¡°Els videojocs marquen el cam¨ª que ha de seguir el cinema¡±
F¨¨lix Balbas, expert en efectes visuals, diu que van ¡°avan?ats en el temps¡±
Un carrer estret es va convertint en una avinguda ampl¨ªssima i infinita, un poble rec¨°ndit apareix ara com una ciutat enorme, es creen monstres inimaginables, un home crema entre les flames... En la postproducci¨® d¡¯un llargmetratge, despr¨¦s dels efectes especials del rodatge, despr¨¦s de les preses de paisatges espectaculars, despr¨¦s de l¡¯actuaci¨® dels actors... uns professionals treballen entre pantalles d¡¯ordinador recreant el m¨®n fant¨¤stic que busca la pel¡¤l¨ªcula i que nom¨¦s ells poden crear. S¨®n els especialistes en efectes visuals (VFX) i en animaci¨® 3D. ¡°Podem canviar totalment una pel¡¤l¨ªcula¡±, diu F¨¨lix Balbas, expert en la mat¨¨ria i director de B¡¯ARS Barcelona Art & VFX Fair, la fira professional que va reunir a Barcelona a finals de novembre experts del sector de l¡¯animaci¨® i dels efectes visuals.
¡°Els efectes visuals s¨®n tot el contingut que manipulem un cop est¨¤ rodada la pel¡¤l¨ªcula. El que es fa mentre es roda s¨®n els FX, els efectes especials¡±, explica Balbas. Sobre aquest sector, una mica amagat en el m¨®n del cinema per¨° tota una avantguarda en molts aspectes, van fer tallers i confer¨¨ncies experts de tot el m¨®n. Ivan Mor¨¢n, director creatiu i supervisor de VFX de l¡¯empresa americana Framestore, va descobrir els secrets de la pel¡¤l¨ªcula Project Power, de Netflix.
Balbas ha treballat amb Mor¨¢n i coneix aquests secrets. ¡°En aquesta pel¡¤l¨ªcula hi ha un home que es converteix en foc¡±, explica. ¡°L¡¯actor portava un xandall de leds que s¡¯encenen per mostrar les zones del cos que despr¨¦s a la pel¡¤l¨ªcula es converteixen literalment en foc. ?s apassionant¡±. I car: ¡°S¨ª, per¨° la veritat ¨¦s que amb molt de pressupost es poden permetre fer aquestes peces¡±.
L¡¯animaci¨® visual, segons Balbas, es podria dir que comen?a amb la primera Star Wars, que despr¨¦s va passar a ser la quarta, la del 1977. Dos anys abans, Georges Lucas havia creat l¡¯empresa Industrial, Light & Magic (ILM) precisament per fer la pel¡¤l¨ªcula que esdevindria de culte. John Knoll (ara director creatiu de l¡¯empresa) i el seu germ¨¤ Tom van idear Photoshop davant de la necessitat de crear imatges digitals. ¡°Anem avan?ats al nostre temps¡±, afirma Balbas. ¡°Som com la f¨®rmula 1 en la ind¨²stria de l¡¯autom¨°bil, que treballa amb m¨¨todes que despr¨¦s s¡¯incorporen als cotxes utilitaris. El que ara utilitza Facebook, per exemple, per al reconeixement facial o per a mil coses, nosaltres ja ho hav¨ªem posat en pr¨¤ctica fa 20 anys. D¡¯alguna manera, dictem les necessitats del que vindr¨¤¡±.
Fins on ens portar¨¤ la imaginaci¨®? ¡°Acabarem dins dels escenaris de les pel¡¤l¨ªcules¡±, avan?a Balbas
Un recorregut per la hist¨°ria dels VFX podria comen?ar amb Star Wars i passaria per Jurassic Park, Matrix, El senyor dels anells, Harry Potter, Avatar¡ Per citar alguns t¨ªtols importants. ¡°Per¨° sempre som un mercat nou. Sempre ho serem¡±, assegura l¡¯expert. Fins on ens portar¨¤ la imaginaci¨®? ¡°Acabarem dins dels escenaris de les pel¡¤l¨ªcules¡±, avan?a Balbas. ¡°Als videojocs ja passa una cosa semblant, s¨®n els que dicten el cam¨ª de l¡¯entreteniment: mirar, interactuar, participar¡±.
A Catalunya hi ha molt de talent dins de les VFX. ¡°Molts treballen a l¡¯estranger perqu¨¨ els pa?sos capdavanters s¨®n els anglosaxons¡±, concedeix Balbas. Per¨° dona algunes pistes de la bona feina que fan els professionals d¡¯aqu¨ª: ¡°Love, death and robots, una s¨¨rie de curts animats de Netflix, en t¨¦ alguns que s¡¯han fet aqu¨ª, igual que a Dark material, la minis¨¨rie que ha produ?t HBO arran de La br¨²ixola daurada (la pel¡¤l¨ªcula del 2007, amb Nicole Kidman).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.