Macrofestivals, incerta euf¨°ria
Malgrat les bones previsions per a l¡¯estiu, els festivals veuen com la pand¨¨mia q¨¹estiona el seu model de negoci multitudinari per manca de personal, petja ecol¨°gica, exc¨¦s d¡¯oferta i el 5G
A finals de l¡¯any passat, el m¨®n de la m¨²sica es preparava per a un 2022 extraordinari amb la tornada de la m¨²sica en directe. Despr¨¦s de mesos erms, les agendes de sales i festivals es van omplir, les entrades es van comen?ar a vendre i el p¨²blic es va preparar per rebre una oferta poc menys que colossal. Per¨° la insospitada arribada de la variant ¨°micron va tornar el negoci a la casella de sortida i les sales, que ja estaven programant, es van tancar un altre cop i el des¨¤nim es va estendre. Ara tothom encreua els dits desitjant que els n¨²vols s¡¯esvaeixin, n¨²vols que afecten de manera molt especial els macrofestivals, que pel seu model treballen amb dos dels eixos m¨¦s afectats per la pand¨¨mia: la relaci¨® social multitudin¨¤ria i la mobilitat. Aquests esdeveniments s¨®n els que ara per ara tenen m¨¦s inc¨°gnites a resoldre, no nom¨¦s aquesta temporada sin¨® de cara a un futur que planteja interrogants.
La situaci¨® dels macrofestivals ¨¦s avui complicada. Fa 11 dies va tenir lloc a l¡¯Eurosonic de Groningen un panel amb festivals europeus on s¡¯ha tractat el desenvolupament d¡¯aquesta temporada. Marta Pallar¨¨s, responsable internacional de premsa del Primavera Sound, va participar en la reuni¨®, i apunta alguns dels problemes m¨¦s immediats: ¡°Els grans artistes nord-americans estan esperant a veure com es resol aquesta onada i encara no ens han enviat els requeriments t¨¨cnics dels seus muntatges, quan normalment per aquestes dates ja els ten¨ªem. Tamb¨¦ tenim una notable falta de prove?dors de tota mena: la crisi de la covid-19 s¡¯ha endut empreses i, a sobre, tots hem d¡¯enfrontar-nos a la pand¨¨mia¡±, enumera. I afegeix: ¡°Ja es parla de crear una coordinaci¨® covid per encaixar els requeriments d¡¯artistes, del govern de la Generalitat i del mateix festival¡±. Tamb¨¦ hi ha el factor estrictament hum¨¤: ¡°Falta molt¨ªssim personal per cobrir els llocs de feines m¨¦s especialitzades que requereixen el muntatge d¡¯un festival¡±.
Joan Margalef ¨¦s el director del Grupo Pennywise, una de les empreses de serveis d¡¯esdeveniments m¨¦s importants d¡¯Espanya. Brinda personal per al muntatge i tota la mena de serveis que demana un festival. Ara mateix viu una de les situacions m¨¦s ins¨°lites de la seva dilatada carrera professional. ¡°Quan vaig reprendre l¡¯activitat despr¨¦s del confinament, comptava amb cent i escaig persones disponibles quan normalment tenia entre 500 o 600 treballadors. El personal s¡¯ha marxat a altres sectors¡±, constata el directiu.
El personal t¨¨cnic fuig
cap a d¡¯altres sectors, mentre els festivals tenen un protocol de sostenibilitat
¡°Abans capt¨¤vem el personal a l¡¯abril i ja els ten¨ªem durant la temporada, per¨° ara ¨¦s delicat, perqu¨¨ si els captes i formes i els esdeveniments cauen, perds temps i diners, i si t¡¯adorms i ho fas massa tard, ja no hi arribes¡±, puntualitza.
