SOS Monuments q¨¹estiona els ¨²ltims treballs a la Casa Batll¨® de Gaud¨ª
L¡¯entitat considera que la nova escala d¡¯evacuaci¨® ha eliminat part de l¡¯edifici protegit, mentre que la propietat assegura que tot s¡¯ha fet segons el pla director del 2014
L¡¯¨²ltima intervenci¨® a la Casa Batll¨®, l¡¯obra d¡¯Antoni Gaud¨ª al n¨²mero 43 del passeig de Gr¨¤cia, un edifici reconegut com a patrimoni de la humanitat el 2005, ha estat q¨¹estionada per SOS Monuments, entitat formada per arquitectes, restauradors, arque¨°legs i historiadors, entre altres professionals, amb 25 anys d¡¯experi¨¨ncia defensant la bona gesti¨® del patrimoni cultural catal¨¤. I ho han fet a trav¨¦s d¡¯un document en qu¨¨ expliquen els seus punts de vista sobre els ¨²ltims treballs fets en aquest edifici. Sobretot, la nova escala que comunica els pisos superiors amb la planta baixa, concebuda per aconseguir que els visitants que hi entren i els que en surten no es creu?n i que funcioni, a m¨¦s, com el necessari lloc d¡¯evacuaci¨® en cas d¡¯emerg¨¨ncia.
Als propietaris de la Casa Batll¨® els ha sorpr¨¨s el document, despr¨¦s de diverses reunions amb representants de l¡¯entitat per solucionar dubtes. En tot cas, remeten al pla director de la casa del 2014 per justificar els treballs de restauraci¨® dels ¨²ltims anys, en qu¨¨ s¡¯han invertit 15 milions d¡¯euros, m¨¦s 15 milions m¨¦s des del 2019 en la instal¡¤laci¨® de les noves apostes tecnol¨°giques i immersives amb la finalitat de generar noves ofertes i guanyar nous p¨²blics.
Segons SOS Monuments, per instal¡¤lar-hi l¡¯escala s¡¯ha hagut d¡¯eliminar part dels forjats de l¡¯edifici, ja que l¡¯espai d¡¯un pati interior preexistent no era suficient. L¡¯entitat defensa que la declaraci¨® com a monument historicoart¨ªstic de la Casa Batll¨® el 1969 afecta tot el bloc, no nom¨¦s la intervenci¨® que va fer Antoni Gaud¨ª a la finca preexistent del 1906 en qu¨¨ va transformar les dues fa?anes, la planta noble, la seva escala d¡¯acc¨¦s, un dels patis i la terrassa. Es basen en el fet que en aquell mateix moment es van declarar altres edificis de Gaud¨ª i en alguns d¡¯aquests es van especificar quines parts, per¨° en el cas de la Casa Batll¨® no.
Per ells, la Llei de patrimoni cultural catal¨¤ de 1993 prohibeix ¡°expressament la supressi¨® de qualsevol part del b¨¦, excepte si aquestes parts suposen una degradaci¨® del b¨¦ o que l¡¯eliminaci¨® suposi una millor interpretaci¨® hist¨°rica¡±, cosa que creuen que no ¨¦s el cas. Per aix¨° es pregunten, ¡°sense posar en dubte que les obres s¡¯han fet amb tots els permisos, amb quin criteri s¡¯ha eliminat i com ha estat possible que les autoritats encarregades de vetllar pel patrimoni [la Generalitat] han donat els permisos necessaris per construir aquesta escala¡±.
A m¨¦s, segons explica Ricardo Vergara, arquitecte i president de SOS Monuments: ¡°No est¨¤ clar que l¡¯escala compleixi aquesta finalitat, ja que no t¨¦ barana en un dels costats, ni senyalitzaci¨® que indiqui la direcci¨® d¡¯evacuaci¨®. A m¨¦s, l¡¯escala no comunica els pisos superiors amb el carrer, sin¨® que porta al pis subterrani i d¡¯aqu¨ª s¡¯accedeix a l¡¯exterior per una altra escala¡±. Tamb¨¦, prossegueix: ¡°Els elements decoratius que s¡¯hi han col¡¤locat distorsionen la seva finalitat. Si ¨¦s una escala d¡¯evacuaci¨®, ha de ser-ho totalment. Hi ha molta ambig¨¹itat i poca claredat¡±, continua Vergara.
Es refereix a la instal¡¤laci¨® de l¡¯arquitecte japon¨¨s Kengo Kuma realitzada amb cadenes penjades per un dels seus extrems que es mouen en passar-hi. Els 164.000 metres de cadenes d¡¯alumini folren les parets i el sostre de l¡¯escala, i passen del color blanc al negre aix¨ª que es va de dalt a baix. Per Vergara, ¡°la instal¡¤laci¨® d¡¯aquesta obra, en cas d¡¯emerg¨¨ncia, que recordem que ¨¦s la funci¨® de l¡¯escala, dificulta l¡¯evacuaci¨® r¨¤pida de l¡¯edifici¡±.
