La felicitat insomne de Pasolini
Pier Paolo Pasolini (1922-1975) ¨¦s conegut sobretot com a director de cinema, per¨° va ser tamb¨¦ escriptor en diversos g¨¨neres: assaig, narraci¨®, teatre, poesia. Ara que es commemora el centenari del seu naixement, hi haur¨¤, no solament a It¨¤lia, exposicions i jornades sobre la seva figura i els seus diversos vessants. Entre nosaltres, i centrant-nos nom¨¦s en la poesia, tenim la reedici¨® de l¡¯antologia La religi¨®n de mi tiempo (2015), de N¨®rdica, que pren en consideraci¨® quatre llibres, els m¨¦s representatius de la seva poesia civil i pol¨ªtica. El traductor, Mart¨ªn L¨®pez-Vega, hi afirma que ¡°la poes¨ªa es el sistema nervioso de toda su producci¨®n, el laboratorio donde sus ideas se decantan y quintaesencian para luego disolverse en las distintas formas narrativas¡±. Apareix enguany, feta pel mateix L¨®pez-Vega, una selecci¨® m¨¦s extensa i que abra?a tota l¡¯obra de Pasolini: La insomne felicidad, a Gutenberg. L¡¯editorial Ultramarinos, en versi¨® de Mar¨ªa Bastianes i Andr¨¦s Catal¨¢n, presenta un aplec dels poemes centrats en la ciutat de Roma. El t¨ªtol prov¨¦ del poema ¡®Il pianto della scavatrice¡¯ on diu: ¡°Meravellosa i m¨ªsera ciutat que m¡¯has fet experimentar la vida ignota: fins a fer-me descobrir el que, en cadasc¨², era el m¨®n¡±. L¡¯exposici¨® Pasolini Roma, que es va poder veure al CCCB el 2013, permetia comprovar fins a quin punt la capital era lloc d¡¯observaci¨® antropol¨°gica i alhora objecte d¡¯una relaci¨® apassionada: ¡°Era It¨¤lia, la It¨¤lia nua i formiguejant (¡) i pel que fa a mi, els meus somnis ¨ªntegres de poesia¡±.
El 1966 Oriana Fallaci li va fer una entrevista a Nova York en qu¨¨ el qualifica de ¡°marxista conven?ut¡± i de ¡°cristi¨¤ enrabiat¡±, i deixa anar una frase premonit¨°ria: ¡°Som molts a pensar que, si no para, el trobarem amb una bala en el cor o amb el coll tallat¡±. No va parar, i el seu assassinat encara no ha estat dilucidat. M¨¦s que en els films o en les narracions, de ritme lent i est¨¨tica neorealista; m¨¦s que en els articles, en qu¨¨ pot arribar a conclusions molt radicals descrivint situacions i desenvolupant arguments de manera serena i amable, ¨¦s en la poesia que se¡¯l veu com un home impacient per transmetre la seva visi¨® de les coses, orgull¨®s i desafiant, i per posar en relleu els aspectes inc¨°modes que la societat prefereix no veure, com la mis¨¨ria dels suburbis i els abusos i la corrupci¨® del poder.
La l¨ªrica de Pasolini, tant en el fri¨¹l¨¨s matern com en l¡¯itali¨¤ oficial, no t¨¦ gaire riquesa formal i ¨¦s molt pr¨°xima a la prosa, per¨° est¨¤ dotada d¡¯un ritme verbal i d¡¯una intensitat expressiva excepcionals. Va voler escriure, com reconeix en el poema autobiogr¨¤fic ¡®Poeta de les cendres¡¯, ¡°en un estil no gens po¨¨tic perqu¨¨ tu no em llegissis com es llegeix un poeta¡±. S¡¯allunya de la tradici¨® herm¨¨tica i del realisme de postguerra, dominants en el seu moment, per crear una veu personal, inquisitiva, que aconsegueix combinar la confessi¨® col¡¤loquial i l¡¯arravatament declamatori. El cineasta i el polemista que era Pasolini abans que res no ha d¡¯ocultar la seva tremenda dimensi¨® humana, que es pot comprovar especialment en la seva poesia: ¡°M¡¯estimo fero?ment, desesperadament la vida. I crec que aquesta ferocitat, aquesta desesperaci¨® em portaran al final¡±.
