La ¡®saudade catalana¡¯ de Gaziel
Dos llibres nous, un amb textos in¨¨dits i un altre de dispersos, reforcen la vig¨¨ncia del periodista i escriptor Agust¨ª Calvet, en plena espectacular recuperaci¨® de la seva obra
Es llevava a les 10. Al cap de poc, tocava una campaneta. Despr¨¦s de sentir-la, l'esposa, les criades i els fills s'havien de recloure a correcuita al menjador en el m¨¦s monacal dels silencis i no sortir fins que no acab¨¦s la seva operaci¨® de rentat de mans, ensabonades entre 80 i 100 vegades seguides. Si algun soroll interrompia el ritual, els seus crits retronaven per tota la casa i torna a comen?ar. Si tot anava sense contratemps, l'operaci¨® durava una hora¡
Era una de les m¨²ltiples manies (a m¨¦s de dinar i sopar cada dia fora de casa, on nom¨¦s prenia llet envasada i aigua de vichy; atemorir la seva dona i el petit mentre ells sopaven amb els discursos apocal¨ªptics i acusadors d'un esc¨¨ptic integral¡) del particular pare d'Agust¨ª Calvet, Gaziel, l'escriptor i periodista conservador m¨¦s brillant que ha donat Catalunya, objecte en aquesta ¨²ltima d¨¨cada d'una espectacular recuperaci¨® de la seva obra: 13 t¨ªtols entre reedicions i traduccions al castell¨¤ (o a l'alemany), que han generat dues tesis doctorals i fins i tot una obra de teatre, al Romea. L'an¨¨cdota familiar l'escriu, amb el seu catal¨¤ prist¨ª, en una mena de gui¨® del que seran les seves famoses mem¨°ries Tots els camins duen a Roma, en les quals, al final, l'episodi es va obviar. Per¨° ara es pot llegir a Obra in¨¨dita de Gaziel (Publicacions de l¡¯Abadia de Montserrat), on el bi¨°graf i estudi¨®s del periodista, Manuel Llanas, ha recopilat 13 textos, datats entre el 1929 i el 1963, que no van arribar a veure la llum. El mateix autor, al mateix segell, reuneix a Obra dispersa 28 escrits m¨¦s no reprodu?ts en cap altra edici¨® de les seves obres.
Tampoc va acabar Gaziel plasmant el costum de la seva mare d'aprofitar l'hora del rosari per, mentre l'anava recitant per la casa de l'encara mig deshabitat Eixample, robar-li diners al marit, de la mateixa manera que el futur periodista garbellar¨¤ en l'obra la sensaci¨®, fonamentada, d'aband¨® econ¨°mic i afectiu que va sentir per part dels seus progenitors. Tot i que s¨®n llaminers, no s¨®n els retalls biogr¨¤fics poc coneguts que ha trobat Llanas ¨Cregirant papers a la Biblioteca de Catalunya o en el que va ser l'arxiu de l'editorial Selecta, en part avui en el de l'hereu, Sebasti¨¤ Borr¨¤s Tey¨C on hi ha les millors perles, sin¨® en els extensos comentaris aut¨°grafs que Gaziel fa de la infinitat de lectures que devora, b¨¤sicament premsa, assajos i literatura (principalment, francesa). Aquestes notes solen desprendre una mirada dura i desencantada sobre la Guerra Civil (¡°L'enrenou pol¨ªtic va obrar el prodigi de fer perdre, militarment i diplom¨¤ticament, una guerra que, nom¨¦s amb una mica de seny, no es podia perdre de cap de les maneres¡±, diu sobre La guerra civil espa?ola, de Hugh Thomas), la ceguesa entre les nacionalitats peninsulars, el silenci d'intel¡¤lectuals i la ¡°farsa indecent¡± de pol¨ªtics i organismes mundials durant el fratricidi espanyol, aix¨ª com una esc¨¨ptica mirada a l'actualitat internacional dels anys cinquanta i seixanta. Dades i estat d'esperit que acabarien donant el to del dur¨ªssim Meditacions en el desert, escrit entre el 1946 i el 1953, per¨° no publicat fins al 1974.
