Ignasi Aball¨ª s¡¯encarregar¨¤ del Pavell¨® d¡¯Espanya de la Biennal de Ven¨¨cia
L¡¯artista catal¨¤ crear¨¤ en el projecte ¡®Correcci¨®¡¯ una intervenci¨® radical de l¡¯arquitectura per a la cita que se celebrar¨¤ el 2022
¡°Estic content i emocionat per poder fer un projecte al pavell¨® d¡¯Espanya; un lloc tan significatiu i important per al m¨®n de l¡¯art i que tantes vegades he visitat per veure projectes de col¡¤legues i artistes. Ara, poder-hi dur a terme un meu em sembla fant¨¤stic¡±, explica Ignasi Aball¨ª (Barcelona, 1958), a l¡¯altre costat del tel¨¨fon. L¡¯artista ¨¦s l¡¯autor del projecte Correcci¨®, comissariat per Beatriz Espejo (gran coneixedora del seu treball i col¡¤laboradora de EL PA?S) que representar¨¤ Espanya en la 59a Exposici¨® Internacional d¡¯Art que tindr¨¤ lloc del 23 d¡¯abril al 27 de novembre del 2022, segons es va donar a con¨¨ixer aquest dijous des de l¡¯Ag¨¨ncia Espanyola de Cooperaci¨® Internacional per al Desenvolupament (AECID).
El jurat que ha escollit el seu projecte destaca la seva ¡°idea d¡¯all¨° erroni, amagat, impensable i inimaginable; una intervenci¨® que trastoca la mem¨°ria en termes espacials i que modifica l¡¯espai de l¡¯exposici¨®¡±; que ha estat present, de forma primig¨¨nia, en els ¨²ltims treballs d¡¯Aball¨ª, que s¡¯han pogut veure en exposicions com la que va protagonitzar al Reina Sofia el 2015, a la Fundaci¨® Joan Mir¨® el 2016 i, sobretot, en la m¨¦s recent de Blueproject, del 2019.
¡°Aquest ¨¦s un treball molt espec¨ªfic per al pavell¨® que nom¨¦s t¨¦ sentit fer-lo all¨¤, perqu¨¨ t¨¦ en compte l¡¯arquitectura, el context de la Biennal i, fins i tot, de la mateixa ciutat de Ven¨¨cia; i per tant, nom¨¦s existir¨¤ quan es construeixi a l¡¯interior del pavell¨®¡±, assegura Aball¨ª. ¡°No ¨¦s una exposici¨® d¡¯obres, tot ser¨¤ nou i pensat per a aquest espai¡±. Perqu¨¨ l¡¯artista, segons explica ell mateix, replicar¨¤ l¡¯edifici: ¡°El que plantejo ¨¦s una proposta arquitect¨°nica en qu¨¨ doblar¨¦ el pavell¨® a escala 1:1, per¨° girat 10 graus respecte a l¡¯original, per alinear-lo i posar-lo en paral¡¤lel amb els pavellons ve?ns de B¨¨lgica i Holanda. I d¡¯aqu¨ª, el t¨ªtol Correcci¨®¡±.
Aquest nou edifici ¡°crear¨¤ una nova arquitectura interior amb espais impossibles, absurds i inimaginables, de manera que per uns punts no es podr¨¤ passar i per uns altres s¨ª, canviaran les obertures, els passadissos i totes les sales; es veur¨¤ d¡¯una forma que no s¡¯ha vist mai¡±, prossegueix l¡¯artista.
La intervenci¨®, sost¨¦ l¡¯artista, ¡°t¨¦ molt a veure amb la mateixa ciutat de Ven¨¨cia, tan escenogr¨¤fica, com si fos un decorat; on, a m¨¦s, sense ser laber¨ªntica est¨¤ plena de carrers que desemboquen en canals que obliguen a donar la volta a la recerca d¡¯un pas¡±.
La intervenci¨® d¡¯Aball¨ª tindr¨¤ una segona part: ¡°Una s¨¨rie de peces de car¨¤cter escult¨°ric i tridimensionals en qu¨¨ s¡¯insistir¨¤ en la mateixa idea, a partir del que ¨¦s textual, per¨° tamb¨¦ de la llum¡±; unes obres que estan per definir ¡°en funci¨® de com resulti la intervenci¨® principal¡±. S¨ª que est¨¤ clar que hi haur¨¤ una obra central en qu¨¨ es modificar¨¤, corregir¨¤, la llum que entra per la claraboia que hi ha al sostre de l¡¯edifici.
La comiss¨¤ria Beatriz Espejo explica que el treball que Aball¨ª portar¨¤ a Ven¨¨cia t¨¦ molt a veure amb les seves ¨²ltimes obres: ¡°L¡¯espai com un aspecte m¨¦s ha estat present en els seus ¨²ltims treballs; ell sempre ha utilitzat la correcci¨®, creant obres en qu¨¨ repinta a base de t¨ªpex; per¨° despr¨¦s de dues exposicions importants, com les del Reina i de la Fundaci¨® Mir¨®, havia de ser una cosa molt espec¨ªfica i dona un cop sec¡±.
Espejo veu en la proposta guanyadora d¡¯Aball¨ª ¡±un exemple de la seva pr¨¤ctica que parteix no nom¨¦s d¡¯un suposat error, d¡¯un pavell¨® ubicat al mapa de Ven¨¨cia de forma diferent, que girant-lo d¡¯aquesta forma tan subtil, com en una ona expansiva, obre diferents l¨ªnies de significat. No nom¨¦s q¨¹estiona el mateix pavell¨® com a arquitectura ¨²til. Tamb¨¦ fa una cr¨ªtica institucional encoberta; perqu¨¨ amb aquest edifici desdoblat vol¨ªem traslladar una imatge desencaixada d¡¯Espanya; dues peces d¡¯un puzle que no acaben d¡¯encaixar, per¨°, alhora, plantejar i veure les noves perspectives que es creen quan t¡¯alinees i t¡¯iguales amb el teu ve¨ª¡±.
Fins ara, hi ha maquetes digitals. ¡°Per sort, aquest any tenim m¨¦s temps que altres vegades; el fet de poder treballar amb any i mig et permet madurar-ho millor. La construcci¨® no comen?ar¨¤ fins que no acabi la Biennal d¡¯Arquitectura l¡¯any que ve. En aquell moment haur¨¤ d¡¯estar tot ben planejat i el projecte m¨¦s clar per poder portar-lo a la pr¨¤ctica¡±, afirma Aball¨ª.
El jurat que ha seleccionat el treball d¡¯Aball¨ª de les altres cinc propostes presentades ha estat format, a part de Beatriz Espejo, per Katya Garc¨ªa-Ant¨®n, directora de la Fundaci¨® Office of Contemporary Art Norway; Javier Hontoria, director del Museu Patio Herreriano; Peio Aguirre, cr¨ªtic d¡¯art, comissari independent i editor; Beatriz Herr¨¢ez, directora de l¡¯Artium, a m¨¦s del director de Relacions Culturals i Cient¨ªfiques del Ministeri d¡¯Afers Estrangers i de Cooperaci¨®-AECID, Guzm¨¢n Palacios, i la directora de Programaci¨® d¡¯Acci¨® Cultural Espanyola (AC/E), Isabel Izquierdo.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.