Despu¨¦s del para¨ªso. Luis Alberto de Cuenca
Els poetes hi s¨®n per salvar-nos els mots i per retornar-nos el nom de cada cosa, va deixar dit Espriu, i aix¨° val per a totes les lleng¨¹es i totes les cultures. En la preciosa col¡¤lecci¨® ¡°Palabra de honor¡± de Visor, L. A. de Cuenca (Madrid, 1950) publica un altre dels seus reculls de poemes, que s¨®n com el dietari en vers ¨Cen m¨¨trica variada i sempre perfecta¨C d¡¯un observador del moment actual ¨C¡°estos tiempos de correcci¨®n pol¨ªtica y de virus chinos¡±¨C a trav¨¦s del filtre infal¡¤lible dels cl¨¤ssics. Epigrames d¡¯amor, breus lli?ons de literatura i una abrandada defensa de la nostra civilitzaci¨®: ¡°?Hasta cu¨¢ndo Occidente va a asistir, impasible, a sus propias exequias, envuelto en el sudario de la autoinculpaci¨®n y de la cobard¨ªa?¡±
Visor, 2021. 184 p¨¤gines. 22 euros
Poesia completa I (1940 - 1960). Joan Brossa?
El treball creatiu de Brossa (Barcelona, 1919-1998) va ser immens, per¨° nom¨¦s va poder publicar quan la censura ho permetia. Tot just comen?a la publicaci¨® completa de la seva poesia liter¨¤ria ¨Ca part estan la poesia esc¨¨nica i la poesia visual¨C, que fins ara era coneguda sols a trav¨¦s de diverses i ja introbables recopilacions. Els llibres estan ordenats segons la data d¡¯escriptura, cosa que permet resseguir-ne l¡¯evoluci¨®. Seran tres volums, el primer dels quals acaba de sortir i abasta les dues primeres d¨¨cades: a un inici lligat al superrealisme, s¡¯afegeix la pr¨¤ctica intensiva del sonet, la incorporaci¨® de la dimensi¨® social i vindicativa, i les enumeracions de fets i objectes de la vida quotidiana.
Univers, 2022. 1.440 p¨¤gines. 30 euros
Cor pirinenc. Llu¨ªs Calvo?
Relat d¡¯una travessa del Pirineu, de Benasc al cap de Creus, dividit en 14 cants que sumen 6.133 versos, sovint en estrofes rimades, tota una exhibici¨® de virtuosisme m¨¨tric i de coneixement muntanyenc, feta en la llengua d¡¯ara mateix, espont¨¤nia i fins i tot una mica poca-solta. Com que no hi ha viatge que no sigui alhora interior, hi trobem tamb¨¦ una evocaci¨® del passat m¨ªtic del pa¨ªs, elaborat del romanticisme en?¨¤. Catalunya ¨¦s una naci¨® pirinenca, o aix¨ª han volgut sentir-la bona part dels seus grans escriptors. Llu¨ªs Calvo ¨Cque tamb¨¦ acaba de publicar l¡¯assaig Transfiguracions (Ed. Poncianes), en qu¨¨ explora una espiritualitat al marge de les religions¨C culmina el llibre amb un article exhaustiu sobre la literatura centrada en els Pirineus.
Lleonard Muntaner, 2022. 320 p¨¤gines. 23 euros
Turons de Wessex. Thomas Hardy?
Thomas Hardy (1840-1928) ¨¦s conegut sobretot com a novel¡¤lista ¨CJude l¡¯obscur, Teresa dels Urbervilles¨C, per¨° tamb¨¦ va escriure poemes tota la vida, encara que no en va comen?ar a publicar fins ben gran. Si en les novel¡¤les la vida dels personatges est¨¤ sotmesa a l¡¯atzar i a circumst¨¤ncies que no es poden controlar, la poesia ¨¦s un punt m¨¦s optimista, amb delicades descripcions del paisatge i dels sentiments. Encara que aparentment arca?tzants, els seus poemes presagien la complexitat psicol¨°gica i moral dels grans poetes del segle XX. Del traductor, l¡¯incansable Marcel Riera, surt tamb¨¦ Laiet¨¤nia (Quaderns de la Font del Cargol), premi Mari¨¤ Manent, un periple l¨ªric per la zona que va del Bes¨°s al Tordera.
Trad. Marcel Riera. Edicions del 1984, 2022. 624 p¨¤gines. 24,50 euros
Trenta poemes. Elizabeth Bishop?
In¨¨dita fins ara en catal¨¤, Elizabeth Bishop (1911-1979) va n¨¦ixer a Massachusetts i va viure un temps al Brasil. Va publicar un llibre de poemes m¨¦s o menys cada deu anys, per¨° va assolir un notable reconeixement de cr¨ªtica i de premis. Lluny del confessio?nalisme d¡¯altres poetes del seu temps, mantenia a dist¨¤ncia la intimitat i practicava una escriptura objectiva en qu¨¨ adquireixen gran protagonisme els elements geogr¨¤fics i la composici¨® de l¡¯espai. Contr¨¤ria a les classes d¡¯escriptura creativa, deia als seus alumnes que farien m¨¦s b¨¦ estudiant llat¨ª i grec. Es considerava una ¡°feminista forta¡±, per¨° no volia apar¨¨ixer en antologies nom¨¦s de dones ni creia en la poesia com a eina de propaganda.
Trad. Jaume C. Pons Alorda. Fl?neur, 2021. 248 p¨¤gines. 22 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.