El g¨¨nere fant¨¤stic troba un lloc a la Versus
Amb 'L'habitaci¨® tancada', basada en tres contes de suspens, la companyia La Salamandra reivindica la por, el terror i el misteri en el teatre
Despr¨¦s d¡¯Angle mort, una com¨¨dia amb ressons de Black Mirror o de Stranger Things, la Sala Versus Gl¨°ries s¡¯endinsa, una mica m¨¦s, en el g¨¨nere fant¨¤stic amb L¡¯habitaci¨® tancada (del 10 de novembre al 5 de desembre), una inquietant hist¨°ria basada en tres contes de terror, de misteri, de suspens. La vene?olana Loredana Volpe, directora i autora, recorre a una frase de Lovecraft per justificar la seva aposta pel g¨¨nere fant¨¤stic: ¡°L¡¯emoci¨® m¨¦s poderosa i antiga de la humanitat ¨¦s la por, i la forma m¨¦s poderosa de la por ¨¦s la por d¡¯all¨° que ¨¦s desconegut¡±.
¡°En all¨° fant¨¤stic emergeix el sobrenatural com una ruptura de la coher¨¨ncia universal, una agressi¨® prohibida que trenca l¡¯estabilitat del m¨®n, les lleis del qual, fins ara, es tenien per rigoroses i immutables¡±, escriu la dramaturga. Per tal de generar aquesta atmosfera de terror que busca, va triar tres contes de terror fant¨¤stics: The Monkey¡¯s Paw, de William Jacobs, Blind Spot, de Barry Perowne i Hounds of Tindalos, de Frank Belknap Long. ¡°En aquests contes, l¡¯h¨¦sitation de la qual parla Todorov, o ¡®suspensi¨® del dubte¡¯, genera l¡¯efecte de la por produint el que coneixem com ¡®el fant¨¤stic¡¯, per¨° no per all¨° que es mostra (i que violenta les lleis del m¨®n f¨ªsic conegut), sin¨® per all¨° que s¡¯oculta a l¡¯espectador¡±, argumenta Volpe. De fet, insisteix en el fet que, per sobre d¡¯efectes especials que dif¨ªcilment es poden portar al teatre, ¡°l¡¯ess¨¨ncia de l¡¯efecte en el terror ¨¦s all¨° que oculta¡±.
¡°Per aix¨°, tota l¡¯escenificaci¨® servir¨¤ de prop¨°sit per demostrar que ¨¦s possible portar aquesta ¡®suspensi¨® del dubte¡¯ a l¡¯extrem de manera que no necessitem mostrar ¡®l¡¯objecte del terror¡¯, ¡ªel monstre o l¡¯¨¦sser abominable¡ª i produir l¡¯efecte esperat: la por punyent i, al mateix temps, la fascinaci¨® davant de forces ocultes sense que aquestes es materialitzin en escena¡±, prossegueix l¡¯autora. "Suggerir la pres¨¨ncia d'un monstre sense mostrar-lo en escena pot ser molt m¨¦s poder¨®s que si el veiem".
El repte de reivindicar el g¨¨nere en el teatre ¨¦s delicat. Prou b¨¦ que ho sap Volpe: "De vegades, el terror ¨¦s considerat com una ficci¨® menor en el teatre", reconeix. "La nostra aposta ¨¦s molt delicada.?Hi ha moltes pel¡¤l¨ªcules de s¨¨rie B que pretenen ser de terror i fan riure! El que he intentat ¨¦s aportar comicitat a alguns personatges, no en els moments de por, sin¨® al llarg de l'obra, per destensar una mica, per aportar un contrapunt c¨°mic. ?s una manera de donar molta m¨¦s intensitat als personatges".
L¡¯argument segueix el de Blind Spot, en qu¨¨ un dramaturg busca revelar el que Loredana considera "el gran enigma de la literatura detectivesca: el de l¡¯habitaci¨® tancada per dins". ¡°Per¨° vam crear un nou espectacle que reuneix les tres hist¨°ries, amb nous personatges que es relacionen entre ells i sempre amb la idea de partir de textos literaris per anar m¨¦s enll¨¤ en l¡¯escenificaci¨® amb l¡¯objectiu de trobar un llenguatge que ens permeti portar a l¡¯escena aquest efecte d¡¯h¨¦sitation, propi de les ficcions de terror fant¨¤stiques¡±.
Les tres hist¨°ries es desencadenen en un sol espai: una habitaci¨® tancada per dins sense finestres on es comet un crim l¡¯autor del qual ha fugit. El dramaturg va aconseguir resoldre el misteri, per¨°... borratxo, va patir un accident i ara no recorda res. Ho intenta. Recorda que hi ha un ¨²nic testimoni i intentar¨¤ trobar-lo. No conv¨¦ explicar gaire cosa m¨¦s.
Loredana Volpe va fundar la companyia La Salamandra a Caracas el 2011. "Vaig marxar del meu pa¨ªs per la situaci¨® pol¨ªtica i vaig estudiar a l'Institut del teatre", diu. "No pensava que m'hi quedaria tant de temps aqu¨ª, ja porto vuit anys... De manera que vaig refundar la companyia amb gent d'aqu¨ª, de fet, vaig treballar en catal¨¤ des de l'inici". Despr¨¦s de rebre el Premi Born de Resid¨¨ncia Teatral 2020 amb El Nino, que es va presentar a la Sala Beckett i a l¡¯Escenari Brossa, i de l¡¯¨¨xit de ?nsia (CRAVE), de Sarah Kane, que es va representar en dues temporades a la Sala Atrium de Barcelona (2019-2021) La Salamandra aterra a la Versus (com a companyia resident) amb aquesta proposta arriscada amb Marc Pujol, Patr¨ªcia Mendoza, Xavier P¨¤mies, Anna Casas, Chap Rodr¨ªguez Rosell i Ignasi Guasch i m¨²sica original d¡¯Alvar Llus¨¢-Damiani.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.