Un pallasso, la seva neta i molta poesia per exorcitzar el virus
Bar¨® d¡¯Evel i els seus artistes convidats inauguren el festival Grec amb un espectacle benintencionat, amb moments m¨¤gics i una mica desgavellat
El pallasso i la nena es van posar el p¨²blic a la butxaca. Una cosa dif¨ªcil d'evitar quan el primer ¨¦s el teu pare i el teu sogre i la segona, la teva filla. Camille Decourtye i Bla? Mateu, els directors de la companyia Bar¨® d¡¯Evel, han concedit bona part del protagonisme de l'espectacle A tocar!, que aquesta nit ha inaugurat el festival Grec en un amfiteatre condicionat per les normes sanit¨¤ries contra el coronavirus, a Tortell Poltrona (pare de Mateu) i a la Rita, la filla de sis anys de la parella de directors. Poltrona i la seva neta han protagonitzat alguns dels millors moments de la vetllada i el pallasso, despr¨¦s d'una escena en qu¨¨ ha parlat de la mort com nom¨¦s ho pot fer un clown de deb¨°, dels bons, gelant-nos el somriure i posant-nos els p¨¨ls de punta, ha ofert despr¨¦s un bis-comiat final d'antologia cantant i fent corejar al p¨²blic ¡°no som res, res de res¡±.
A tocar!, que es torna a representar aquest dimarts, ha tingut moltes altres escenes m¨¤giques, a c¨¤rrec dels amfitrions Decourtye i Mateu i dels seus magn¨ªfics convidats per a l'ocasi¨®: Frederic Amat, un demi¨¹rg desdoblat en creador d'una pl¨¤stica sensacional i actor amb un toc peterbrooki¨¤; Imma Colomer, actriu capa? de conjurar totes les nits d'estiu i alhora, amb el seu camis¨® blanc, la imatge preternatural d'un personatge de Poe; la ballarina Mar¨ªa Mu?oz, amb els seus arabescos hipn¨°tics, sense oblidar els m¨²sics, l'escruixidora cantant de fados Lina, Refree i el guitarrista Nicol¨¢s Lafourest. L'espectacle ha agradat en general molt a un p¨²blic redu?t a 800 persones (de les 2.000 d'aforament), separat ins¨°litament als seus seients i compost per algunes autoritats, com l'alcaldessa Ada Colau, que destacava per la seva mascareta amb la llegenda LGBT, i la consellera de Cultura, Mari¨¤ngela Vilallonga, per¨° sobretot per membres de col¡¤lectius que han estat a l'ull de l'hurac¨¤ durant la lluita contra la pand¨¨mia i que han estat els convidats especials de la nit inaugural (un dia, per descomptat, per tenir una emerg¨¨ncia i preguntar: hi ha algun metge al teatre?). Per a molts dels espectadors que no coneixien el treball de Bar¨® d¡¯Evel la funci¨® ha estat una descoberta, fins i tot una revelaci¨®. N'han sortit fascinats.
Per la seva banda, els acostumats a seguir la carrera de la companyia han trobat for?a coses ja conegudes en A tocar!, molt d¨¦j¨¤ vu, des de la primera escena, amb Decourtye i Mateu esfondrant-se literalment a trossos, un efecte que ja es va veure a Falaise, tot i que ¨¦s veritat que en el nou context de refer¨¨ncies a la pand¨¨mia i a la fragilitat humana resulta pertinent i commovedor. L'espectacle, consagrat a exorcitzar el virus i la por i a enaltir la cultura com a instrument salv¨ªfic, una mica com la serp de bronze enarborada per Mois¨¨s al desert, peca de benintencionat i obvi. Tamb¨¦ ¨¦s una mica desgavellat, destrenat. Cosa l¨°gica si es tenen en compte les condicions en qu¨¨ s'ha creat, amb els artistes separats comunicant-se virtualment. Hi havia massa elements per enganxar i poc temps per donar-los homogene?tat. Aix¨ª doncs, A tocar! ¨¦s una mena de collage amb capes i elements que es van afegint sobre el treball nuclear de la parella Decourtye-Mateu.
L'espectacle ha comen?at, despr¨¦s del lent proc¨¦s d'entrada del p¨²blic, que, en files, amb les mascaretes, componia la imatge d'una pel¡¤l¨ªcula de s¨¨rie B sobre l'embarcament de la humanitat a un altre m¨®n, amb les imatges d'Amat, omnipresents, projectades sobre el mur de pedra, el penya-segat del fons de l'escenari de l'amfiteatre. El pintor i escen¨°graf ha estat tota l'estona en escena com un dj de la pl¨¤stica, component els seus dibuixos i amb intervencions per pintar a terra de l'escenari amb camins i cercles de guix m¨¦s o menys caucasians.
Tortell Poltrona ha dit diversos mon¨°legs en els quals feia broma sobre la pand¨¨mia amb la lleugeresa i alhora la profunditat que nom¨¦s pot proporcionar un pallasso. A destacar la frase ¡°el Covi, qu¨¨ b¨¨sssstia!¡±. Ha comparat la mort amb un viatge sense retorn per al qual tots tenim bitllet. Glups.
Per la seva banda, els n¨²meros que han triat del seu repertori Decourtye i Mateu han emfatitzat les nocions de risc, fragilitat, repte i esperan?a presents en el muntatge. Era temptador veure en les interaccions en qu¨¨ passaven de l'amor a odi l'experi¨¨ncia comuna de les parelles durant el confinament. Cal advertir Mateu que el seu recurs exagerat al titubeig li est¨¤ donant un aire al Joel Joan. Hi ha hagut intervencions potser massa expl¨ªcites sobre la pand¨¨mia i s'ha trobat a faltar una mica m¨¦s de subtilesa po¨¨tica, una cosa en la qual acostumen a ser molt bons Bar¨® d¡¯Evel. Cal assenyalar que precisament aquesta nit, amb la pol¨¨mica que s'ha generat sobre l'¨²s del castell¨¤ a TV3, la consellera de Cultura s'ha trobat amb un text molt mest¨ªs, en el qual es barrejaven catal¨¤ i castell¨¤. Potser per aix¨° presentava un tic a la cama: quin dia. Per la seva banda, Colau ha hagut de veure com Tortell Poltrona la interpel¡¤lava directament des de l'escenari despr¨¦s d'assenyalar els mals del m¨®n: ¡°Alcaldessa, qu¨¨ hem de fer?!¡±.
Cal destacar el mon¨°leg d'Imma Colomer, gran actriu hist¨°rica del Lliure i en plena forma, en el qual ha denunciat el miratge que a partir d'ara canviar¨¤ tot i ha pronunciat amb absolut aplom la frase ¡°la vida ¨¦s un tremolor¡±. Ha estat ella la que ha destacat el poder de la cultura i ha evocat nits inoblidables d'estiu de les quals tots esperem que n'hi torni a haver moltes.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.