El videojoc busca guanyar la partida a la falta de liquiditat generada per la pand¨¨mia
El 46% dels estudis considera que el negoci d'aquest sector est¨¤ en risc si la crisi sanit¨¤ria es prolonga amb rebrots a la tardor
El 77% dels estudis de desenvolupament de videojocs catalans manifesta tenir necessitats permanents de finan?ament, segons les ¨²ltimes dades del sector procedents d¡¯una enquesta del 2019 publicada amb motiu de l¡¯inici, aquest dimarts, del congr¨¦s Gamelab a Barcelona, aquest any virtual. Els efectes de la pand¨¨mia han agreujat la falta de liquiditat dels estudis. L¡¯associaci¨® espanyola de desenvolupadors DEV demana incentius fiscals d¡¯urg¨¨ncia perqu¨¨ les empreses, sobretot les m¨¦s petites, puguin sobreviure. Calcula que, si la pand¨¨mia es prolonga amb rebrots a la tardor, el negoci del 46% dels estudis estar¨¤ en risc.
L¡¯estudi barcelon¨ª Undercoders estava pendent abans de la crisi d¡¯una subvenci¨® de Red.es ¡ªper cobrir el 80% del seu ¨²ltim projecte¡ª que va quedar paralitzada durant l¡¯estat d¡¯alarma. ¡°Ens vam quedar sense ni cinc i vam haver de demanar un altre pr¨¦stec per avan?ar els diners¡±, explica David Jaumandreu, fundador de la companyia. A la falta de diners per mantenir l¡¯estructura, la companyia hi suma altres obstacles: una baixada de productivitat d¡¯entre el 65 i el 70% per la falta de reunions presencials, problemes per vendre la versi¨® f¨ªsica del seu ¨²ltim videojoc i la p¨¨rdua d¡¯oportunitats en la participaci¨® en fires mundials, totes cancel¡¤lades almenys en el seu format cl¨¤ssic.
Catalunya ¨¦s la comunitat que lidera la ind¨²stria del videojoc a Espanya, amb un 53% de la facturaci¨® total, segons dades del llibre blanc que acaben de publicar DEV i l¡¯Institut Catal¨¤ de les Empreses Culturals (ICEC). Amb dades del 2018, recull que els estudis catalans van facturar 429 milions d¡¯euros. Tanmateix, es tracta d¡¯un sector molt polaritzat perqu¨¨ la pres¨¨ncia de gegants com Ubisoft, King o Social Point fa que l¡¯1% de les companyies aglutinin el 60% dels ingressos totals.
El confinament ha incrementat el consum de videojocs. Social Point, amb m¨¦s de 350 treballadors, ha registrat un creixement de desc¨¤rregues entre un 10 i un 15% en les ¨²ltimes setmanes. La companyia considera que aquests mesos han estat bons per al negoci i fins i tot ha continuat contractant personal. Tamb¨¦ ha incorporat nous treballadors la multinacional Digital Legends, que ha traslladat tota la seva estructura al teletreball. El seu director, Xavier Carrillo, comenta que m¨¦s del 80% dels seus 65 empleats assegura que se sent m¨¦s c¨°mode treballant des de casa.
L¡¯Associaci¨® Espanyola de Videojocs (AEVI) ha registrat un increment global d¡¯un 7% en les vendes fins a la data respecte a l¡¯any passat, sobretot en suports digitals. El secretari t¨¨cnic de DEV, Emanuele Carisio, alerta que els estudis petits no s¡¯han pogut beneficiar gaire de l¡¯increment d¡¯hores jugades: ¡°La paradoxa de la pand¨¨mia ¨¦s que s¡¯han disparat els costos en m¨¤rqueting per captar massa de jugadors¡±.
El ministre de Cultura, Jos¨¦ Manuel Rodr¨ªguez Uribes, va esmentar el 29 de maig en una compareixen?a al Congr¨¦s que els productors de videojocs podran optar a una l¨ªnia d¡¯acc¨¦s al finan?ament gr¨¤cies a la dotaci¨® de 40 milions a CREA SGR, societat de Garantia Rec¨ªproca especialitzada en el sector audiovisual, cultural, de lleure, entreteniment i esport. Tanmateix, DEV lamenta que les mesures de suport a la cultura de l¡¯estat d¡¯alarma hagin excl¨°s el videojoc en la part de la desgravaci¨®.
