La veu de Ferrater
La seva poesia no ¨¦s un mirall de cap situaci¨® real, sin¨® un mirall de la seva imaginaci¨® moral. I aquesta ¨¦s la principal grandesa de la seva poesia
Aquest any celebrem el centenari del naixement de Gabriel Ferrater i el cinquantenari de la seva mort. He aprofitat l¡¯avinentesa per llegir alguns assaigs que encara no havia llegit, com per exemple un d¡¯Arthur Terry, que ¨¦s un cr¨ªtic seri¨®s. I em va sorprendre que propos¨¦s que, en l¡¯obra de Ferrater, hi ha tres veus. Primera (cito literalment): el ¡°jo¡± que conta l¡¯an¨¨cdota o que reconstrueix la situaci¨®. Segon: el ¡°jo¡± diferent que jutja la situaci¨®. I tercer: el ¡°jo¡± que mai no surt al poema, per¨° del qual tanmateix som conscients¡±. Tamb¨¦ T. S. Eliot parla de tres veus en els poemes, per¨° no coincideixen amb les de Terry, cosa que vol dir que ja en sumar¨ªem cinc o sis. I a mi, la veritat, em sembla que aqu¨ª hi ha massa gent.
Els narrat¨°legs diuen que l¡¯autor impl¨ªcit ¨¦s una versi¨® superior de l¡¯autor real. Suposo que volen dir superior moralment. En alguns autors, com ara Josep Pla, aix¨° ¨¦s obvi. El Pla real va ser bastant trapella, moralment, per¨° els seus narradors no ho s¨®n gens (amb almenys una petita excepci¨® a la magn¨ªfica narraci¨® titulada Pa i ra?m). Ara b¨¦, a mi, aquesta distinci¨® no em fa cap servei, perqu¨¨, com a lector de Pla, del Pla de carn i os, no n¡¯he de fer res. No vull fer com la Maria Aur¨¨lia Campmany, que li volia negar el pa i la sal perqu¨¨ no coincidia amb la seva ideologia. Jo crec que, en el fons, li tenia enveja. I aix¨° em recorda que fa anys a la Universitat d¡¯Estiu, a Prada, la Maria Aur¨¨lia i el Jaume Vidal, a la terrassa d¡¯un bar, exercien de patums, voltats de jovenets, quan uns italians volien comprar tabac, i l¡¯estanc ja estava tancat. Aleshores la Maria Aur¨¨lia, amb una gran seguretat, es va adre?ar als italians dient: ¡°Lo stanco ¨¨ fermo¡±, frase que, si vol dir alguna cosa, ¨¦s ¡°El cansat est¨¤ quiet¡±. Davant de l¡¯estupefacci¨® dels italians vaig pensar en els pobres catalans que llegien Pavese en les traduccions de la Maria Aur¨¨lia. Una barrabassada aix¨ª, Pla no l¡¯hauria com¨¨s mai.
Penso que la teoria liter¨¤ria ha enfollit una mica, com diu Harold Bloom, referint-se a les escoles del ressentiment. I fins i tot abans, perqu¨¨ no crec que parlar de diverses veus faci cap servei als lectors. De fet, quan llegim un autor, l¡¯¨²nica veu que ens importa ¨¦s la que llegim, i no cal que ens hi referim amb l¡¯estramb¨°tica frase ¡°la veu del que parla en el poema¡±, fent veure que hi entenem m¨¦s que els altres. Podem dir perfectament ¡°l¡¯autor¡± i aix¨ª evitem parlar de multituds inexistents.
En Ferrater, no hi ha ni tan sols el desdoblament que veiem a Pla. Qui parla en els seus poemes ¨¦s ell, el real. Els que vam con¨¨ixer Ferrater ho tenim encara m¨¦s clar que els que nom¨¦s l¡¯han llegit. Quan Terry diu que el primer ¡°jo¡± ¨¦s el que reconstrueix la situaci¨®, no s¡¯adona que Ferrater, escrivint, no en reconstrueix mai cap, de situaci¨®. La seva poesia no ¨¦s un mirall de cap situaci¨® real, sin¨® un mirall de la seva imaginaci¨® moral. I aquesta ¨¦s la principal grandesa de la seva poesia.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.