La formidable capacitat de lectura i an¨¤lisi de Gaziel aflora amb qualsevol llibre que dissecciona per a ell mateix. Aix¨ª, desmitifica amb agudesa Jaume I el Conqueridor com el gran monarca de la consci¨¨ncia nacionalista catalana despr¨¦s de llegir-ne la famosa biografia de Ferran Soldevila del 1958. I a partir d'aquesta es pregunta: ¡°Aquesta Catalunya, com a naci¨® plena, amb clara voluntat de pot¨¨ncia nacional, ha existit mai o no ha estat m¨¦s que un somni rom¨¤ntic-nacionalista sorgit al segle del romanticisme i de les nacionalitats exaltades? Ecco il problema!¡±, escriu.
Fruit d'una cultura vast¨ªssima, sempre ¨¦s capa? de mirar des de l'altre costat, com, a partir d'una biografia ara de Jaume II, constata on fixen la seva resid¨¨ncia (Lleida, Osca¡) els monarques catalans i formula que hi va haver un ¡°error de despla?ament fatal d'orientaci¨® pol¨ªtica¡±, ja que, ofuscats en ¡°l'obsessi¨® de la necessitat ancestral d'enfortir-se al Llenguadoc, la de no abandonar el vessant franc¨¨s del Pirineu¡±, de pobles que veuen ¡°instintivament afins, de sang i mentalitat germanes¡± per¨° que s'allunyaran, no saben mirar ¡°cap a ponent o el sud lluny¨¤ (Navarra, Castella, Lle¨®, M¨²rcia i Andalusia), on hi havia la clau de la dominaci¨® peninsular¡±; aix¨ª, ¡°s'embaladeixen¡± i gasten la seva energia en les Balears, Sic¨ªlia, Gr¨¨cia i ?sia Menor.
Aquesta idea subjeu en el rerefons ideol¨°gic d'una novel¡¤la que no va arribar a escriure, per¨° de la seva tramoia va deixar, altre cop, aguts papers, que, a m¨¦s, s'intueixen vigents. Un bastard, fill d'una gran senyora castellana casada amb un portugu¨¨s, per¨° que tenia un amant catal¨¤, havia de protagonitzar la trama d'una ¡°novel¡¤la peninsular¡±, del 1953, anterior a la seva Trilogia Ib¨¨rica. Era l'excusa per reflectir una Catalunya que ¨¦s ¡°un poble de via estreta, admirablement fet per al pa nostre de cada dia. Per¨° tot el que ¨¦s gran, arriscat i glori¨®s l'atemoreix i l'encongeix de gran manera¡±. Portugal ¨¦s fruit de la insensatesa d'una Castella que nom¨¦s ent¨¦n la Pen¨ªnsula ¡°uniformitzada, subjugada i castellanitzada¡±; per aquest motiu la saudade ¨¦s ¡°buscar el seu sentit mar endins, projectar en l'infinit el que hauria de trobar-se a prop¡±. Per extensi¨®, l'expedici¨® catalanoaragonesa a Orient va ser ¡°semblant a la saudade¡±, conseq¨¹¨¨ncia totes dues de la incompatibilitat amb Castella i el seu car¨¤cter ¡°exclusiu, absorbent i uniformista¡±: Castella, sempre, com ¡°un mal director d'orquestra¡±, incapa? d'harmonitzar la diversitat natural peninsular.
Un epistolari entre Miguel de Unamuno i Joan Maragall el porta a pensar que aquesta Castella preferir¨¤ m¨¦s, sempre, ¡°que Espanya s'enfonsi que no pas que se salvi per mans i obres que no siguin Castella (¡) no entendr¨¤ mai una Espanya nova¡±; o a recordar el que l'autor de Niebla anomenava ¡°l'authadia¡± (¡°autosatisfacci¨®, encantament de si mateixa¡±) que tenien Madrid i la Meseta: ¡°Aquestes gents tenen un cervell collonut. Vull dir que a la mollera en comptes de cervell hi tenen testicles¡±, recull del mateix Unamuno. Per¨° l'exercici m¨¦s espectacular ve de les seves llargues anotacions en set volums de la correspond¨¨ncia de Prosper M¨¦rim¨¦e fruit del viatge d'aquest per Espanya, amb dos grans leitmotiv: les classes dirigents i la burgesia s¨®n ¡°un podrimener¡±, incapa?os d'implantar hist¨°ricament un r¨¨gim democr¨¤tic, i una Barcelona (i, per extensi¨®, Catalunya) que o b¨¦ ¡°treballa obsessionada com una somn¨¤mbula sense voler saber res d'Espanya¡± o b¨¦ ¨¦s ¡°v¨ªctima de convulsions epil¨¨ptiques perqu¨¨ ni ella ent¨¦n Espanya ni Espanya l'ent¨¦n a ella¡±. Llegit avui, m¨¦s visionari i actual, impossible. Suggeridora ¨¦s tamb¨¦ la lectura d'oportunitat perduda des del 1854 de vendre Cuba i Filipines als Estats Units a canvi que paguessin el deute estranger espanyol o la xarxa ferrovi¨¤ria per a la Pen¨ªnsula.