¡°El sector audiovisual ja t¨¦ des del 2015 incentius fiscals del 25% i amb l¡¯estat d¡¯alarma han pujat al 30%¡±, detalla Carisio. DEV considera que aquests avantatges s¨®n clau per pal¡¤liar la urgent falta de liquiditat ¡ª¡°algun estudi ja ha hagut de tancar definitivament, per¨° encara no gaires¡±¡ª i atreure inversi¨® internacional a Espanya amb condicions similars a les del Regne Unit, Fran?a i It¨¤lia. L¡¯ICEC i l'AEVI tamb¨¦ defensen l¡¯equiparaci¨® del videojoc al cinema. DEV confia en el per¨ªode d¡¯esmenes del projecte de llei, que finalitza aquest mes. Considera que podria prosperar perqu¨¨ veu consens en els partits pol¨ªtics, malgrat retic¨¨ncies del Ministeri d¡¯Hisenda.
El director de l¡¯ICEC, Miquel Curanta, destaca que la ind¨²stria dels videojocs no els ha traslladat ¡°una afectaci¨® especialment greu a difer¨¨ncia de la resta d¡¯ind¨²stries culturals¡±, com el cinema, la m¨²sica o les arts esc¨¨niques, avantatge en qu¨¨ tamb¨¦ insisteix AEVI. Tanmateix, el Departament de Cultura ha activat una l¨ªnia de pr¨¦stecs de 10 milions d¡¯euros i 8 milions en subvencions per pagar despeses estructurals durant l¡¯estat d¡¯alarma. Aquests ajuts tamb¨¦ estan disponibles per a les empreses de lleure digital.
¡°Retenir el talent a Barcelona ¨¦s dif¨ªcil perqu¨¨ amb el sou no pots competir amb els grans¡±, relata Jaumeandreu, que va descartar aplicar un ERTO. Carrillo al¡¤lega el mateix: ¡°Un ERTO generaria desconfian?a i la gent se n¡¯aniria¡±. Tampoc no ha optat per reduir la plantilla Linceworks, que amb 20 treballadors va tenir la sort de topar amb la pand¨¨mia despr¨¦s d¡¯aconseguir 3 milions d¡¯euros d¡¯un inversor. ¡°Si ens havia d¡¯enxampar en algun moment, millor aquest¡±, comenta el cap d¡¯operacions de l¡¯empresa, Pere Rius. Una enquesta elaborada per DEV els primers dies de la crisi sanit¨¤ria ¡ªl¡¯associaci¨® actualitzar¨¤ les dades al juliol¡ª va estimar que nom¨¦s un 9% dels estudis preveien reduir els seus equips.
Un Gamelab m¨¦s internacional
El congr¨¦s per a professionals del videojoc Gamelab, que se celebra entre dimarts i dijous, tindr¨¤ tres plat¨®s presencials on els presentadors donaran pas als ponents. "L'esdeveniment s'expandir¨¤ al m¨®n", comenta el cofundador Gonzo Su¨¢rez, ja que el seu format virtual ha perm¨¨s ampliar el ventall de convidats. Su¨¢rez comenta que la part de networking s'ha reconvertit en sessions per videoconfer¨¨ncia. Els estudis han pogut presentar les seves propostes en l¨ªnia, amb el pagament d'una quota simb¨°lica de 20 euros, i els inversors i publishers les han pogut revisar i decidir amb qui es reuniran.
"Fer networking en virtual resta punts, per¨° tampoc no ¨¦s tan diferent. Al final tot el que f¨¨iem abans ara ho fem de forma telem¨¤tica", comenta Pere Rius. "No ser¨¤ el mateix, no hi ha el costum", assegura Jaumandreu, que considera que "es trobar¨¤ a faltar el networking informal m¨¦s enll¨¤ de les cites preestablertes".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.