Tot i aix¨ª, la preocupaci¨® m¨¦s urgent de Margalef s¨®n els t¨¨cnics especialitzats: ¡°Falten especialistes en muntatge d¡¯escenaris, t¨¨cnics de so, de v¨ªdeo i de llums. ?bviament apareixeran, per¨° tot i que per exemple els t¨¨cnics de so surten cada dia m¨¦s preparats, no tenen experi¨¨ncia en m¨²sica en directe i no la tindran fins d¡¯aqu¨ª a un parell de temporades¡±, assegura. Un festival com el Primavera Sound mou unes 200 persones i ara falten fins i tot conductors¡±.
Concerts ¡®bruts¡¯
A banda dels problemes conjunturals, la crisi clim¨¤tica pot q¨¹estionar el model del macrofestival a causa de la seva empremta de carboni, en bona mesura generada pel transport d¡¯artistes i equips i tamb¨¦ del p¨²blic internacional, generalment en companyies de baix cost; tamb¨¦ incideix extraordin¨¤riament en el turisme de masses, concentrant molta gent en un temps limitat.
Sembla que les companyies de baix cost podran superar la crisi pand¨¨mica fins i tot millor que les de bandera, tal com assenyala l¡¯estudi elaborat, entre d¡¯altres, per Pere Suau-S¨¢nchez, professor agregat dels Estudis d¡¯Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya. La investigaci¨® indica que aquestes companyies, amb menys estructura i despeses i operant menys vols intercontinentals ¡ªels m¨¦s afectats per la pand¨¨mia¡ª, es recuperen abans. Paral¡¤lelament, Stay Grounded, xarxa global que promou les alternatives a l¡¯aviaci¨®, es va reunir a Barcelona el 2019 i va plantejar el decreixement de l¡¯activitat a¨¨ria pel seu efecte en el canvi clim¨¤tic, a causa del descomunal creixement de les emissions de CO2, que ha provocat que mentre les emissions de CO2 mundials van augmentar un 25% entre 1990 i 2010, les de la aviaci¨® ho van fer en un 70%.
Patricia Gabeiras, advocada i directora de la Asociaci¨®n de Festivales de M¨²sica, demana un tracte just per als festivals: ¡°Els deures per reduir l¡¯empremta de carboni els tenen tots els sectors econ¨°mics, i els festivals s¨®n dels que s¡¯ho estan prenent amb molta m¨¦s seriositat que molts altres, fent esfor?os per reduir-la i adaptar-se a un entorn sostenible; tampoc ens pot portar a carregar-nos, per exemple, la ind¨²stria tur¨ªstica¡±, opina. L¡¯associaci¨® que presideix, de la qual no forma part el Primavera Sound, ha elaborat un pla de sostenibilitat que serveixi de guia als festivals, i ara treballa en el desenvolupament de criteris objectivables de mesura dels ¨ªndex ambientals.
Per la seva banda, Marta Pallar¨¨s apel¡¤la a la responsabilitat personal del p¨²blic del Primavera Sound i de tot macrofestival: ¡°De la mateixa manera que ja hi ha grups musicals que no agafen l¡¯avi¨®, cadasc¨² ha de ser responsable dels seus actes¡±. Tot i que el Primavera ja ha implementat mesures, com ara compensar l¡¯emissi¨® de carboni amb una planta de producci¨® d¡¯energia e¨°lica a Turquia, t¨¦ bones qualificacions de sostenibilitat per part de Greener Festival (organitzaci¨® internacional que avalua la sostenibilitat dels festivals). Malgrat que en breu el festival far¨¤ p¨²bliques noves directrius per ser m¨¦s sostenible, no defuig el cor del problema: ¡°Els macrofestivals no som sostenibles. Aix¨° ¨¦s aix¨ª i treballem per minimitzar l¡¯impacte. Ara b¨¦, hem de veure quins beneficis socials i culturals aporten. ?s m¨¦s sostenible un circuit de sales, per¨° el retorn que ofereixen tant econ¨°mic com social no ¨¦s el mateix. Aquest tema ¨¦s la nostra preocupaci¨®, com a tot Europa. Als EUA, malauradament, la sostenibilitat no ¨¦s tan present a l¡¯agenda dels festivals¡±, creu.