Entre algunes pulles ¨Creflecteix, el 1962, l'exist¨¨ncia d'una ¡°Lligueta franquista (Porcioles, Narc¨ªs de Carreras, Santiago de Cruylles, Octavi Saltor, Llu¨ªs Valeri, la genteta de Destino)¡±; ¡°mai, ni per atzar, he trobat un article que fos ni tan sols passable¡±, diu de l'escriptor i periodista falangista Ignasi Agust¨ª¡¨C de nou arran de M¨¦rim¨¦e apunta el 1956 que ¡°el segle XXI ser¨¤ d'una esplendor material incomparable¡±. Aix¨° s¨ª, amb una inquietant visi¨® de nou, no tenia gens d'esperan?a sobre el progr¨¦s espiritual: ¡°L'home, moralment, ¨¦s una b¨¨stia perillosa sempre¡±. Gaziel, doncs, molt vigent.
A l¡¯infern del periodisme remunerador
¡°Soc fill de les urgents noces d'un fil¨°sof de 25 anys amb la Necessitat¡±, escriu el juliol de 1927 Agust¨ª Calvet en un original i brillant text per a 'La Gaceta Literaria', en qu¨¨ el seu pseud¨°nim, Gaziel, t¨¦ veu pr¨°pia, explicant els seus or¨ªgens i la seva victoriosa relaci¨® amb el seu 'alter ego', que va sorgir el 1914 per escriure 'Diario de un estudiante en Par¨ªs'. Va ser l'inici d'un dels fen¨°mens de popularitat period¨ªstica m¨¦s espectaculars de la hist¨°ria de la premsa a Catalunya, com va constatar Miquel dels Sants Oliver, mentor del Gaziel periodista, que es va imposar al Calvet savi. ¡°Una caiguda des del cel de la filosofia pura a l'infern del periodisme remunerador¡±, resumeix el pseud¨°nim. El text ¨¦s un dels 38 que componen 'Obra dispersa', on abunden els dedicats a l'ofici, com la dur¨ªssima carta p¨²blica de la seva dimissi¨® com a director de 'La Vanguardia', que al final no va presentar, de finals del 1931, fastiguejat de l'agressiva pin?a entre els atacs de la premsa m¨¦s catalanista i de la reaccion¨¤ria i desgastat per la pugna interna per catalanitzar el diari davant de l'oposici¨® de la fam¨ªlia God¨®, que ¡°arrencarien la llengua a tots els catalans i els condemnarien a la dictadura eterna¡±. Entre altres joies de qui a una illa deserta s'enduria ¡°la prosa de Verdaguer i el 'Diccionari' de Fabra¡± hi ha una detallada an¨¤lisi de 69 quartilles sobre l'evoluci¨® de la premsa a Espanya com a estudi previ per llan?ar un diari el 1942 (que mai va veure la llum), amb profusi¨® de quadres comparatius (¡°El 1940-1941 es van publicar 131 diaris menys que el 1936, una disminuci¨® del 56,95%¡±), o els seus fins comentaris despr¨¦s de la relectura de 35 obres de Shakespeare: ¡°'Romeu i Julieta': Els personatges diuen coses ¨²niques, mai sentides abans, i que mai m¨¦s es tornaran a sentir iguals, sobretot d'ell i ella¡±. Una cosa semblant ¨¦s el que passa amb la seva obra.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.