Una hist¨°ria de dins la Hist¨°ria
Catalogar les escriptures en caselles estanques mai no ha estat la meva vocaci¨®, per¨° el car¨¤cter narratiu d¡¯aquest llibre convida a la controv¨¨rsia, i vost¨¨s volen saber si hi trobaran, aproximadament, una recerca o una novel¡¤la. Doncs b¨¦, historiador per formaci¨® i salari, Ivan Jablonka ¨¦s sobretot un escriptor molt responsable envers els materials que il¡¤lumina i els lectors a qui s¡¯adre?a, una veu despullada d¡¯ego, met¨°dica en la claredat sint¨¤ctica, la disposici¨® de les fonts, l¡¯estructura del text... Tot aix¨° ho sab¨ªem per La?titia o la fi dels homes i l¡¯assaig Hombres justos (tots dos a Anagrama; el segon sense traduir al catal¨¤, encara), desballestador l¡¯un, efica? l¡¯altre. Ara, Hist¨°ria dels avis que no vaig tenir ho confirma.
En origen, es tracta d¡¯una investigaci¨® entorn dels avis paterns de Jablonka, jueus comunistes nascuts a Pol¨°nia i v¨ªctimes de l¡¯Holocaust. Per aclarir-ne els objectius, l¡¯autor usa un l¨¨xic gaireb¨¦ acad¨¨mic: els seus avantpassats constitueixen un ¡°objecte d¡¯estudi¡±, una ¡°amplia?ci¨®¡± de la feina universit¨¤ria en clau de ¡°biografia¡± o ¡°acte de just¨ªcia¡±. Despr¨¦s arriba a dir que vol ¡°fer comprendre, no reviure¡±, espantant qualsevol expectativa de trobar traces de ficci¨® omplint els buits suggerits pels arxius o les atmosferes evocadores dramatitzant-ne la informaci¨®. En canvi, avan?arem per abundants p¨¤gines inapel¡¤lablement pr¨°pies del g¨¨nere Hist¨°ria, curoses amb la cronologia, les xifres, les mil min¨²cies registrades que conformaran l¡¯argamassa d¡¯un relat real possible. Jablonka hi aplica m¨¨tode i minuciositat documental, sense cedir mai la veu conductora a cap inst¨¤ncia que no sigui ell mateix, ni humana ni col¡¤lectiva, ni real ni imagin¨¤ria.
Perqu¨¨ aquest llibre encaixa en el g¨¨nere de la quest, un tipus de biografia que, en paral¡¤lel a la vida del protagonista, tamb¨¦ relata la perip¨¨cia investigadora que hagu¨¦ d¡¯afrontar l¡¯autor. En efecte, Hist¨°ria del avis que no vaig tenir entrella?a dues l¨ªnies. A la primera meitat del segle XX europeu, un matrimoni i el m¨®n que l¡¯envolta afronten l¡¯antisemitisme, la milit¨¤ncia revolucion¨¤ria, la lluita de classes, l¡¯estalinisme, el nazisme, la guerra, l¡¯exili, la resist¨¨ncia francesa, l¡¯Holocaust... A comen?aments del XXI, el net inconegut viatja, interroga i pentina arxius, tot perseguint dos ¨¦ssers humans als quals l¡¯acumulaci¨® de dades aconseguir¨¤ situar en coordenades plausibles, per¨° no desxifrar-los en tant que consci¨¨ncies vives en el temps.
Hem arribat al bess¨® del dubte: si estem o no al davant d¡¯una ¡°novel¡¤la¡±; el vincle amb la narrativa no es pot reduir a l¡¯aplicaci¨® funcional de certs recursos t¨¨cnics (di¨¤legs, descripcions, detallisme esc¨¨nic, etc.). Mentre diposita capa moral sobre capa, sempre atent al ress¨° dels individus en l¡¯¨¨poca, Jablonka va sostenint al fons de la prosa dos acords subtils i bessons: la mem¨°ria familiar (d¡¯una fragilitat encarnada pel pare) i el vertigen de l¡¯oblit infinit que ens espera. Si aquests no s¨®n assumptes nuclears de tot impuls narratiu, doncs no s¨¦ jo.
Reuni¨®. Natascha Brown?
La protagonista, una jove negra a la City del Brexit, obe¨ª sempre: estudiar, guanyar diners en la ind¨²stria financera, lligar amb nois de classe alta... Res ha servit per deixar de ser ¡°una jove negra¡±. Breu, nua, la novel¡¤la avan?a i un Lector Exquisit arrufa el nas: esclats pamfletaris!, contrastos socials dibuixats en b/n!... En detectar que l¡¯Obvietat guaita, reclama: ¡°Que ho digui en literari!¡±. Per contra, altres hi trobem frases com ossos pelats recollint el tempo exacte del desengany avui, l¡¯orgull d¡¯una aposta per la cruesa, i la pertinen?a de l¡¯Obvietat (les classes socials s¨®n caricatura, i ja). Brown revela que dir-ho maco i indirecte, aqu¨ª, seria obeir, i aix¨° mai ser¨¤ literatura.
