L¡¯abracadabrant t¨¨cnica dels somnis
Randolph Carter fa de fil conductor de les narraccions que precedeixen els mites de Cthulhu de Lovecraft
En vida nom¨¦s va captar l¡¯atenci¨® d¡¯un grupet d¡¯entusiastes amb qui es cartejava obsessivament, per¨° amb els anys Howard Phillips Lovecraft (Providence, 1890-1937) va esdevenir un dels emblemes del relat sobrenatural i del neguit c¨°smic que n¡¯excita l¡¯escriptura. Hem d¡¯agrair que un visionari de tal magnitud s¡¯avingu¨¦s a compartir les seves visions per mitj¨¤ de la literatura. Avui podem parlar dels mites de Cthulhu (i ¡°mite¡± ¨¦s la paraula exacta) gr¨¤cies al bestiari establert per Lovecraft i al fet que funciona com una mitologia vasta i ben arrelada, participada (i diem ¡°bestiari¡± per¨° podr¨ªem dir ¡°pante¨®¡± perqu¨¨, al llarg de la seva obra, divinitats, b¨¨sties i alien¨ªgenes es confonen i semblen una mateixa cosa).
La t¨¨cnica de Lovecraft ¨¦s prou coneguda i fins i tot repudiada: en tractar els mites de Cthulhu i l¡¯aberraci¨® dels seus d¨¦us inhumans, l¡¯estil de Lovecraft supura adjectius i fa xocar entre si descripcions f¨ªsiques contradict¨°ries, de manera que el lector ¨¦s incapa? de reconstruir un retrat coherent de la monstruositat que el pobre protagonista ha entrevist... L¡¯efecte ¨¦s marejador i carreg¨®s, infal¡¤lible. Per l¡¯estil, doncs, Lovecraft ¨¦s fill putatiu d¡¯un altre imprescindible de l¡¯horror i el seus barroquismes, Edgar Allan Poe.
Per¨° el que constitueix aquests Relats on¨ªrics de Randolph Carter (segons la traducci¨® i la tria de Ricard Vela) que acaben de sortir en catal¨¤ s¨®n quatre contes que, per l¡¯any de redacci¨®, antecedeixen els mites de Cthulhu i encara no retorcen l¡¯estil per transmetre l¡¯inenarrable. Aqu¨ª llegim un altre Lovecraft, m¨¦s contingut i convencional (malgrat ser complementari del Lovecraft de l¡¯horror c¨°smic que, de totes maneres, s¡¯intueix en la llunyania). En realitat, la mat¨¨ria principal d¡¯aquests relats s¨®n els somnis, la vida on¨ªrica del seu protagonista, Randolph Carter, que fa de fil conductor i protagonitza les quatre hist¨°ries. D¡¯alguna manera (no ¨¦s sempre aix¨ª amb Lovecraft?), el protagonista concentra les circumst¨¤ncies i opinions del mateix autor. En el relat de l¡¯educaci¨® sentimental de Carter a Nova Anglaterra s¡¯hi noten les raons biogr¨¤fiques de Lovecraft, el seu pessimisme, la rendici¨® davant l¡¯absurd existencial, l¡¯aposta per la validesa dels somnis com a experi¨¨ncia vital i no pas com a evasi¨®.
El conte que obre el recull, ¡®La declaraci¨® de Randolph Carter¡¯ (1919), guarda les formes cl¨¤ssiques i visita el paisatge acostumat de Poe: cont¨¦ una conversa a peu de tomba, una profanaci¨® i un descens a l¡¯infern, alhora que funciona amb la vella f¨®rmula del testimoni d¡¯un fet omin¨®s en primera persona. El segon, ¡®L¡¯innombrable¡¯ (1923), ¨¦s el m¨¦s fluix per l¡¯elusi¨® que gasta. Per contra, ¡®La clau de plata¡¯ (1926) ¨¦s un relat mod¨¨lic digne de figurar a l¡¯Antolog¨ªa de la literatura fant¨¢stica (1940) d¡¯Adolfo Bioy Casares, Jorge Luis Borges i Silvina Ocampo: encaixaria al costat del ¡®Rip Van Winkle¡¯ de Wa-shington Irving i ¡®Enoch Soames¡¯ de Max Beerbohm, perqu¨¨ tots tres s¨®n, a la seva manera peculiar¨ªssima, relats de viatges en el temps prou elegants...
?s dif¨ªcil llegir-ne la primera frase ¡ª¡°Quan tenia trenta anys, en Randolph Carter va perdre la clau de la porta dels somnis¡±¡ª i no voler seguir endavant i esbrinar que la clau ¨¦s, a la vegada, f¨ªsica i metaf¨°rica i que Carter ¨¦s un somniador l¨²cid, amb el privilegi de visitar geografies extraordin¨¤ries i dur una segona vida mentre els altres simplement dormen. El darrer relat, ¡®M¨¦s enll¨¤ de les portes de la clau de plata¡¯, ¨¦s de 1934, o sigui que ja s¡¯aproxima al repertori dels mites de Cthulhu. Connecta la trama on¨ªrica amb l¡¯exploraci¨® del multivers i mereix el superlatiu d¡¯abracadabrant.
Falta, com a m¨ªnim, un cinqu¨¨ text per completar el cicle car-teri¨¤: ¡®The Dream-Quest of Unknown Kadath¡¯ (1943). No s¡¯inclou, segurament, per l¡¯extensi¨® (m¨¦s que un relat ¨¦s una novel¡¤la curta). Per¨° el troba a faltar qui hagi llegit el Viajes al otro mundo: Ciclo de aventuras on¨ªricas de Randolph Carter que va fer Alianza el 1987, amb aquell pr¨°leg de Rafael Llopis que vincula el viatge lis¨¨rgic amb les exploracions de l¡¯Altre M¨®n de Lovecraft. A ¡®M¨¦s enll¨¤ de les portes de la clau de plata¡¯, que tanca aqu¨ª el volum, el vincle ¨¦s clar¨ªssim: el protagonista (o el consumidor) ultrapassa un llindar, s¡¯hi produeix una dissoluci¨® del jo, i accedeix a una revelaci¨® m¨ªstica sobre la naturalesa alephiana de l¡¯espaitemps.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.