La FlyHard bufa 10 espelmes
La sala de Sants reobre dijous amb ¡®Instruccions per enterrar un pare¡¯ i continua repassant els seus 10 anys d'hist¨°ria en documentals
¡°10 anys de coneixement, de teatre, de maduresa, d'hist¨°ries, d'atreviment, de contactes, de programaci¨®, d'amistats, de risc, d'entusiasme¡±. Aquestes s¨®n les 10 raons de les quals fa bandera la sala FlyHard per celebrar (si ¨¦s que es pot fer servir aquest verb en aquesta situaci¨®) la seva primera d¨¨cada, ben barrejades, descobreixen el que ¨¦s aquest petit (min¨²scul!) teatre del barri de Sants, a Barcelona, bressol de bona part de la dramat¨²rgia catalana actual. Clara Cols, actriu, productora i cofundadora de la sala, definia fa cinc anys el producte que tenien entre mans en aquesta caixa d'eines: ¡°Teatre actual, narratiu, proper, jove, directe, quotidi¨¤, parlat com es parla al carrer, ¨¤gil¡±. Cinc anys despr¨¦s, la definici¨® continua encaixant a la perfecci¨®.
La pand¨¨mia va fer que les idees que sorgien per celebrar l'efem¨¨ride se n'anessin en orris. ¡°Hav¨ªem pensat reunir la gent que ha anat passant per aqu¨ª, per¨° amb les mesures sanit¨¤ries seria impossible; o representar algunes de les obres clau d'aquests 10 anys, per¨° amb la reprogramaci¨® d'obres suspeses que tenim pendent, tampoc es podia¡±, comenta Clara Cols. ¡°Aix¨ª que se'ns va acudir fer 10 v¨ªdeos d'uns 10 minuts cadascun repassant la hist¨°ria de la sala¡±.
El format documental permet recuperar imatges antigues, oferir p¨ªndoles d'obres, declaracions d'artistes i d'aficionats¡ per teixir un rep¨¤s ¨¤gil i entretingut d'aquesta d¨¨cada. ¡°M¨¦s que una proposta cronol¨°gica, hem intentat donar una visi¨® fidel del que ¨¦s la FlyHard¡±, diu Cols. Cada dia 15 de mes n'aniran publicant.
En el primer documental, publicat el 15 d'octubre, veus autoritzades, algunes de les quals van comen?ar a la FlyHard, deixen clar el que han trobat entre aquestes quatre parets que respiren teatre per totes les esquerdes. ¡°La meva primera impressi¨® en veure un espai tan petit va ser pensar: ¡®aqu¨ª no es pot fer teatre¡¯. Per¨°¡ i tant que es podia, i molt bo!¡±, diu Guillem Clua, flamant Premi Nacional de Dramat¨²rgia, que hi va estrenar Smiley, una hist¨°ria d'amor, obra que encara es continua estrenant a tot el m¨®n. Cristina Clemente, dramaturga que es va estrenar a la FlyHard amb Volem anar al Tibidabo, es mostra agra?da per aquesta acollida que li van oferir: ¡°La tranquil¡¤litat que em van donar, acabada de sortir de l'Institut, va ser important¨ªssima, explica l'autora de Ventura o Consell familiar.
Marc Crehuet, autor de la reeixida El rei borni, que es va estrenar al carrer Alpens i ha tingut tamb¨¦ versi¨® cinematogr¨¤fica, explica com la FlyHard fa de la necessitat virtut: ¡°Un dels grans avantatges ¨¦s estar tan prop de l'espectador, per al p¨²blic ¨¦s millor que veure una pel¡¤l¨ªcula en 3D¡±, diu. I l'actor Jacob Torres intenta explicar qu¨¨ t¨¦ aquesta sala que la fa especial: ¡°Saps que el que far¨¤s agradar¨¤, que connectar¨¤s amb el p¨²blic. No s¨¦ per qu¨¨, per¨° t¨¦ alguna cosa que fa que funcioni, aquesta cosa que busca sempre un productor que no se sap qu¨¨ ¨¦s¡ per¨° la FlyHard ho t¨¦¡±.
¡°Vam comen?ar com a companyia de teatre el 2006¡±, recorda Cols. ¡°Vam apostar per un teatre alternatiu que expliqu¨¦s coses de l'ara i de l'aqu¨ª i en el qual es vei¨¦s reflectida la gent jove que tamb¨¦ va al cinema i devora s¨¨ries, la gent del carrer¡±. Per aix¨° quan el 2010 van convertir l'antic taller de cotxes on assajaven en sala de teatre, van decidir posar preus assequibles, a 5 o 10 euros, a gust del consumidor: el que no en pogu¨¦s pagar 10, pagava la meitat i en paus.
¡°Amb els anys ens hem anat professionalitzant, el 2013 vam accedir a ajudes p¨²bliques i ara tenim una estructura que ens ofereix unes condicions laborals dignes¡±, reconeix Cols. ¡°Aix¨° ha passat a ser una feina, vocacional, ¨¦s clar, per¨° una feina. Les primeres tres temporades vam comptar molt amb la complicitat de les companyies, que, d'alguna manera, venien a jugar. Ara ens movem en altres par¨¤metres i les companyies ja no venen perqu¨¨ els fa il¡¤lusi¨® (que crec que tamb¨¦), sin¨® perqu¨¨ els oferim unes condicions interessants. I se senten acompanyades (que no controlades) i a gust¡±. El resultat ¨¦s un teatre que despr¨¨n l'aroma de la casa. ¡°Un segell, un color, un estil amb el qual ens identifiquem¡±, diu Cols.
Si la FlyHard va comen?ar a funcionar en plena recessi¨® econ¨°mica, ara la crisi del coronavirus li est¨¤ fent molt de mal. ¡°Hem hagut d'apujar els preus¡±, explica la gestora de la sala. ¡°Si hagu¨¦ssim pogut obrir amb tot l'aforament [parlem de 45 butaques] no els haur¨ªem apujat, per¨° cal tenir en compte que a les sales grans ocupar un 70% dels seients ja els ¨¦s rendible, a nosaltres no. Quan es va parlar d'habilitar nom¨¦s una tercera part de l'aforament ni ens vam plantejar obrir i amb el 50%... doncs hem hagut de fer l'esfor?. Tenir 30 butaques a 20 euros ¨¦s com tenir les 45 a 14 euros¡±. La com¨¨dia negra Instruccions per matar un pare, de Carmen Marf¨¤ i Yago Alonso, torna a obrir la sala despr¨¦s de l'en¨¨sim tancament obligat per la pand¨¨mia. Estar¨¤ en cartell fins a l'11 de gener.
Bressol de la dramat¨²rgia
La FlyHard s'ha convertit en bressol de la dramat¨²rgia catalana contempor¨¤nia. D'aqu¨ª han sortit obres que han rodat m¨®n i autors que han tocat el cel. Aqu¨ª hem vist Smiley, de Guillem Clua; Litus, de Marta Buchaca o El rei borni, de Marc Creuhet (de totes dues se n'han fet pel¡¤l¨ªcules); Burundanga, de Jordi Galceran; Sunday Morning, de Carol L¨®pez; AKA, de Dani J. Meyer, premi Max a autoria revelaci¨® l'any passat, o Els dies mentits, de Marta Aran, mateix guard¨® aquest any.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.