Dos tipus de ciutat
Als teatres d'¨°pera s'ajunten els millors i m¨¦s variats oficis del m¨®n; les institucions col¡¤laboren per al seu desenvolupament; i es projecta la for?a de l'emoci¨® l¨ªrica m¨¦s enll¨¤ de la interpretaci¨® mateixa
Hi ha dos tipus de ciutats: les que tenen un teatre d¡¯¨°pera ¨Ccom Barcelona (El Liceu), Sabadell (La Far¨¤ndula) i una dotzena de ciutats espanyoles m¨¦s¨C i les que encara no en tenen. ?s una distinci¨® capital. Per diverses raons.
Una ¨¦s que, als teatres d¡¯¨°pera s¡¯ajunten els millors i m¨¦s variats oficis del m¨®n i hi brillen: electricistes, maquilladors, sabateres, fusters, sastres, m¨²siques, cantants, mec¨¤nics, il¡¤luminadores, recepcionistes, afinadors, restauradors, enginyeres de so, attrezzistes, dibuixants, pintors, figurinistes, ballarines, directors d¡¯escena, llibretistes i compositores, regidors, escen¨°grafs, core¨°grafes, tramoistes, perruqueres, taquillers, afinadores, cineastes, c¨¤meres i molts m¨¦s. Al Liceu, un teatre del qual soc abonat, sempre els estic molt agra?t a tots. Avui toca escriure de la m¨¤gia de l¡¯¨°pera, de la gent que la fa realitat en temps de pand¨¨mia, de dist¨¤ncia i d'inquietud, dels qui faran possible a Barcelona el Don Giovanni de Mozart d¡¯aqu¨ª a uns dies. Que s¨¤piguen que la seva ciutat compta amb ells. Tamb¨¦ a Sabadell, La flauta m¨¤gica, del 21 al 25 d¡¯aquest mes d¡¯octubre; i despr¨¦s a Sant Cugat del Vall¨¨s, Reus, Barcelona i Manresa, m¨¨rit innegat de l¡¯Assocaci¨® d¡¯Amics de l¡¯?pera de Sabadell.
Una altra ra¨® ¨¦s institucional: al Consorci del Liceu s¡¯hi troben i col¡¤laboren (no sempre: hem viscut menudeses idiosincr¨¤tiques) les quatre administracions ¨Cl¡¯Estat, la Generalitat, l¡¯Ajuntament i la Diputaci¨®. El teatre ajuda a fomentar comportaments educats, si no cooperatius, at¨¨s que no ¨¦s acceptable assistir a la primera funci¨® de Don Giovanni malhumorat ¨Cencara menys enfadat¨C per la pres¨¨ncia dels altres companys de la llotja; cal saber comportar-se, almenys durant unes hores la m¨²sica i el teatre ens asserenen a tots. O gaireb¨¦. Va venir de poc el passat 1 d¡¯octubre: les autoritats van assistir a la segona funci¨® d¡¯Il Trovatore el 4 d¡¯octubre, no a la primera, l¡¯1, que aquell dia no els vam veure els qui vam assumir pacients el risc avorrit que, a la sortida, ens rebessin a crits o ens incendiessin un contenidor: cremar ¨¦s m¨¦s f¨¤cil que cantar.
Una tercera ra¨® ¨¦s la for?a de l¡¯emoci¨® l¨ªrica, projectada m¨¦s enll¨¤ de la interpretaci¨® mateixa. Ho vaig poder comprovar el 27 de setembre, quan el Liceu va obrir les portes per donar entrada al p¨²blic despr¨¦s de m¨¦s de sis mesos de tancament for?at i es va aixecar el tel¨®: Sondra Radvanovsky, una soprano formidable, es va emocionar davant de l¡¯aplaudiment del p¨²blic que la rebia una altra vegada i, per m¨¦s que sigui una professional consumada, l¡¯emoci¨® no va ser fingida. En dos anys escassos aquesta dona haur¨¤ cantat La mamma morta al Liceu tres vegades inoblidables. Haur¨¤ de tornar a cantar les tres reines ¨CAna Bolena, Maria Estuard i Isabel I¨C, tres rols de Donizetti que l¡¯han fet justament famosa, el 23 de desembre, dos dies abans de Nadal. Feu i feu-vos un regal. Amb ella cantava l¡¯altre dia el gran tenor polon¨¨s Piotr Beczala, un altre int¨¨rpret molt estimat a Barcelona.
Els teatres d¡¯¨°pera ho estan passant molt malament, com en general el m¨®n de la cultura teatral i musical. A Nova York, el Metropolitan Opera House, amb un pressupost anual que rondava els 300 milions de d¨°lars, estar¨¤ tancat tota aquesta temporada. A m¨¦s, ha hagut de transigir en un plet i pagar tres milions i mig de d¨°lars a James Levine, un director d¡¯orquestra caigut en desgr¨¤cia per imputacions d¡¯assetjament sexual, per¨° que, acomiadat amb males paraules pel teatre, li va interposar un plet per difamaci¨® i alguna ra¨® deu tenir, perqu¨¨ li han pagat el que toca. Potser la gesti¨® podria ser millorable en aquella orgullosa casa, per¨° no ¨¦s temps de pulles: amb aquesta pand¨¨mia, tots els teatres del m¨®n pateixen amb les seves ciutats, ja que respiren i s¡¯asfixien amb elles. Broadway tamb¨¦ ha tancat aquesta temporada. Al Metropolitan prometen reobrir el setembre del 2021 amb l¡¯estrena mundial de Fire shut up in my bones, de Terence Blanchard, un compositor afroameric¨¤. Arreu hi ha dificultats: al Regne Unit, la Royal Opera House de Londres, ven un retrat pintat per David Hockney per una suma d'uns 10 milions de lliures, per fer caixa.
L¡¯¨°pera ¨¦s cara: el Liceu ha iniciat la temporada amb un pressupost de 44 milions d¡¯euros, un 10% menys que l¡¯any passat. Animeu-vos a visitar-lo, assistiu a una funci¨®, d¡¯¨°pera o d¡¯un altre espectacle. N¡¯hi ha de tan bons o millors. Com els oficis que els fan possible.
Pablo Salvador Coderch ¨¦s catedr¨¤tic em¨¨rit de Dret Civil a la Universitat Pompeu Fabra.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.