El ¡®drama¡¯ del castell¨¤ a TV3
"A vegades veig massa castell¨¤ a la cadena", ha protestat la consellera de Cultura, Mari¨¤ngela Vilallonga
¡°M¡¯he sentit la persona m¨¦s odiada de Catalunya. Ha estat guap¨ªssim. Ara qu¨¨ faig sense que m¡¯insulteu? De guionista a genocida en un dia¡±. Dani Amor, creador i guionista de Drama ha escrit aix¨° a Twitter despr¨¦s de veure l¡¯allau de piulades agres que han penjat telespectadors de TV3 perqu¨¨ l¡¯emissora ha programat aquesta s¨¨rie de sis episodis on s¡¯alternen di¨¤legs en catal¨¤ i castell¨¤. Al mateix Toni Cruanyes tamb¨¦ li ha tocat el rebre perqu¨¨ va fer una piulada dient que a casa no paraven de riure veient el primer cap¨ªtol i ¡°llengua a banda, no ens escandalitzem per veure all¨° que anem a buscar a Netflix¡±. Aquest ¡°llengua a banda¡± ha provocat r¨¨pliques on li demanaven que se n¡¯an¨¦s de TV3 o el tractaven d¡¯espanyolet i de m¨¦s coses irreprodu?bles. Determinades piulades podien tipificar-se, sense necessitat de fer tombarelles jur¨ªdiques, com a delicte d¡¯odi.
Al debat, sense esmentar Drama, s'hi ha afegit aquest mat¨ª, tamb¨¦ des de Twitter, la consellera de Cultura, Mari¨¤ngela Vilallonga, dient que ¡°l¡¯¨²s social de la llengua ha de comen?ar per la televisi¨® p¨²blica de Catalunya¡±. En declaracions a SER Catalunya ha afegit: "De vegades veig massa castell¨¤ a TV3". Una sortida a la palestra que no se sap ben b¨¦ qu¨¨ vol dir ¨Cmonoling¨¹isme militant?¨C, per¨° que ha semblat molt ¡°cuqui¡± tot i que insuficient als polemistes m¨¦s encesos. La mateixa TV3, al Telenot¨ªcies migdia de dilluns, va presentar la s¨¨rie al¡¤ludint a l¡¯exist¨¨ncia del biling¨¹isme als di¨¤legs. Ho explicava planerament Dani Amor: ¡°?s la realitat que conec. Jo parlo castell¨¤ amb el meu pare i catal¨¤ amb el meu germ¨¤".
L¡¯escalfor d¡¯aquesta pol¨¨mica sobta. Fa quinze dies, la mateixa TV3 emetia un reportatge d¡¯ETB, la televisi¨® p¨²blica basca, titulat El virus de la corona. Un programa de prop d¡¯una hora em¨¨s ¨ªntegrament en el castell¨¤ original sense cap aldarull notable a les xarxes socials. Per qu¨¨? Potser perqu¨¨ el tema agradava a la clientela ara mobilitzada (els business de Joan Carles I) i no se¡¯n q¨¹estionava la llengua d¡¯emissi¨®.
En el cas de Drama s¡¯ha de tenir present, a sobre, que es tracta d¡¯una producci¨® de RTVE encarregada a El Terrat que l¡¯emissora va programar al seu canal d¡¯internet Playz orientat al p¨²blic juvenil. TVE la va penjar per a tot el seu mercat digital espanyol subtitulant els di¨¤legs que eren en catal¨¤. Aquesta iniciativa, que lamentablement escasseja, podia ser vista aleshores com una normalitzaci¨® medi¨¤tica de la realitat ling¨¹¨ªstica a Catalunya, on no tothom parla castell¨¤. Aleshores no hi va haver queixes. Les queixes apareixen quan aquesta s¨¨rie la programa TV3 i mostra una Catalunya biling¨¹e i, a estones, malparlada. Es protesta perqu¨¨ trenca un imaginari monoling¨¹e? Si aquests di¨¤legs haguessin estat en catal¨¤ i angl¨¨s, per exemple amb estudiants d¡¯Erasmus, hi hauria hagut el mateix rebombori? ?s evident que una de les tasques de TV3 ha de ser el foment de l¡¯¨²s del catal¨¤, per¨°... acomplir¨¤ aquest objectiu negant la realitat o carregant d¡¯ideologia les intervencions en castell¨¤? El catal¨¤ n'ha de ser la llengua vehicular i est¨¤ molt ben administrada en la seva plasticitat de registres i varietats dialectals. Per¨° aix¨° ha de portar a excloure poder sentir les altres lleng¨¹es? La pol¨¨mica s¡¯ha projectat cap a altres territoris: que si TV3 accepta massa barbarismes o criticant que s¡¯entrevisti periodistes de Madrid en castell¨¤. Es demana una televisi¨® solament atenta a referents dom¨¨stics i no tots. Els que neguen una determinada quimera s¡¯han de censurar. Malament rai. Tornem a demanar emmascaraments com a l¡¯¨¨poca d¡¯Hotel Fawlty, aquella s¨¨rie brit¨¤nica de John Cleese on sortia un cambrer ignorant i pocatra?a que era... de Barcelona. A TVE, no podien admetre que fos espanyol, i van fer-lo itali¨¤ i a TV3 tampoc va agradar que fos de Barcelona i el van fer mexic¨¤.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.