Un retorn ¡®low cost¡¯
L¡¯altre aspecte amb arestes que comporten els macrofestivals ¨¦s el seu concurs en la massificaci¨® tur¨ªstica, que provoca un gran impacte particularment en els barris on tenen lloc, tot i tractar-se d¡¯un turisme considerat cultural. Ramon Faura, arquitecte i professor a Elisava, autor del documental L¡¯estat tur¨ªstic i m¨²sic, descarta l¡¯exist¨¨ncia d¡¯un turisme que es pugui considerar cultural: ¡°Turisme i cultura ¨¦s un ox¨ªmoron; els turistes visiten museus massificats, sense temps ni espai per gaudir del que estan veient. No ¨¦s que no hi hagi turistes interessats en la cultura, ¨¦s que el mateix sistema massifica i dificulta que les visites siguin adequades. El Louvre ¨¦s un McDonald¡¯s¡±, sentencia.
En aquesta l¨ªnia es manifesta tamb¨¦ H¨¦ctor Fouce, professor a la Universidad Complutense de Madrid i director del grup d¡¯investigaci¨® Semi¨°tica, Comunicaci¨® i Cultura, quan diu: ¡°El model pol¨ªtic del macrofestival implica un consum low cost: agafes l¡¯avi¨® un cap de setmana i t¡¯infles a veure grups. Pot ser atempta contra el mateix consumidor, per¨° ¨¦s un model d¡¯¨¨xit¡±, constata.
Casualitat o no, el Primavera Sound d¡¯aquest any ha disseminat els seus concerts al llarg d¡¯onze dies amb dos caps de setmana i ha plantejat un ambici¨®s projecte per garantir la seva pres¨¨ncia durant tot l¡¯any als barris de Barcelona on t¨¦ lloc, ¡°considerant de manera molt clara que no volem ser un ovni que aterra als barris plantejant les idees a desenvolupar, sin¨® escoltar quines s¨®n les necessitats en mat¨¨ria cultural i ajudar a resoldre-les¡±, apunta Pallar¨¨s. Fins i tot, han obert una col¡¤laboraci¨® estable amb les sales musicals, que no ¨¦s percebuda per Carmen Zapata, gerent de l¡¯Associaci¨® de Sales de Concert de Catalunya (Asacc), com l¡¯abra?ada de l¡¯os: ¡°Hi ha diverses opinions entre nosaltres, per¨° crec que ¨¦s una bona f¨®rmula i, a m¨¦s, els macrofestivals s¨®n una realitat. Per a les sales era pitjor quan feien concerts gratu?ts a l¡¯Arc de Triomf¡±, conclou.
Cites ¡®extractores¡¯
Un altre tema ¨¦s el retorn econ¨°mic dels festivals a les ciutats. L¡¯escriptor Ilja Leonard Pfeijffer planteja a la novel¡¤la Grand Hotel Europa (Acantilado) ¡ªel protagonista de la qual fa un estudi sobre el turisme de masses¡ª que mentre l¡¯administraci¨® p¨²blica fa despeses molt elevades en serveis per atendre les necessitats dels turistes, els guanys m¨¦s quantiosos van al sector privat, concentrat en poques mans. L¡¯autor fa servir les experi¨¨ncies de zones com Le Cinque Terre (Lig¨²ria) o la ciutat de Ven¨¨cia, on l¡¯impacte tur¨ªstic ¨¦s sever. En aquest sentit, l¡¯Ajuntament de Barcelona, segons indica Dani Granados, delegat de Drets Culturals del Consistori, ¡°a banda d¡¯estudiar quina mena de suport, quins valors i quin model de festival resulta assumible per la ciutat, estem avaluant l¡¯increment d¡¯aquestes despeses per reduir-ne l¡¯impacte negatiu i, per l¡¯altra, per compartir costos amb el promotor¡±, diu.