Trad. Maria Arbo? Terrades. L¡¯Altra Editorial, 2022. 120 p¨¤gines. 17,90 euros
Filla d¡¯octubre. Linda Bostr?m Knausg?rd?
Entre 2013 i 2017, l¡¯autora pat¨ª diversos internaments psiqui¨¤trics que inclogueren l¡¯aplicaci¨® d¡¯electroxocs en contra de la seva voluntat. Aquest material autobiogr¨¤fic li serveix per elaborar un llibre de mecanismes sobretot narratius, calculadament desorientadors, entorn de dues q¨¹estions: la mem¨°ria amb la seva imbricaci¨® ling¨¹¨ªstica, i la complexitat dels lligams afectius (¨¦s que n¡¯hi ha d¡¯altres?). Dur¨ªssima amb ella mateixa, la narradora tempteja les parets irregulars d¡¯un laberint que connecta ca¨°ticament literatura, fam¨ªlia, terror, record, cognici¨® i necessitat. Al final, ¨¦s un llibre sobre escriptura i amor: per aix¨° la darrera l¨ªnia consisteix en quatre noms pronunciats en veu alta.
Trad. Carolina Moreno. Les Hores, 2022. 206 p¨¤gines. 17 euros
El crepuscle del m¨®n. Werner Herzog?
L¡¯any 1997, Werner Herzog ¨¦s a T¨°quio i all¨¤ improvisa dues herzogades espl¨¨ndides: declinar una invitaci¨® per con¨¨ixer l¡¯Emperador i declarar que preferiria trobar-se amb Hiroo Onoda, el soldat que perllong¨¤ la seva particular Segona Guerra Mundial fins el 1974, perdut en una illa, immune a qualsevol not¨ªcia de la derrota. Excel¡¤lent escriptor des de sempre, Herzog relata la hist¨°ria d¡¯Onoda combinant detallisme visual amb talent sentenci¨®s. El resultat ve a ser un revers de Robinson Crusoe: si aquell forjava una Fe Ideol¨°gica (la del capitalisme), el protagonista d¡¯aquesta novel¡¤la fibrosa i existencial encarna el decalatge tr¨¤gic entre Promesa Pol¨ªtica i perip¨¨cia de l¡¯individu.
Trad. Merc¨¨ Ubach. L¡¯Altra Editorial, 2022. 144 p¨¤gines. 19 euros
Pedra, paper, estisores. Maksim ?ssipov?
En aquest moment, un recull de relats que transcorren a la R¨²ssia contempor¨¤nia gaudeix d¡¯una trista finestra d¡¯oportunitat comercial propiciada pels esdeveniments b¨¨l¡¤lics i, en conseq¨¹¨¨ncia, pateix l¡¯amena?a dels malentesos que se¡¯n derivaran. Perqu¨¨ ?ssipov ¨¦s un observador decidit a diagnosticar el pa¨ªs, s¨ª; per¨° el comprom¨ªs amb la tradici¨® liter¨¤ria i les seves possibilitats vigents t¨¦ aqu¨ª, almenys, la mateixa import¨¤ncia. Txekhovi¨¤ reticent al moralisme, l¡¯autor ens acosta un enfilall de vides m¨ªnimes, errants i equ¨ªvoques, reptant sota una llum, la que emet la tirania pol¨ªtica, que sempre anuncia apagar-se i, tanmateix, no s¡¯apaga mai. Oh, i ¡®Un home del Renaixement¡¯ ¨¦s excepcional.
Trad. Arnau Barios. Club Editor, 2022. 288 p¨¤gines. 22,75 euros
Ai, William!. Elisabeth Strout?
Una confid¨¨ncia: hi percep alguna cosa lleument anacr¨°nica, a l¡¯escriptura de Strout, tan estimada pels lectors d¡¯aqu¨ª. Potser ¨¦s l¡¯univers socialment m¨¦s as¨¨ptic del que es pret¨¦n (em costa de veure-hi un ¡°retrat¡± d¡¯estricte realisme), o potser certs acabats acolorits de la prosa. I doncs, per qu¨¨ trio Ai, William! en aquesta llista tan exigua? F¨¤cil: perqu¨¨ Strout m¡¯agombola. La trobo amable, habitable. Molts cr¨ªtics en destaquen la part dolorosa de les observacions psicol¨°giques o relacionals, per¨° les perip¨¨cies de Lucy Barton (aqu¨ª, una dona a la seixantena) i els seus sat¨¨l¡¤lits s¡¯aboquen constantment a les lli?ons de la bellesa i la plenitud de l¡¯instant, arcaiques i satisfact¨°ries.
Trad. Esther Tallada. Edicions de 1984, 2022. 256 p¨¤gines. 18,90 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.