¡®La vampira de Barcelona¡¯ i ¡®Las ni?as¡¯ triomfen en uns Gaud¨ª molt repartits
La gala de l'Acad¨¨mia del Cinema Catal¨¤ va premiar, per primer cop, m¨¦s dones que homes
La vampira de Barcelona, la recreaci¨® de la hist¨°ria d'Enriqueta Mart¨ª, una dona que va ser acusada de raptar i prostituir nens petits en el Raval del 1912 en un cas en el qual es van veure implicats personatges de l'alta societat barcelonina, es va endur aquest diumenge el premi a la millor pel¡¤l¨ªcula a la gala de l'Acad¨¨mia del Cinema Catal¨¢ que es va celebrar a l'audiitori del CCIB, a Barcelona, i els premis del qual van ser molt repartits. El primer llargmetratge de ficci¨® de Llu¨ªs Dan¨¦s, que partia amb 14 nominacions, va guanyar tamb¨¦ els guardons a Millor direcci¨® art¨ªstica (Llu¨ªs Dan¨¦s), vestuari (Merc¨¨ Paloma, el cinqu¨¨ Gaud¨ª de la seva carrera), efectes visuals (Llu¨ªs Rivera, tamb¨¦ en el seu cinqu¨¨ reconeixement) i maquillatge i perruqueria (Laura P¨¦rez i Xavi Valverde).
La revelaci¨® dels Goya va triomfar tamb¨¦ en els Gaud¨ª: Las ni?as, que tenia nom¨¦s una nominaci¨® menys que La vampira¡, dirigida per Pilar Palomero, es va endur els premis a Millor pel¡¤l¨ªcula en llengua no catalana, direcci¨®, fotografia i so. Es tracta, igual que en el cas de Dan¨¦s, de la primera ficci¨® de la directora. La pel¡¤l¨ªcula explica la hist¨°ria d'una nena en un col¡¤legi de monges a la Saragossa del flamant any 1992, i plasma amb tendresa els temors, les il¡¤lusions i les aspiracions d'una generaci¨® que desperta a l'adolesc¨¨ncia.
Una altra ¨°pera primera, My Mexican Bretzel, de N¨²ria Gim¨¦nez Lorang, va triomfar en la tard-nit dels Gaud¨ª en portar-se no nom¨¦s el premi al Millor documental, sin¨® tamb¨¦ al gui¨® i al muntatge. La barcelonina Gim¨¦nez Llorang va construir una entranyable pel¡¤l¨ªcula a partir d'unes 50 bobines de cinema, la majoria de 16 mm, la resta, de 8 mm, que va trobar en buidar la casa del seu avi, a Su?ssa. Ve a ser el diari f¨ªlmic d'una dona, Vivian Barret, i la seva relaci¨® amb el seu marit, un home ric, en els anys 50 del segle passat. ?s el segon cas en la hist¨°ria dels Gaud¨ª que un documental es porta el premi al Millor gui¨®; ja va succeir el 2010 amb Garbo, l¡¯espia, de Edmon Roch. Un altre documental, Ni?os somos todos, de Sergi Cameron, s'ha portat el premi a la Millor m¨²sica original, del Ni?o de Elche.
En l'apartat interpretatiu, Candela Pe?a va guanyar el seu segon Gaud¨ª com a Millor actriu per La noces de Rosa, d'Iciar Bollain. Ver¨®nica Echegui tamb¨¦ repeteix en la categoria de Millor actriu secund¨¤ria pel seu paper a L¡¯ofrena, de Ventura Durall. Mario Casas, igual que en els Goya, va ser considerat el millor actor principal per No matar¨¤s, de David Victori, i Alberto San Juan, Millor de repartiment per Sentimental, de Cesc Gay.
La mort de Guillem, de Carlos Marques-Marcet, va ser la Millor pel¡¤l¨ªcula per a televisi¨®. Critica la hist¨°ria de l'assassinat d'un jove antifeixista de 18 anys a mans d'un grup neonazi valenci¨¤. L'autor del crim nom¨¦s va passar quatre anys a la pres¨®. El premi a el Millor curtmetratge va ser per Ni oblit ni perd¨®, de Jordi Boquet Claramunt, que parla del mateix cas.
Carme Elias, Gaud¨ª d'Honor
Una de les protagonistes de la gala va ser Carme Elias, que va rebre de mans de la seva amiga i col¡¤lega Vicky Pe?a el Gaud¨ª d'Honor-Miquel Porter 2021. ¡°M'agrada perdre'm pel bosc de les emocions a l'hora de crear un personatge, com la Caputxeta vermella¡±, va dir l'actriu, que va revelar que tots els personatges li han deixat petjada i que va dedicar el guard¨®, entre altres, als que estan empresonats per haver-se ¡°expressat amb llibertat¡±. ¡°Lo cor de l¡¯home ¨¦s una mar que tot l¡¯univers no l¡¯ompliria¡±, es va acomiadar, citant Verdaguer.
