recuperar les llibertats b¨¤siques de mirar al futur. Confio que aquesta crisi, que ha estat profunda i ha generat tanta mort no caigui en sac foradat i que tinguem la capacitat de llegir millor els senyals d'alerta del que est¨¤ passant¡±.
Pel que fa a la cultura, Carrera assegura: ¡°Em preocupa l'impacte que tindr¨¤ la crisi econ¨°mica que s'acosta en un sector molt fr¨¤gil que estava molt precaritzat i castigat des de la crisi del 2008. Em preocupa que la cultura no estigui en el rang alt de les prioritats pol¨ªtiques¡±.
¡°No podem regalar la nostra llibertat de manera gratu?ta i sense resist¨¨ncia. I la manera de fer-ho ¨¦s recuperar la vida p¨²blica i, per aconseguir-ho, hem obrir els museus com m¨¦s aviat millor.
Durant aquests mesos el m¨®n virtual ha esdevingut fonamental. ¡°Els canals virtuals s¨®n imprescindibles i la crisi ha donat l'impuls definitiu per ser capa?os de crear en un canal que ens permet arribar m¨¦s lluny. Per¨° tamb¨¦ ha manifestat les seves limitacions: el m¨®n virtual ¨¦s molt m¨¦s petit, menys ric i ple de capacitat de sorpresa i improvisaci¨®, mentre que la presencialitat et permet relacionar-te amb les persones per gaudir d¡¯una experi¨¨ncia comunicativa plena¡±.
Respecte al turisme, fins ara criticat per¨° ara necessari per a la recuperaci¨® econ¨°mica, la directora del CCCB considera que ¡°la ciutat ¨¦s un espai d'equilibri entre diferents poblacions i la seva diversitat, i que la seva for?a rau en la capacitat d'incloure gent diferent, tot i que el turisme ha posat en risc aquest equilibri en convertir-se en una ind¨²stria global que ha generat molt desenvolupament en ciutats que hi han vist una font de progr¨¦s¡±. Per Carrera, una de les coses que ha mostrat aquesta crisi ¡°¨¦s que el turisme, en lloc de ser estable, ¨¦s molt vol¨¤til i que l'excessiva depend¨¨ncia del turisme posa en crisi el conjunt econ¨°mic de la ciutat¡±.
El CCCB, situat al Raval de Barcelona, es nodreix, en un 70%, de visitants locals. ¡°El seu gran valor ¨¦s haver tingut la capacitat d'estar arrelat en el seu entorn i a les xarxes culturals de la ciutat i, alhora, estar projectat al m¨®n. ?s l'ADN del CCCB que pretenc continuar i promoure¡±.
El 2019 va viure un r¨¨cord de visitants amb 513.000 persones, unes xifres dif¨ªcils de repetir. ¡°La import¨¤ncia dels espais culturals no s'ha de mesurar per la quantitat de p¨²blics que rep, sin¨® per la seva capacitat de generar conversa, ser motor cultural i far prospectiu. Per¨° tenir aquesta funci¨® qualitativa i alhora rebre molt p¨²blic (sense que aix¨° hagi de ser un criteri de valoraci¨® principal) ¨¦s compatible¡±.
Una de les imatges d'¨¨xit de la Biennal de Pensament amb qu¨¨ el CCCB col¡¤labora de manera activa ¨¦s la de la pla?a Joan Coromines plena de gent. ¡°La Biennal va ser la culminaci¨® d'una tend¨¨ncia com a resultat d'un cansament de la pantalla, de la necessitat d'estar junts i el retorn de la presencialitat. En l'edici¨® d'aquest any a l¡¯octubre ser¨¤ dif¨ªcil repetir aquestes imatges, per¨° soc optimista perqu¨¨ aquesta crisi ha posat de relleu la presencialitat, i les ganes d'estar junts i de gaudir de la cultura seguiran augmentant¡±.
M¨¦s enll¨¤ del retorn a l'activitat del seu centre, la preocupa que ¡°la suspensi¨® de la llibertat de moviment i la temptaci¨® del nostre control algor¨ªtmic entri en un terreny perill¨®s en el qual haurem d'estar alerta i ser conscients que la tornada de la llibertat ¨¦s dif¨ªcil de recuperar¡±. I afegeix: ¡°Hi ha un gran risc de poder ser discriminats, controlats o penalitzats per q¨¹estions de salut. Hem d¡¯anar molt amb compte amb la p¨¨rdua de llibertat per un b¨¦ superior com la salut, i ser conscients que no podem regalar la nostra llibertat de manera gratu?ta i sense resist¨¨ncia. I la manera de fer-ho ¨¦s recuperar la vida p¨²blica, per aix¨° volem obrir els museus com m¨¦s aviat millor, perqu¨¨ s¨®n espais d'urbanitat, de vida p¨²blica i de trobada amb els altres; perqu¨¨ la cultura, al final, serveix per fomentar el pensament cr¨ªtic, m¨¦s necessari que mai. Aquesta capacitat de discernir, criticar i opinar de manera aut¨°noma i lluny de consignes ser¨¤ m¨¦s important que mai¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.