Uns morts molt pesats
A 'Despr¨¦s de tu' es vol provocar la rialleta cont¨ªnua

TV-3, IB3 i ? punt, televisions p¨²bliques de les tres comunitats catalanoparlants, han estrenat el mateix dia una s¨¨rie on totes tres, de manera desigual, participen en la producci¨®. Es tracta de Despr¨¦s de tu. Amb un cost inicial de 1.150.000 euros, el canal valenci¨¤ n¡¯ha aportat el 65% i s¡¯ha fet c¨¤rrec del rodatge. La participaci¨® de TV-3 ¨¦s del 25%. Les productores que hi intervenen s¨®n la valenciana Albena i Minoria Absoluta (Pol¨°nia, Est¨¤ passant...). Aquesta col¡¤laboraci¨® entre les tres emissores t¨¦ una l¨°gica evident que una pol¨ªtica matussera d¡¯inspiraci¨® blaverista ha negat molts anys, i ¨¦s la millor cosa que es pot destacar sobre els primers quatre episodis emesos.
Despr¨¦s de tu ens presenta el Pau, a qui fa poc se li ha mort la dona, la Raquel, d¡¯un ictus. Pare d¡¯un parell d¡¯adolescents, ara ha d¡¯organitzar la vida familiar amb l¡¯ajuda epis¨°dica de la seva mare. Amb dificultats per superar aquesta trista circumst¨¤ncia, tota la fam¨ªlia va al psic¨°leg. El Pau mitiga el dolor de l¡¯abs¨¨ncia mantenint converses amb la seva dona, a qui solament ell pot veure i amb qui pot parlar. Una companyia fantasmag¨°rica, per¨° de cos present (menja, riu, dona consells, apareix i desapareix sobtadament...).
L¡¯enunciat argumental fa pensar immediatament en la com¨¨dia dram¨¤tica After life. Ricky Gervais, per¨°, ens hauria de perdonar per haver-ho fet. La relaci¨® del protagonista d¡¯After life, Tony, amb l¡¯esposa difunta consisteix a repassar di¨¤riament v¨ªdeos familiars d¡¯ella. ?s incapa? d¡¯alleugerir el seu dol. Sense voler dissimular la tristor que l¡¯ofega, es converteix en un subjecte molt poc sociable. Per¨° no hi ha irrupcions de l¡¯espectre de l¡¯esposa en la vida del Tony. En canvi, a Despr¨¦s de tu, la Raquel s¡¯apareix constantment al Pau. La s¨¨rie ¨¦s una com¨¨dia, ni tan sols una com¨¨dia negra. Sembla com si els creadors entenguessin el g¨¨nere com l¡¯obligaci¨® que no hi hagi cap escena sense un gag. I els actors es veuen obligats a una inc¨°moda obedi¨¨ncia a aquesta manera d¡¯acostar-se al g¨¨nere. Parlen sabent que fan com¨¨dia. Poques vegades et pots creure uns personatges que veus intentant perp¨¨tuament provocar la rialleta. I aix¨° que hi ha excel¡¤lents actors, com el protagonista, Sergio Caballero, i Amparo Moreno (la mare), que est¨¤ m¨¦s c¨°moda amb el to.
La primera temporada t¨¦ 20 cap¨ªtols. ?s un disbarat, perqu¨¨ compromet molt la graella, sobretot si l¡¯audi¨¨ncia en fuig. A TV-3, els dos cap¨ªtols de la nit de l¡¯estrena van fer un 11% (267.000) i un 9,1% (211.000). Diumenge passat, l¡¯emissi¨® del quart episodi a TV-3 solament va tenir 126.000 espectadors (6,7%). Carles Alberola i Chon Gonz¨¢lez, els directors del producte, haurien de pensar que After life, una bona s¨¨rie, t¨¦ tres temporades de sis cap¨ªtols i que la darrera ja pateix d¡¯episodis repetitius.
Despr¨¦s d¡¯una nit inaugural decebedora, irritant, els dos cap¨ªtols de diumenge passat van donar algun moment de descans en aquesta fatigant alegria que vol provocar la s¨¨rie. Per exemple, el fill demanant temps al pare per intentar saber qu¨¨ vol ser a la vida. Com tamb¨¦ va tenir un altre to l¡¯escena de la filla en qu¨¨ es queixa, com teoritzant el principal problema de la s¨¨rie, que a casa sempre la volen veure riallera.
Per¨° hi ha dos nyaps insalvables. Un, el psic¨°leg, v¨ªctima d¡¯una ridiculitzaci¨® infantil. Billy Wilder, que no va perdonar mai que Freud no li don¨¦s una entrevista quan era periodista, es va riure del gremi amb molta m¨¦s gr¨¤cia. I l¡¯aparici¨® constant de la Raquel, convocada pel seu marit. Realment sembla molt feli? de l¡¯altra vida estant... per¨° a l¡¯espectador aquesta mena de difunts se li poden fer molt pesats.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