Els desajustos entre l¡¯oferta de concerts endarrerits
i la demanda obliga a obrir l¡¯agenda
del 2024
Tot i els esfor?os d¡¯adaptaci¨® del Primavera Sound a una nova realitat, Jordi Herreruela, director del Festival Cru?lla, creu que el model est¨¤ esgotat: ¡°Malgrat el seu impacte, sembla que anem a models de festival cada vegada m¨¦s grans, i aix¨° no t¨¦ sentit¡±; i proposa la seva alternativa: ¡°Calen festivals m¨¦s petits, orientats al p¨²blic local i que siguin aparadors de la producci¨® cultural d¡¯aqu¨ª. Per aix¨° no nom¨¦s oferim m¨²sica al Cru?lla, sin¨® una mostra variada de la creativitat de Barcelona. Els nostres joves no volen treballar al sector serveis i s¨®n creatius: mostrem-ho al m¨®n!¡±, reclama.
Pallar¨¨s ¨¦s categ¨°rica: ¡°El model de festival com el nostre no pot canviar, i si afrontem una situaci¨® pand¨¨mica o end¨¨mica m¨¦s o menys continuada simplement no es podria fer: un festival ha de tenir un espai de llibertat, diversi¨® i contacte que amb pand¨¨mia no ¨¦s possible¡±, conclou. I assegura que totes les prediccions indiquen que aquest estiu la m¨²sica tornar¨¤ als festivals. La forma en la qual el m¨®n postpand¨¨mic, alineat amb la lluita contra el canvi clim¨¤tic i la reformulaci¨® d¡¯un turisme menys extractiu i massificat, afectar¨¤ un model de macrofestival ara imbatible es veur¨¤ en els propers anys.
Angoixa a les sales de concerts
Agenda per al... 2024
Mentre els macrofestivals esperen que la situaci¨® pand¨¨mica els permeti tornar a obrir les portes ¡ªalguns d'ells, com el Primavera Sound (del 2 al 12 de juny, amb tot venut) i els cicles de concerts de Porta Ferrada, Peralada o Jardins de Cap Roig, van demostrar que poden adaptar-se al m¨®n cov¨ªdic¡ª les sales de concerts continuen tancades: "Estem molt abatuts, aquest cop del darrer tancament ens ha agafat per sorpresa i els nostres associats ja no saben qu¨¨ fer. ?s un a mena de d¨¦j¨¤ vu que ens ha deixat amb les energies sota m¨ªnims", indica Carmen Zapata, des de l'Associaci¨® de Sales de Concerts de Catalunya (Assac).
Zapata t¨¦ por de que algunes sales petites no puguin aguantar m¨¦s i tanquin ¡°perqu¨¨ els ajuts estan aprovats i en marxa, per¨° encara no arriben els diners¡±. En termes similars s¡¯expressa Llu¨ªs Torrents com a gerent de la sala Razzmatazz: ¡°Tot l¡¯aforament de les sales de concerts i discoteques representa un 4% de la poblaci¨® total de Catalunya, i tot i que els nostres usuaris no s¨®n poblaci¨® de risc, sempre ens tanquen a nosaltres. Fa la sensaci¨® que es prenen mesures per semblar que es fan coses, i sempre van en perjudici de les sales¡±.
La situaci¨® ¨¦s ara particularment delicada, ja que el 2022 havia de ser el de la recuperaci¨®, i en conseq¨¹¨¨ncia, considerant que les grans gires portaven dos anys aturades, tothom surt ara a la carretera. Per Llu¨ªs Torrents, gerent de la sala Razzmatazz, la situaci¨® ¨¦s perillosa: ¡°Ja a la trobada professional BIME [el f¨°rum de refer¨¨ncia del sector d¡¯esdeveniments] del proppassat octubre a Bilbao, es comentava que l¡¯oferta era desmesurada i que el p¨²bic no podria absorbir-la. Fins i tot ja es parlava del perill de les cancel¡¤lacions davant d¡¯aquest desequilibri entre oferta i demanda¡±, assenyala. ¡°Generalment, una temporada giraven uns artistes i la resta gravaven disc, per¨° enguany surt tothom¡±.
