¡®Us¡¯ visita Barcelona
Una Barcelona ben clenxinada ¨¦s escenari important de la s¨¨rie de Filmin
L¡¯iPad va ser llan?at el dia del meu aniversari. ?s com si Steve Jobs i D¨¦u s¡¯haguessin posat d¡¯acord per dir: t¡¯estimem, Phil¡±, deia el personatge del pare de Modern Family l¡¯any 2010, al cap¨ªtol 19, que es va emetre en plena campanya de la tauleta d¡¯Apple. Aquest ¨¦s un cas evident¨ªssim d¡¯una f¨®rmula publicit¨¤ria que s¡¯anomena ¡°empla?ament de producte¡±. Una variant es va donar fa poc: Petrolis Independents va admetre haver pagat ¡°l¡¯acordat¡± perqu¨¨ Jair Dom¨ªnguez llu¨ªs a BricoHeroesde TV-3 una samarreta amb el nom de la companyia.
US
Filmin
A LA CAZA DEL AMOR
Movistar+
De vegades no ¨¦s clar si hi ha maniobra publicit¨¤ria o una distracci¨® desgraciada. El cas que va portar m¨¦s rebombori va ser el got de Starbucks que hi havia en una taula al cap¨ªtol final de Joc de trons. Realment costa pensar que la productora destru¨ªs intencionadament l¡¯elaborada iconografia d¡¯aquesta popular s¨¨rie.
Una variant d¡¯aquesta f¨®rmula ¨¦s quan l¡¯objecte publicitat ¨¦s una ciutat o un pa¨ªs. Turespa?a, per exemple, va patrocinar el film hind¨² S¨®lo se vive una vez (2011) perqu¨¨ els seus protagonistes es passegessin per Catalunya, Val¨¨ncia, Andalusia i Navarra. Administracions catalanes i Turisme de Catalunya van aportar centenars de milers d¡¯euros perqu¨¨ la capital catalana fos el marc principal del film de Woody Allen Vicky Cristina Barcelona.
Aquesta estrat¨¨gia publicit¨¤ria no t¨¦ res a veure amb la utilitzaci¨® d¡¯una ciutat com a plat¨®. El perfum (2005) va rodar moltes setmanes a Barcelona i Girona, per¨° l¡¯acci¨® del film es localitza al Par¨ªs el segle XVII. La primera temporada de Soulmates (2020), ambientada als Estats Units i a M¨¨xic, es va rodar a Madrid, i els carrers d¡¯Arganzuela, degudament disfressats, figura que s¨®n de Nova York.
Doncs b¨¦, aquest agost s¡¯ha estrenat a Filmin una s¨¨rie de la BBC, Us (Nosotros), on Barcelona ¨¦s un dels paisatges importants. Desconec si hi ha alguna operaci¨® publicit¨¤ria, per¨° totes les ciutats protagonistes, Barcelona inclosa, surten netes, boniques i clenxinades. Txerra Cirbi¨¢n, a Nosolocine, ha detectat alguna localitzaci¨® fake. Tot i que l¡¯equip de la s¨¨rie va anar a Ven¨¨cia per rodar-hi una bona raci¨® d¡¯escenes, incomprensiblement converteixen Sant Felip Neri en un rac¨® veneci¨¤ i Vic en... Siena. Van oblidar de rodar-les quan hi eren?
Es tracta d¡¯una com¨¨dia dram¨¤tica convencional on un matrimoni, abans de formalitzar el divorci, fa un viatge per Europa amb l¡¯esperan?a de redre?ar les relacions entre la parella i tamb¨¦ amb el seu fill. Per la manera que es dibuixen els personatges ¡ªamb una mare rondinaire, un pare de molt bona pasta per¨° poc tra?ut en el tracte i l¡¯aparici¨® d¡¯una divorciada amb moltes virtuts¡ª, ja et fan desitjar un determinat final... que ha de ser feli?. Les penalitats del pare per reconquerir l¡¯estima del fill s¡¯il¡¤lustren molt b¨¦ amb la dificultat que t¨¦ per pujar les escales de Montju?c darrere d¡¯ell.
I al marge de tot aix¨°, perqu¨¨ no es tracta, precisament, de promoci¨® tur¨ªstica, cal esmentar les escenes a la frontera catalana de la s¨¨rie A la caza del amor (2021, Movistar+), dirigida per Emily Mortimer. ?s la hist¨°ria sentimental d¡¯un parell de cosines en el per¨ªode d¡¯entreguerres del segle XX. T¨¦ tres cap¨ªtols. Narrada, sobretot al comen?ament, amb una mal resolta voluntat de modernor, a poc a poc se serena i millora. L¡¯escena que ens ocupa presenta una de les cosines viatjant al cant¨® franc¨¨s de la frontera catalana, on s¡¯ha organitzat una ajuda als refugiats republicans.
Sense gran aparell ideol¨°gic, perqu¨¨ la noia hi ¨¦s per seguir el seu company, que l¡¯enganya, les escenes s¨®n cre?bles. Detall que no ens hauria de sobtar, per¨° que ens sobta: un de l¡¯organitzaci¨® demana si hi ha voluntaris que s¨¤piguen catal¨¤ per poder atendre millor els exiliats.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.