¡®Dau¡¯, un ins¨°lit artefacte
Filmin ofereix una m¨ªnima part de les 700 hores que va rodar Ili¨¤ Khrzhanovski recreant l¡¯opressiva vida en un laboratori sovi¨¨tic
![El cineasta rus Ili¨¤ Khrzhanovski.](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/NURBA5GX5RDVRLKRZMHTFNM4YY.jpg?auth=1d39e4901bdb2c5b893ae56091dd534cdcec216cd81331f1d4912fdfe1969463&width=414)
Filmin ofereix 12 hores de Dau, per¨° ¨¦s un petit¨ªssim tast del descomunal projecte del cineasta rus Ili¨¤ Khrzhanovski -i d¡¯Ilia Permiakov, com a codirector-, que, entre 2009 i 2011, va filmar 700 hores recreant la vida dins dels murs d¡¯un laboratori cient¨ªfic i enclaustrat, una ¨¤rea d¡¯acc¨¦s restringit de la URSS, entre 1938 i 1968. Peces d¡¯aquesta proposta, que tamb¨¦ s¡¯ha mostrat al festival de Berl¨ªn del 2020 i en instal¡¤lacions i performances, es poden llogar a la web de Dau Cinema, on hi ha unes 14 hores penjades i nous t¨ªtols encara no disponibles.
El rodatge ja ¨¦s per s¨ª mateix un enunciat sobre els ambigus prop¨°sits d¡¯aquesta singular obra. La grandiosa performance del rodatge s¡¯imposa al quilometratge de la narraci¨®. El plat¨® principal es va aixecar en 12.000 metres quadrats al nord-est d¡¯Ucra?na. All¨ª es va recrear un laboratori, una simulaci¨® meticulosa on res podia desmentir l¡¯¨¨poca que es representava. Des de la cuina als uniformes, la moneda, el vocabulari... Un diari informava di¨¤riament de les not¨ªcies hist¨°riques de la jornada. Fins i tot l¡¯equip de rodatge anava vestit de l¡¯¨¨poca. De manera m¨¦s o menys epis¨°dica hi van participar des de veritables cient¨ªfics -Dau est¨¤, diguem-ne, inspirat en la vida del f¨ªsic i premi Nobel Lev Landau (1908-1968)- a artistes o gent de teatre com Anatoli Vasiliev, Dmitri Txerniakov, Peter Sellars o Romeo Castellucci. La majoria, per¨°, s¨®n voluntaris, actors no professionals, que assumien un personatge tancant-se setmanes, mesos, en aquell laboratori en una experi¨¨ncia d¡¯a?llament, vivint a l¡¯antiga Uni¨® Sovi¨¨tica. La biografia d¡¯alguns d¡¯aquests voluntaris ¨¦s sospitosament propera al rol que tenien dins de la ficci¨®. Per exemple, un agent de la KGB en el paper de vigilant i torturador que acaba dirigint la disciplina del centre. O la colla de violents que protagonitzen la crua, secreta, liquidaci¨® del centre i de la seva gent, que interpreten neonazis russos liderats per Maxim Martsinkevitx, un trist subjecte reiteradament condemnat per delictes d¡¯odi i que va morir en un calab¨®s en espera de judici i amb signes de viol¨¨ncia.
Ili¨¤ Khrzhanovski rebutja que Dau sigui un espectacle voyeur a la manera de Gran Hermano. I t¨¦ ra¨®. Tampoc no ¨¦s, com s¡¯ha dit, un Show de Truman perqu¨¨ tots els que hi intervenen saben on s¨®n i les regles del joc. Per altra banda no sembla que calguin 700 hores de pel¡¤l¨ªcula per explicar el que sembla voler explicar. De fet, en la part fins ara visible, hi ha moltes escenes redundants des d¡¯un punt de vista argumental, per¨° si aquestes 700 hores tenen un sentit s¨®n com experi¨¨ncia ins¨°lita d¡¯uns voluntaris que interpreten uns determinats personatges, per¨° a qui se¡¯ls dona unes pautes molt elementals i s¨®n ells qui els desenvolupen. I s¨®n ells... els que s¡¯emborratxen o follen en una exhibici¨® sense amagatalls. L¡¯espectador est¨¤ veient uns personatges i, sobretot, uns ciutadans que els construeixen en unes condicions creatives in¨¨dites, ficats en una immensa g¨¤bia on hi ha zones confoses entre la seva identitat i la del personatge que interpreten. Quan el que ofereix Filmin es va presentar a Berl¨ªn, cr¨ªtics russos van denunciar que durant el rodatge hi havia hagut viol¨¨ncia f¨ªsica i psicol¨°gica sobre els actors, una acusaci¨® rebutjada pel director. T¨ªtols del projecte, com Natasha, amb escenes de tortura i sexe expl¨ªcit, han estat censurats a R¨²sia per difusi¨® ¡°de pornografia i propaganda¡±.
La vida en aquesta c¨¤psula ¨¦s una potent descripci¨® dels mecanismes m¨¦s desvergonyits de la dictadura sovi¨¨tica i de la inevitable resposta submisa de la gran majoria, que intenta viure ignorant unes circumst¨¤ncies que, tard o d¡¯hora, els esclafaran. Dau ¨¦s la cr¨°nica meticulosa d¡¯un mal somni real. Peter Bradshaw, a The Guardian, a prop¨°sit de Dau va parlar d¡¯est¨¨tica porno gonzo, d¡¯horror snuff que provoca n¨¤usea... ¡°Les persones que interpreten les persones desagradables no sembla estar fingint ser desagradables. ?s un lloc com¨² dir que algunes pel¡¤l¨ªcules fan por i bogeria. Per¨° aix¨°, escriu, ¨¦s realment aterridor i boig¡±. Per¨° tamb¨¦ el considera un dels artefactes culturals m¨¦s estranys que et pots trobar. I l¡¯espectador dif¨ªcilment por resoldre aquesta tensi¨®.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.