Quin pis!
Entre tanta normativa l¡¯arquitecte ha matat la casa i les admirades deuen ser il¡¤legals
Fins al 20 de maig es pot veure una instal¡¤laci¨® titulada Accions a l¡¯Univers al Caixaf¨°rum, francament recomanable. Els artistes Bestu¨¦-Vives han constru?t un pis laber¨ªntic que t¨¦ dos nivells de lectura, per expressar-ho d¡¯alguna manera. Un ¨¦s el que ens permet treure conclusions a partir de l¡¯experi¨¨ncia de visitar-lo i de fregar-nos contra les parets del muntatge. De vegades, els espais pels quals travessem semblen una estan?a amb una col¡¤lecci¨® desendre?ada, d¡¯altres s¨®n parts identificables d¡¯una casa, com ara una sala, un menjador o un passad¨ªs. La instal¡¤laci¨®, per¨°, t¨¦ un segon nivell de lectura que ¨¦s el que ens proposa una veu si prenem l¡¯aparell que ens faciliten a l¡¯entrada. Jo potser els recomanaria primer veure-ho sense gadgets, i despr¨¦s tornar a passar escoltant la veu que ens explica qu¨¨ ¨¦s el que veiem.
D¡¯un temps en?¨¤, un conjunt d¡¯obres d¡¯art contemporani tenen la virtut de significar una mirada sobre l¡¯arquitectura que aquesta sembla incapa? de fer per si sola. Interiors com els de Jannet Cardiff i George Bures Miller, habitacions d¡¯hotel com les de Sonya Hanney i Adam Dade, ballarins com Israel Galv¨¢n ballant dins un pis de Ciutat Badia o accions com les del festival Liliput o els Living room dancers de la companyia de Nicole Seiler tenen en com¨² estar pensades des de l¡¯¨¤mbit dom¨¨stic. Les mirades d¡¯aquests artistes sobre els espais quotidians privats s¨®n, o haurien de ser, un est¨ªmul pel camp de la dom¨¨stica i resulten molt inspiradores. Perqu¨¨ aix¨° sigui aix¨ª imagino que no hi deu haver una sola ra¨® i s¨ª, en canvi, una barreja confeccionada segons la proporci¨® que cadasc¨² entengui, per¨° segur que com a m¨ªnim hi ha dues raons clares perqu¨¨ resultin tan estimulants.
Una ¨¦s que tots ells prenguin l¡¯espai habitable com a escenari. Rec¨®rrer a all¨° quotidi¨¤ permet identificar-nos d¡¯una manera semblant de com ho fem amb la llengua i, a continuaci¨®, dir-nos coses que abans ning¨² no ens havia dit. Els arquitectes compartim l¡¯escenari, per¨° no prenem la dist¨¤ncia que ells semblen haver pres amb la realitat. Una altra ra¨® ¨¦s el contrast entre la forma d¡¯abordar l¡¯espai dom¨¨stic pels artistes i pels arquitectes. S¨¦ que la nostra ¨¦s una feina que ha d¡¯incorporar variables en el camp de l¡¯habitatge i s¨¦ que moltes s¨®n ineludibles, per¨° quan veiem aquests treballs tan fora del corrent ens adonem que entre tanta normativa hem matat la casa i estic segur que moltes de les cases que admirem, ben mirat, deuen ser il¡¤legals. Els codis t¨¨cnics i la normativa han convertit l¡¯habitatge en un avorriment car i un desert d¡¯idees en qu¨¨ l¡¯¨²nic que creix s¨®n els cactus de la sostenibilitat. En canvi, els artistes semblen haver declarat la guerra a all¨° real amb resultats estimulants.
La instal¡¤laci¨® Accions a l¡¯Univers pot ser visitada com un pis on la paraula decoraci¨® pren un altre sentit. Un pis decorat amb un sentit de l¡¯humor disfressat de discurs conceptual. Aquest pis ¨¦s fant¨¤stic perqu¨¨ ¨¦s absurd, est¨¤ mal il¡¤luminat i s¡¯han de buscar les portes palpant. Tot el conjunt t¨¦ una condici¨® perduda a l¡¯arquitectura i ¨¦s que l¡¯hem d¡¯experimentar amb tots els sentits. La instal¡¤laci¨® confon els sentits amb boires artificials, amb terres tous, passadissos folrats de pl¨¤stic o objectes que ballen. ?s aix¨ª com ens adonem que tenim sentits i que el tacte, per cert, ja no l¡¯emprem a casa. Resulta molt interessant que uns dels espais que travessem representi l¡¯interior del cos hum¨¤ d¡¯una manera que recorda l¡¯inoblidable pel¡¤l¨ªcula Fantastic Voyage. La maqueta penjada en una de les parets tan magn¨ªficament mal feta mostra, pr¨¤cticament al final de la visita, on som i on hem estat en la instal¡¤laci¨® i ¨¦s llavors quan ens adonem que hem avan?at per l¡¯interior d¡¯un pis poc freq¨¹ent. Una de les peces, amb aspecte de menjador, posa en moviment en detectar-nos un conjunt d¡¯objectes banals com el marc d¡¯una pintura, el respatller de la cadira, una tassa o un cendrer al voltant d¡¯un llum que fa de sol en aquesta representaci¨® de l¡¯univers a casa. Despr¨¦s, tot torna al seu lloc, es mouen mentre nosaltres ens movem, si ens aturem tot ¨¦s rutinari.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.