L¡¯estr¨¨s del poli Mikami
'64', de Hideo Yokoyama, es pot entendre com un desafiament continu a la majoria dels apriorismes i fonaments de les ficcions amb una investigaci¨® policial en el centre
Tots els escriptors de novel¡¤la negra han de batallar amb el fet de treballar dins d¡¯un g¨¨nere que imposa uns codis for?a estrictes, al cap i a la fi les possibilitats criminals i les formes de neutralitzar-les s¨®n limitades. ?s per aix¨° que una manera de mesurar el talent radica en l¡¯enginy per trobar formulacions, escletxes, additius, angles o combinacions que escapin de les urpes del manual tan conceptual com pr¨¤ctic que el tiranitzen.
Des del seu enigm¨¤tic t¨ªtol ¡ªque remet al darrer any del per¨ªode Showa (1926-1989) segons el calendari imperial japon¨¨s¡ª, 64 es pot entendre com un desafiament continu a la majoria dels apriorismes i fonaments de les ficcions amb una investigaci¨® policial en el centre. La revoluci¨® aplicada per Hideo Yokoyama, periodista de successos reconvertit en autor de masses dins les seves fronteres, queda sintetitzada en aquesta declaraci¨® her¨¨tica: ¡°Per a un detectiu, un crim no t¨¦ tanta import¨¤ncia¡±.
64
Hideo YokoyamaTraducci¨® de Jofre HomedesSalamandra656 p¨¤gines23 / @ 9,99 euros
No cal espantar-se, perqu¨¨ a 64 hi ha una espurna que justifica que el llibre sigui a les mateixes prestatgeries que Simenon o Chandler: la desaparici¨® d¡¯una noia porta a reobrir el cas, deu anys despr¨¦s, del segrest d¡¯una nena de set anys al nord de T¨°quio, una taca per al cos policial i motiu de ferides emocionals encara obertes. Tampoc falten moments d¡¯angoixa i tensi¨®, corrupteles i un gir xocant.
Ara b¨¦, quin ¨¦s pal de paller de la novel¡¤la? Doncs l¡¯estr¨¨s que arrossega Mikami, enlla? entre el cos policial i la premsa, i pare d¡¯una adolescent que s¡¯ha escapat de casa i porta molt de temps sense donar senyals de vida. Els crims i les cerques propulsen i ocupen les files posteriors d¡¯aquest troleib¨²s de m¨¦s de sis-centes p¨¤gines. Aqu¨ª el lector i Mikami s¨®n un, intentant suportar plegats les c¨¤rregues de la feina i la fam¨ªlia; navegar pels r¨¤pids que aixequen per defecte els interessos en conflicte entre pol¨ªtics, cossos de la llei i membres del quart poder; trobar l¡¯encaix te¨°ricament impossible entre integritat personal, deure a la comunitat i lleialtat als poders f¨¤ctics; procurar mantenir la ment desperta i el seny intacte en un tsunami de pressions, dubtes morals i impactes emocionals.
Tres raons per recomanar-lo
Hideo Yokoyama desafia els mecanismes, les prioritats i les sendes de la narrativa negra, expandint aix¨ª les possibilitats d¡¯un g¨¨nere molt trinxat.
Permet con¨¨ixer procediments policials ben distants de les convencions dels seus hom¨°nims anglosaxons i europeus, fruit de factors culturals espec¨ªfics.
Per posar-se reptes com a lector. Aqu¨ª, tra?ar paral¡¤lelismes entre una escriptura obsessiva i el car¨¤cter nervi¨®s i el¨¨ctric que desprenen els personatges.
Hitchcock va declarar que una pel¡¤l¨ªcula era com la vida, nom¨¦s que sense les seves parts avorrides. El punt de partida de qualseol novel¡¤la negra hauria de ser portar aquesta m¨¤xima fins a l¡¯extrem. Yokoyama li dona la volta: com mantenir l¡¯inter¨¨s d¡¯una hist¨°ria partint de les seves parts en teoria tedioses? I si en el lloc acostumat d¡¯un protagonista que afronta un puzle intel¡¤lectual i una invitaci¨® a l¡¯acci¨® heroica posem un individu superat pels obstacles burocr¨¤tics? I si en comptes de centrar-nos, como sempre, en els aspectes m¨¦s excitants d¡¯una investigaci¨® posem el focus en all¨° que l¡¯acosta m¨¦s a un malson administratiu?
Una fugida tan radical dels par¨¤metres del g¨¨nere demana l¨°gicament una forta complicitat ¡ªi en alguns casos, potser paci¨¨ncia i const¨¤ncia¡ª per part del lector, si b¨¦ la recompensa ¨¦s obrir els ulls a potencialitats molt sovint teoritzades per¨° poc explorades. Yokoyama-san encara ¨¦s fidel a un vell i senzill ordinador Mitsubishi. El m¨¦s agosarat de vegades neix de tradicions enrocades.
I a m¨¦s a m¨¦s...
FILLS DE FEBRER / HIJOS DE...
Alan Parks
Traduccions de Xavier Zambrano /Juan Trejo
Univers / Tusquets
312 / 432 p¨¤gines
19,90 / @ 8,99 / 9,99 eu.
Molt de tant en tant sorgeix un cicle que es detecta de seguida que est¨¤ cridat a perdurar, que sap entroncar amb un cert classicisme a la vegada que aporta nous matisos. L¡¯irland¨¨s Alan Parks va debutar el 2018 amb Gener de sang, carta de presentaci¨® del detectiu Harry McCoy al Glasgow dels anys setanta. Tots els components (personatge, trama, ambientaci¨®) cristal¡¤litzaven en un vehicle d¡¯alta gamma on el toc vintage (l¡¯eleg¨¤ncia retro, els deutes al cl¨¤ssic William McIlvanney) no era incompatible amb les prestacions vertiginoses (els temes pertorbadors, les emocions fortes). Fills de febrer apuntala els fonaments amb una premissa argumental ¡ªla mort d¡¯un popular futbolista¡ª que nom¨¦s ¨¦s una excusa per parlar dels equilibris impossibles de McCoy per tal de salvar la seva ¨¤nima davant els cants del submon criminal i els traumes d¡¯infantesa.