Com a exemple, Torrents indica que pel proper mar? a Razzmatazz tenen concerts cada dia a la sala 1, la m¨¦s gran, situaci¨® ¡°completament an¨°mala¡±. A aquesta saturaci¨® s¡¯hi han de sumar els concerts que estaven programats entre desembre i gener, quan les sales van tornar a tancar. ¡°Per una banda, ¨¦s un mal de cap reprogramar concerts amb una agenda tan plena, per¨° per l¡¯altra ens hem evitat suspendre concerts al desembre i gener per falta de venda d¡¯entrades¡±, precisa Torrents abans d¡¯indicar que ja t¨¦ oberta l¡¯agenda de programaci¨®... del 2024.
En termes semblants s'expressa Xavi Fortuny, director de RGB Music, empresa de management que porta grups com Els Pets i cogestor de la sala Mirona de Salt: "Tinc el calendari de la sala ple durant tot el primer semestre, i l'agenda de festivals est¨¤ tancada des de finals de l'any passat. Malgrat tot, potser hi hagi suspensions a causa de l'oferta enorme; de fet, el tancament de les sales al desembre va aturar completament la venda d'entrades en un per¨ªode que acostuma ser bo".
Fortuny, que tamb¨¦ promou, entre d¡¯altres, el Black Music Festival, que s¡¯inicia a principis de mar? i que se celebra en diverses sales de Catalunya, est¨¤ inquiet tot i el seu optimisme militant: ¡°Esperem que ens deixin obrir aviat i que la variant ¨°micron vagi de baixada¡±.
Torrents afegeix el problema intr¨ªnsec dels artistes internacionals: "Ells fan gires pel continent, llavors no depenem nom¨¦s de la situaci¨® al nostre pa¨ªs, sin¨® de la de tots els pa?sos", puntualitza. Carmen Zapata, gerent de l'Associaci¨® de Sales de Concerts de Catalunya (Assac), es pregunta: "Podran els grups, tot i ser coneguts, omplir sales en dilluns i dimarts? I qu¨¨ faran les sales si a pocs dies del concert es donen positius i han de retornar els diners de l'entrada quan ja no disposa de marge per tornar-les a vendre?". Tamb¨¦ apunta un fet de qu¨¨ pocs en parlen: "Enguany no hi haur¨¤ espai per als artistes novells i emergents, tot est¨¤ copat i no tindran on tocar".
Torrents aborda el debat central aquests dies: "Hem de conviure amb el virus i ens ho hem de creure. Si cal ampliar CAPs i hospitals, que s'ampli?n, per¨° les sales musicals no podem estar patint les conseq¨¹¨¨ncies indefinidament".
El 5G: m¨¦s presencial que mai?
El 5G encara est¨¤ buscant l¡¯aplicaci¨® que el faci ¨²til i convenci tothom de la seva necessitat¡±. Ho afirma C¨¦sar C¨®rcoles, professor d¡¯estudis d¡¯Inform¨¤tica, Multim¨¨dia i Telecomunicaci¨® de la Universitat Oberta de Catalunya. Surt aix¨ª al pas dels apologetes del 5G, que aposten per la implementaci¨® definitiva de la virtualitat immersiva i la no pres¨¨ncia, ja esperonada per la pand¨¨mia de la covid-19. Un futur dist¨°pic, encoratjat per un present on la m¨²sica no articula generacions com abans, alimentat per hipot¨¨tiques pors a les multituds i rematat perqu¨¨ la tecnologia podria q¨¹estionar la pres¨¨ncia f¨ªsica als concerts. El que preveu C¨®rcoles ¨¦s justament el contrari: ¡°Si cada espectador duu un m¨°bil i grava, tens milers de c¨¤meres i micros que, amb un algoritme, permetrien veure el concert des d¡¯un altre m¨°bil que no sigui el teu. I posant-nos en termes de realitat augmentada, en el futur igual puc rebre a les olleres informaci¨® sobre l¡¯artista que estic sentint, o la lletra per cantar-la amb la multitud... M¨¦s que substituir la experi¨¨ncia del concert, crec que el 5G ens l¡¯ampliar¨¤¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.