Girona no era una festa
El 15 de mar? de 1939 l¡¯afusellament de Carles Rahola marcar¨¤ l¡¯imp¨¤s entre un m¨®n que acaba i un altre que comen?a, encara incert
Es lo mejor que se puede encontrar, si no queremos dormir tirados por el suelo en las heladas naves del caser¨®n del Ministerio. Nos dirigimos, por lo tanto, al Teatro, y, minutos despu¨¦s, entramos en su sala, donde ya un numeroso p¨²blico ocupa las butacas.
¡ª?Es que van a hacer funci¨®n, pap¨¢? ¡ªme pregunta Alvarito sorprendido. ¡ªNo, hijo, no; no van a hacer funci¨®n. ?Para funciones estamos! ¡ªPues, si no hacen funci¨®n, ?a qu¨¦ venimos al teatro? ¡ªA dormir, hijo m¨ªo. ¡ª?A dormir?... ¡ª?Se duerme bien en un teatro? ¡ªNo lo s¨¦; no lo he probado nunca. Pero, en fin, dentro de un rato lo sabremos.
No hay acomodador, naturalmente¡±.
?lvaro de Orriols descrivia com el dest¨ª l¡¯havia dut a finals de gener de 1939, cam¨ª de l¡¯exili, al Teatre Municipal de Girona, que havia ovacionat les seves obres encara no dos anys enrere. Joaquim Nadal aplega a Girona, 1939: porta de l¡¯exili. Escrits del final de la Guerra Civil (L¡¯Aven?) el testimoni del dramaturg i el d¡¯altres trenta autors que en el seu cam¨ª de fugida descriuen un doble espai: f¨ªsic, la ciutat, i espiritual, la devastaci¨® interior.
En la selecci¨® hi ¨¦s tot. L¡¯urbs i el seu farcit, per exemple. ¡°Girona bull de gent. Milers d¡¯autom¨°bils omplen els carrers i embussen totes les sortides de la poblaci¨®. A les places i als passeigs, ¨¤dhuc damunt dels ponts, la gent s¡¯amuntega i es retroba meravellosa. Tot Barcelona s¡¯aboca dintre Girona¡±, descriu el literat d¡¯Acci¨® Catalana Republicana Rafael Tasis. ¡°L¡¯exc¨¦s de poblaci¨® es deixa sentir de manera extraordin¨¤ria. La capacitat d¡¯aixopluc ¨¦s insuficient. Totes les llars s¨®n plenes de refugiats. Hotels, teatres, magatzems, entitats, tots els locals de certa grand¨¤ria, s¨®n habilitats com a resid¨¨ncia moment¨¤nia¡±, afegeix l¡¯escriptor Manuel Valldeperes.
I tamb¨¦ la p¨¨ssima gesti¨® de la guerra. Francesc Trabal, guanyador del Crexells de 1936 amb Vals, conversava amb el pintor tarragon¨ª Ignasi Mallol, que pregunta: ¡°Tot perdut? Tot? ¡ªuna vergonya. Per¨°, i les armes que han passat aquests dies...? ¡ªMentida. ¡ªI els tancs que diu que hi havia a Portbou? ¡ª-Mentida. Mentida! Mentida, Mallol...¡±. Teresa P¨¤mies topa amb un soldat que li mostra el seu fusell sense bales i plora a la riba del Ter. Vol continuar lluitant, per¨° no pot. El seu ¨¦s el ¡°plor viril¡± de la impot¨¨ncia. ¡°La culpa la teniu els pol¨ªtics. La teniu els pol¨ªtics perqu¨¨ entre vosaltres no us enteneu¡±. I ell qui ¨¦s?, vol saber la dirigent de les Joventuts Socialistes Unificades de Catalunya. ¡°Jo soc un soldat que ahir era pag¨¨s i dem¨¤ tornar¨¤ a ser pag¨¨s¡±.
Apareix la manca de lideratge. ¡°Sembla que l¡¯alcalde de Girona ja ¨¦s a Fran?a¡±, relata l¡¯escriptor figuerenc Josep Pous i Pag¨¨s. La constataci¨® que Pere Cerezo d¡¯ERC ha tocat el dos la matinada del 25 de gener deixa tothom a la intemp¨¨rie. Quan la por s¡¯apodera del capit¨¤ de la nau, el paisatge esdev¨¦ un campi qui pugui i ¡°tothom sembla sospit¨®s d¡¯haver fugit o de voler fugir¡±, diu Antoni Rovira i Virgili.
¡°All¨° no era un govern, all¨° era una desbandada¡±, afegeix Carles Gerhard, comissari de la Generalitat al Monestir de Montserrat i militant del PSUC. ¡°Ens assabentaren tamb¨¦ que el Govern Negr¨ªn era a Girona i que en Negr¨ªn havia parlat per la R¨¤dio Girona dient que calia resistir i que vencer¨ªem¡±, escriu Alexandre Deulofeu. I, enmig, el 31 de gener Vicente Rojo, cap de l¡¯estat major de l¡¯Ex¨¨rcit de la Rep¨²blica, detalla una norma impossible. ¡°Se decreta una orden sever¨ªsima para contenci¨®n de los p¨¢nicos y restablecimiento de la disciplina y del orden en la poblaci¨®n civil¡±.
Alguns passen la ratlla. ¡°Ya lo ve usted, don Antonio, ya estamos en Francia¡±, vol consolar Carles Riba. Machado respon. ¡°Hallarme en Francia y como un mendigo. ?Le parece a usted que me compraran este reloj de oro que perteneci¨® a mi padre?¡±. Molts altres romanen a Girona. El 4 de febrer de 1939 els militars rebels entren a la ciutat a primera hora de la tarda. El soldat catal¨¤ carl¨ª Ignacio Yarza ¨¦s la mirada de l¡¯altre: ¡°Durante el recorrido, el p¨²blico a lo largo del trayecto no cesa de aplaudir y vitorear con entusiasmo. Son v¨ªtores y aplausos espont¨¢neos, que nacen de lo m¨¢s profundo como desahogo a largos meses de amordazamiento y miedo¡±.
Al costat d¡¯aquests, Josep Pla, Max Aub, Clementina Arderiu, Manuel Aza?a, Carles Pi i Sunyer, Agust¨ª Centelles o Xavier Benguerel, entre altres, a trav¨¦s de tota mena de g¨¨neres, componen un fresc de la retirada. Viv¨¨ncies que amplien la imatge que fix¨¤ Rovira i Virgili a Els darrers dies de la Catalunya republicana. Un reader¡¯s digest de la literatura memorial¨ªstica, autobiogr¨¤fica i ficcional en la petja de l¡¯Allez! Allez! (L¡¯Aven?, 2019), de Maria Campillo. El 15 de mar? de 1939 l¡¯afusellament de Carles Rahola marcar¨¤ l¡¯imp¨¤s entre un m¨®n que acaba i un altre que comen?a, encara incert.
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