Vergara reconeix que ¡°la rehabilitaci¨® de la zona m¨¦s visitada i coneguda ¨¦s merit¨°ria i que la recuperaci¨® d¡¯alguns elements desapareguts mitjan?ant reproduccions ¨¦s una aposta interessant i leg¨ªtima¡±, per¨° apunta que, de vegades, ¡°queda devaluada per una execuci¨® molt millorable, com l¡¯arrimador de fusta que hi havia el 1906.¡± Un arrimador que els gestors de l¡¯edifici han refet a partir de fotografies de l¡¯¨¨poca, ja que no s¡¯ha conservat cap fragment de l¡¯original.
Per Vergara, la instal¡¤laci¨® de Kuma ¡°no aporta res a la comprensi¨® del monument i ¨¦s gratu?ta¡±. Tamb¨¦ ho s¨®n, segons ell i la seva entitat, les dues instal¡¤lacions immersives ¡°creades com a reclam de ser experi¨¨ncies mai tingudes fins aquell moment¡±. Per ells, ni Gaud¨ª D?me, en qu¨¨ el visitant entra en la ment de l¡¯arquitecte, ni Gaud¨ª Cube, en una estructura a l¡¯interior de la qual es projecten a gran velocitat imatges relacionades amb Gaud¨ª i la seva obra, ¡°aporten res en absolut a la visita i no hi ha cap explicaci¨® del que s¡¯est¨¤ veient¡±.
Des de la fam¨ªlia Bernat, propietaris de l¡¯edifici des de 1993 i des del 2003 a trav¨¦s d¡¯Inmobiliaria Casa Batll¨®, asseguren que els ¡°va sorprendre el document ja que ens vam reunir en dues o tres ocasions per explicar-los tots els seus dubtes¡±. I lamenten que ¡°les incoher¨¨ncies en el text de SOS Monuments generin malentesos¡±. Segons ells, els treballs s¡¯han realitzat dins dels criteris que estableix el pla director de la Casa Batll¨® aprovat el desembre del 2014, que va comen?ar a desenvolupar-se el 2017 i en el qual les actuacions prioritzen la recuperaci¨® dels elements que corresponen al projecte i l¡¯obra de Gaud¨ª i que ¡°permet l¡¯avaluaci¨® del conjunt de l¡¯edifici i de cada un dels seus espais, i determinat clarament aquelles parts que es conservaven del projecte de Gaud¨ª, que en molts casos havien estat, lamentablement, alterades¡±. Unes alteracions que ¡°rebaixen el valor de l¡¯obra de Gaud¨ª¡± i per aix¨° aquests treballs estan justificats i aprovats.
Segons expliquen: ¡°L¡¯escala d¡¯evacuaci¨® no s¡¯ha disposat al pati interior, sin¨® l¡¯ascensor que garanteix la total accessibilitat a l¡¯edifici¡±. I asseguren que l¡¯escala s¡¯ha creat a l¡¯espai on hi havia ¡°les cuines dels pisos de renda, del qual no se¡¯n conservava cap original, ja que la planta noble, primera, segona i quarta planta havien estat enderrocades als anys seixanta¡±. Despr¨¦s de recon¨¨ixer que ¡°l¡¯¨²nica alteraci¨® ha consistit en l¡¯eliminaci¨® del forjat per poder disposar-hi l¡¯escala¡±, incideixen que ¡°l¡¯escala ha estat dissenyada perqu¨¨ discorri dins de l¡¯espai de les antigues cuines, sobrepassa aquest espai i fa caure parets que delimitaven aquests espais¡±.
Quant al fet que l¡¯escala no permeti accedir a la planta del carrer, mantenen que ¡°ha estat consensuada amb el departament de Bombers de Barcelona i permet que les dimensions de l¡¯escala minimitzin l¡¯afectaci¨® de l¡¯edifici¡±. Tamb¨¦, que l¡¯escala compta amb ¡°tota la senyal¨ªtica i elements de seguretat, com ha certificat una empresa de control externa¡±, i que les cadenes de la instal¡¤laci¨® de Kuma ¡°no envaeixen l¡¯espai de l¡¯escala d¡¯evacuaci¨®¡±.
Vergara lamenta que ¡°els punts expressats per SOS Monuments a aquests treballs es prenguin com una cr¨ªtica i no com una cosa que serveixi per ajudar a millorar un edifici patrimoni de la humanitat, a m¨¦s de per conciliar diferents punts de vista. Encara que el projecte estigui aprovat, la realitat et pot portar a canviar-lo, i en el cas del passam¨¤, est¨¤ clar que ¨¦s necessari en una escala d¡¯evacuaci¨®¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.