LA FARMAC?UTICA / LA FARMAC?UTICA
Carles Porta
Traducci¨® al castell¨¤ de Noem¨ª Sobregu¨¦s
La Campana / Reservoir Books
320 p¨¤gines
17,90 / @ 7,99 eu.
Si hi ha una figura de refer¨¨ncia en el true crime en catal¨¤ (per llengua i per esfera d¡¯inter¨¨s geogr¨¤fic) aquesta ¨¦s sense dubte la del lleidat¨¤ Carles Porta, que l¡¯ha abastat, amb el no sempre senzill equilibri entre el rigor i l¡¯entreteniment ¡ª¨¦s a dir, guiant-se per un periodisme que no cau en la temptaci¨® de la morbositat per¨° tampoc defuig els hams per propulsar la lectura¡ª, als llibres (Tor: tretze cases i tres morts), a la r¨¤dio i a la televisi¨®. L¡¯¨¤nima del popular Crimsse centra en el llegendari cas del segrest de la farmac¨¨utica d¡¯Olot Maria ?ngels Feliu, que es va estendre des del 20 de novembre de 1992 fins al 27 de mar? de 1994. El llibre ¨¦s exemplar a l¡¯hora d¡¯incidir en les prioritats del g¨¨nere: posar ordre i claredat en el relat dels esdeveniments, narrar-los al mateix temps amb dinamisme i omplir forats i revertir malentesos que circulen en l¡¯esfera p¨²blica.
CIELO INTERMINABLE
Kate Atkinson
Traducci¨® de P. Ant¨®n de Vez
ADN
496 p¨¤g.
19 / @ 9,99 euros
Seria estrany que tots aquells que s¡¯acostin sense refer¨¨ncies al tercer lliurament del cicle dedicat a Jackson Brodie, un antic militar i policia reciclat en investigador privat, no sentin la pulsi¨® d¡¯anar als t¨ªtols precedents: Expedientes i Incidentes. Els familiaritzats amb Atkinson (sobrada de guardons, entre ells l¡¯Ordre de l¡¯Imperi Brit¨¤nic) ja saben que a les seves obres negres manen els plantejaments cl¨¤ssics (comen?ant per un protagonista turmentat amb una vida familiar desastrosa), per¨° les singularitza amb un equilibri poc com¨² entre foscor i sentit de l¡¯humor, la multiplicaci¨® de trames i personatges i l¡¯aprofitament de les particularitats geogr¨¤fiques dels escenaris. Aqu¨ª, Brodie veu com el seu pac¨ªfic retir en un poble costaner de North Yorkshire pren un tomb sinistre en creuar-se amb un su?cida en un penya-segat.
LA NOCHE DE LAS ESTRELLAS FUGACES
Ben Pastor
Traducci¨® de Pilar de Vicente
Servio Alianza
456 p¨¤gines
21,50 / @ 12,49 euros
En l¡¯encreuament de la novel¡¤la hist¨°rica amb la polic¨ªaca, pocs desafiaments m¨¦s grans per a un escriptor que construir tota una s¨¨rie al voltant d¡¯un personatge del cant¨® de la maldat suprema, pe¨® d¡¯un sistema b¨¤rbar. Juntament amb Philip Kerr, pare del detectiu Bernie Gunther, Ben Pastor ha trobat la f¨®rmula per incorporar el nazisme a ficcions d¡¯entreteniment tan massiu com exquisit partint de dues regles d¡¯or: 1) crear un personatge que pateix el conflicte entre moral personal i obedi¨¨ncia for?ada (en el seu cas, el tinent coronel Martin Bora), i 2) ser molt curosa amb el rerefons factual (marcs temporals i localitzacions) per tal de fer versemblant la introducci¨® de casos inventats. Pastor imagina aqu¨ª l¡¯assassinat d¡¯un astr¨°leg en un Berl¨ªn ben real, el de 1944: la ciutat ha estat arrasada per les bombes aliades i, amb vista de la derrota, les conspiracions s¨®n constants.
EL JUEZ Y SU VERDUGO / LA SOSPECHA
Friedrich D¨¹rrenmat Tusquets
Traducci¨® de Juan Jos¨¦ del Solar
176 / 224 p¨¤gines
17 / 18 / @ 9,99 eu.
Una de les alegries de la temporada per als amants del g¨¨nere ha estat la recuperaci¨® de la producci¨® negra del tamb¨¦ dramaturg i assagista Friedrich D¨¹rrenmatt (la festa es completa amb la nouvelle La aver¨ªa, a Perif¨¦rica). No tan interessat en la ment criminal sin¨® en la possibilitat de just¨ªcia, en si estem capacitats per condemnar l¡¯altre i si hi ha restituci¨® social possible, l¡¯autor alemany juga de meravella amb l¡¯element sorpresa (el lector no sap mai per on sortir¨¤, perfectament podem creure trobar-nos davant un tipus d¡¯hist¨°ria i que tot d¡¯una es giri com un mitj¨®) i amb el sentit del ritme (es nota l¡¯ascendent teatral), a la vegada que sempre introdueix detalls deliciosos en la composici¨® dels personatges. L¡¯estoic comissari Hans B?rlach protagonitza aquestes dues novel¡¤les, limitat f¨ªsicament per¨° amb una ment preclara per desemmascarar impostors.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.