En l'edici¨® d'aquest any, si el 54% de candidatures eren femenines, la tend¨¨ncia s'ha mantingut i, per primera vegada, el nombre de dones premiades, 12, va superar el d'homes, 10. Cal destacar la pres¨¨ncia de dones entre els guanyadors de premis tradicionalment masculins com el de Millor fotografia (per a Daniela Caj¨ªas, per Las ni?as), Millor so (per a Amanda Villavieja, Alejandra Molina i Fernando Novillo, per la mateixa pel¡¤l¨ªcula) i Millor direcci¨® de producci¨® (per a Anna Parra i Luis Fern¨¢ndez, per Ad¨²).
Palmar¨¨s dels XIII Premis Gaud¨ª
MILLOR PEL¡¤L?CULA La vampira de Barcelona, dirigida per Llu¨ªs Dan¨¦s, escrita per Llu¨ªs A. Mart¨ªnez i Mar¨ªa Ja¨¦n, i produ?da per Brutal Media i Filmax, amb participaci¨® de Televisi¨® de Catalunya.
MILLOR PEL¡¤L?CULA EN LLENGUA NO CATALANA Las ni?as, dirigida i escrita per Pilar Palomero, i produ?da per Las ni?as Majicas AIE, Inicia Films i BTeam Prods, amb la participaci¨® de Televisi¨® de Catalunya i Televisi¨® Espanyola.
MILLOR DIRECCI? Pilar Palomero per Las ni?as.
MILLOR GUI? N¨²ria Gim¨¦nez Lorang per My Mexican Bretzel.
MILLOR PROTAGONISTA FEMENINA Candela Pe?a per La boda de Rosa.
MILLOR PROTAGONISTA MASCUL? Mario Casas per No matar¨¢s.
MILLOR ACTRIU SECUND?RIA Ver¨®nica Echegui per L'ofrena.
MILLOR ACTOR SECUNDARI Alberto San Juan per Sentimental.
MILLOR PEL¡¤L?CULA DOCUMENTAL My Mexican Bretzel, dirigida i escrita per N¨²ria Gim¨¦nez Lorang i produ?da per Bretzel & Tequila Film Productions i Avalon PC.
MILLOR CURTMETRATGE Ni oblit ni perd¨®, dirigit per Jordi Boquet Claramunt, escrit per Jordi Boquet Claramunt i Tom¨¤s Bayo i produ?t per ESCAC Films.
MILLOR PEL¡¤L?CULA PER A TELEVISI? La mort de Guillem, dirigida per Carlos Marques-Marcet, escrita per Roger Dan¨¨s i Alfred P¨¦rez-Fargas i produ?da per Lastor Media, Som*Batabat, Televisi¨® de Catalunya, ? Punt M¨¨dia i Suica Productions.
MILLOR FOTOGRAFIA Daniela Caj¨ªas per Las ni?as.
MILLOR DIRECCI? DE PRODUCCI? Luis Fern¨¢ndez i Anna Parra per Ad¨².
MILLOR DIRECCI? ART?STICA Llu¨ªs Dan¨¦s per La vampira de Barcelona.
MILLOR MUNTATGE N¨²ria Gim¨¦nez Lorang i Crist¨®bal Fern¨¢ndez per My Mexican Bretzel.
MILLOR M?SICA ORIGINAL Ni?o de Elche per Ni?os somos todos.
MILLOR VESTUARI Merc¨¨ Paloma per La vampira de Barcelona.
MILLOR SO
Amanda Villavieja, Fernando Novillo i Alejandra Molina per Las ni?as.
MILLORS EFECTES VISUALS
Llu¨ªs Rivera, Anna Aragon¨¨s i Aleix Torrecillas per La vampira de Barcelona.
MILLOR MAQUILLATGE I PERRUQUERIA
Laura P¨¦rez i Xavi Valverde per La vampira de Barcelona.
MILLOR PEL¡¤L?CULA EUROPEA
Sorry We Missed You, dirigida per Ken Loach i escrita per Paul Laverty.
PREMI ESPECIAL DE P?BLIC
Les dues nits d'ahir, dirigida per Pau Cruanyes i Gerard Vidal, escrita per Pau Cruanyes, Gerard Vidal, Eudald Valdivieso i Ignasi ?vila i produ?da per Benec¨¦ Produccions, amb la participaci¨® de Televisi¨® de Catalunya.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.