La cal¡¤ligrafia ¨¦s art, no repressi¨®
Deixar el m¨°bil. Oblidar-se de la pantalla. Enfrontar-se al full en blanc amb tinta natural i una ploma constru?da a m¨¤
![Ivan Castro i Oriol Mir¨®, professors de cal¡¤ligrafia a BCN Visions.](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/GLSKLR76LYHBLJOD3FV32OR5X4.jpg?auth=7ee691b6a6f808fa7e4c7745dbae129514805cec37d93ba6809c078592d30b97&width=414)
Trenta persones es tanquen en un monestir durant tres dies. No faran paintball, ni escalada sense corda, ni tampoc una marat¨® de cuina. Aix¨° ¨¦s un retir de cal¡¤ligrafia i la cita ¨¦s el cap de setmana del 9 d¡¯octubre al santuari dels ?ngels, a Girona, on Salvador Dal¨ª es va casar amb Gala el 1958. A l¡¯hostatgeria, dalt de la muntanya, els participants, guiats per l¡¯expert Oriol Mir¨®, conviuen amb pensi¨® completa i una sola missi¨®: la cal¡¤ligrafia. Es treballa quatre hores al mat¨ª i quatre a la tarda, per¨° la sala sempre est¨¤ a disposici¨® de qui vulgui allargar la jornada. Apte per a tots els nivells. Aquesta ¨¦s nom¨¦s una de les activitats.
Arribo fins al lloc amb les mans adolorides per aguantar el tel¨¨fon m¨°bil durant tantes hores al dia. Amb una hora agafada ja amb el traumat¨°leg. Arribo obsessionada: no pot ser bo escriure centenars de missatges al WhatsApp, i llegir-los, tampoc. Arribo al lloc guiada pels savis consells d¡¯una amiga que em diu que la cal¡¤ligrafia ¨¦s la nova meditaci¨®.
Deixar els quaderns de lletres rodones que f¨¨iem de petits per entrar en aquest santuari de la cal¡¤ligrafia ¨¦s un privilegi. En aquest carrer petit anomenat Igualada, al barri de Gr¨¤cia de Barcelona, on va n¨¦ixer Montserrat Caball¨¦, s¡¯amaguen algunes de les lletres m¨¦s boniques que he vist mai, penjades de les blanques parets de l¡¯acad¨¨mia Visions. S¨®n els treballs dels alumnes. Aquest ¨¦s un lloc de culte on els cal¡¤l¨ªgrafs Oriol Mir¨® i Iv¨¢n Castro fan classe, juntament amb altres professors. La majoria dels seus alumnes s¨®n professionals, dissenyadors, per¨° tamb¨¦ persones que volen fer una cosa diferent. ¡°Ara ¨¦s una disciplina molt popular, per¨° fa 20 anys la cal¡¤ligrafia era una cosa de quatre de tarats amb les mans brutes que anaven amb papers¡±. Assegut a la taula de l¡¯escola, Castro, autor d¡¯El ABC del Lettering: una gu¨ªa para el dibujo de la letra, explica: ¡°Aqu¨ª venen sobretot dissenyadors que ja estan treballant, per¨° tamb¨¦ tenim un doctor en f¨ªsica que t¨¦ una gelateria a Granada i ¨¦s franc¨¨s. Ens agrada mantenir un peu en la tradici¨® cal¡¤ligr¨¤fica i portar-la a un pla m¨¦s contemporani. T¨¦ un punt de meditaci¨®. Quan est¨¤s escrivint un text et pots abstreure fins al punt que pot ser que nom¨¦s et concentris en les formes de les lletres¡±. Mir¨® afegeix: ¡°Per a mi ¨¦s terap¨¨utic, jo necessito fer cal¡¤ligrafia¡±.
Deixar el m¨°bil. Oblidar-se de la pantalla. Enfrontar-se al full en blanc amb tinta natural i una ploma constru?da a m¨¤. No ¨¦s f¨¤cil. Mentre parlen se sent com Mir¨® rasca el full i fa lliscar perfectes lletres a petici¨® de la periodista. ¡°James Wardrop, un cal¡¤l¨ªgraf angl¨¨s dels anys 30, va dir: ¡®La impremta va matar la cal¡¤ligrafia com a ofici, per¨° la va impulsar a la categoria d¡¯art¡¯. Per a mi que s¡¯escrigui menys a m¨¤ ¨¦s un problema cultural per a la societat, un problema social, no un problema per als cal¡¤l¨ªgrafs. Com a societat, com a individus, saber escriure puja el nivell cultural de la societat. Passar a teclejar ¨¦s molt m¨¦s f¨¤cil i estem en un moment de llei de m¨ªnim esfor?, per¨° aprendre a escriure ¨¦s b¨¤sic per no empobrir-nos. El problema ¨¦s que durant molts anys es va vincular la cal¡¤ligrafia a la repressi¨®, era l¡¯educaci¨® que es va donar durant el franquisme. No t¨¦ res a veure aprendre cal¡¤ligrafia amb anul¡¤lar la teva personalitat, sin¨® al rev¨¦s. Al final el que ensenyes ¨¦s una t¨¨cnica. Si saben escriure s¡¯expressaran millor¡±, explica Mir¨®.
Carola Vilanova es dedica al m¨®n de la producci¨® i ¨¦s exalumna d¡¯aquests cursos, encara que ja pensa a repetir: ¡°T¡¯asseus i aprens. T¡¯oblides de tot. Ells s¨®n dos cracs i, a m¨¦s, deixebles del cal¡¤l¨ªgraf angl¨¨s Keith Adams. Practicant cal¡¤ligrafia aprens a ser m¨¦s rigor¨®s, ordenat i creatiu¡±.
Dues preguntes planen durant la conversa: Quina ¨¦s la lletra m¨¦s f¨¤cil i quina, la m¨¦s dif¨ªcil? ¡°Les lletres m¨¦s f¨¤cils i per les quals generalment comencem a explicar un estil s¨®n la i i la n min¨²scules. S¨®n les lletres que determinen el car¨¤cter de cada estil, els tra?os b¨¤sics. Dep¨¨n de l¡¯estil, per¨° la g min¨²scula sol tenir una forma una mica complexa que pot costar una mica al principi. O formes m¨¦s senzilles, com la s, tamb¨¦ poden ser dif¨ªcils d¡¯equilibrar¡±. I, els nens, han d¡¯aprendre cal¡¤ligrafia o no? ¡°S¨ª, per¨° no des d¡¯un punt de vista d¡¯imitaci¨® de formes (encara que aix¨° en un estat molt primari ¨¦s inevitable) sin¨® estudiant la l¨°gica de l¡¯escriptura manual, ensenyar-los a escriure amb efici¨¨ncia i claredat, sense necessitat de perseguir unes lletres ¡°boniques¡±.
Intento fer una A. Em llan?o sobre el foli en blanc amb l¡¯esperan?a que aquells anys d¡¯EGB i els quaderns Rubio m¡¯ajudin a superar la prova amb ¨¨xit. La tinta em raja pel paper i el tra? no surt. No sembla una A. Per¨° ¨¦s un repte. Tornar a escriure ¨¦s un repte.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
![Ana Pantaleoni](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Farc-authors%2Fprisa%2F47e0754b-e0f6-487f-b8f6-a90670d2ad7d.jpg?auth=563ad7814c068229f30ff5a5b29eae721323804ecacdd8fbdaeb3cfd98a4f97e&width=100&height=100&smart=true)