¡°A nosa literatura vai por diante da nosa historia¡±
¡°Hai afogados que se recordan e outros que non se dan esquecido¡±, sentencia Angueira
![Anxo Angueira, na asociación de mariñeiros de Bouzas (Vigo).](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/6ULFIZ57G3R5DVGXJFI4TCOHSU.jpg?auth=b4fb41a174ec7ca931b7db2ae5ec0d3c103288d9ed65a61a8f42d5e6e67acc82&width=414)
¡°Hai afogados que se recordan e outros que non se dan esquecido¡±, sentencia Anxo Angueira (Manselle, Dodro, 1961) na s¨²a nova novela. Non ¨¦ doado tampouco chegar ao final de Iria (Xerais, 2012) sen marear. A escrita obriga a vogar arriba e abaixo entre os mortos da historia e o traballo e os nomes da Arousa e a navegaci¨®n tradicional, un mundo, ao comp¨¢s do gale¨®n protagonista. O poeta e profesor, agora tam¨¦n presidente da Fundaci¨®n Rosal¨ªa, retoma o programa de Pensa nao(1999) e cose a contrapelo o relato da resistencia antifranquista. ?pica expropiada para cavar nas foxas com¨²ns da memoria colectiva.
Pregunta. Cada top¨®nimo, cada verbo do mar ou cada peza do gale¨®n que menciona funciona como unha condensaci¨®n de significado. Que invoca?
Resposta. O top¨®nimo ten unha forza extraordinaria, convocada sistemicamente na literatura galega: na literatura medieval, en Sarmiento, en Rosal¨ªa, en Pondal, en Novoneyra... Canto ¨¢ onom¨¢stica, s¨® intentaba recuperar ese mundo da nosa n¨¢utica tradicional.
P. Escribe de o¨ªdo?
R. Se iso quere dicir que hai voces que soan detr¨¢s da mi?a escrita, si. Iria ¨¦ unha novela de ritmo e de m¨²sica, que sobe e baixa como o mar. Non concibo a literatura sen ritmo.
P. Reforza a materialidade da novela, inzada de corpos e brazos que traballan.
R. ? que a literatura ¨¦ f¨ªsica. Traballa coa madeira da lingua.
P. Os seus personaxes non falan, declaman, e saben de memoria pasaxes d¡¯A fiestra baldeira de Dieste. ? teatro ou ¨¦ unha marca de autonom¨ªa da literatura fronte ao real?
R. A literatura ten a s¨²a propia verosimilitude, en efecto. A fiestra baldeira xa advirte de como a sociedade galega se desvincula dese mundo tradicional que lle parece pobre.
P. A fala dos personaxes ¨¦ a fala dos heroes, do mito.
R. Todos os afogados que aparecen neste libro con nomes e apelidos son reais, pero doulle outro tratamento. A literatura ¨¦ ese campo de encontro que alude a unha realidade que o discurso historiogr¨¢fico enterrou, sen abandonar a ficci¨®n. O escritor ten que afondar na funci¨®n po¨¦tica da linguaxe e non limitarse ¨¢ verosimilitude radical.
P. ? ¨¦pica do mar corresponde a resistencia da navegaci¨®n tradicional. ? ¨¦pica do traballo, a resistencia dos traballadores. ? ¨¦pica da escrita, a lectura como resistencia?
R. A resistencia ¨¦ un tema central na obra. Sei que a aposta ¨¦ dif¨ªcil, que tanta terminolox¨ªa n¨¢utica pode marear, pero tam¨¦n navegar ¨¦ dif¨ªcil. E Manuel Antonio ¨¦ dif¨ªcil. E Ferr¨ªn en Breta?a Esmeraldina ¨¦ dif¨ªcil, pero como non vai ser dif¨ªcil se a novela mete o lector na cadea?
P. Segue a ser ¨²til a literatura para a resistencia?
R. A literatura ¨¦ un capital simb¨®lico impagable asociado ao principal rasgo da nosa identidade como naci¨®n, a lingua. Quen ¨¦ o noso pai da patria? Rosal¨ªa de Castro, unha muller, unha escritora. Cando temos que invocar no mundo quen somos acudimos a Rosal¨ªa ou a Castelao, non a Pardo Baz¨¢n. Espa?a a Cervantes, Portugal a Cam?es, os ingleses a Shakespeare. N¨®s a Rosal¨ªa. A literatura, dixo Jameson, proporciona unha alegor¨ªa nacional. Non ¨¦ historia, pero acompa?a un proxecto pol¨ªtico, e vai por diante.
P. E por iso a ¨¦pica?
R. Ag¨¢s poucos poetas, como Pondal, tendeuse a desposu¨ªr o suxeito pol¨ªtico pobo galego do seu rasgo ¨¦pico, pero ¨¦ unha dimensi¨®n que non lle podemos furtar. Sei que vou a contracorrente, pero ¨¦ a mi?a maneira de vivir este mundo, o mundo do mar, o obreiro, o labrego.
P. En realidade, ¨¦ unha expropiaci¨®n da ¨¦pica. O poder ten a s¨²a, e est¨¢ nos libros de texto e no ordenamento xur¨ªdico.
R. Exacto.
P. A resistencia volve ser muller, como en Pensa nao: Mar¨ªa.
R. O protagonismo na iniciativa ideol¨®xica e na acci¨®n pol¨ªtica, tanto na Rep¨²blica como nos sesenta, que son os marcos de Pensa nao e Iria, ¨¦ da muller.
P. Que foi antes: contar a Arousa ou complexizar o relato da resistencia antifranquista?
R. Quer¨ªa desenterrar dous fitos aos que non se lle d¨¢ moita importancia, nin sequera na historia do nacionalismo: a campa?a Libertade pra Galicia do Nadal de 1967 e a pancarta do 25 de xullo do ano seguinte, Galiza Ceibe e Socialista. Logo intentei asocialo a outras cousas hist¨®ricas que non encaixan na data, como a construci¨®n dun canal de regad¨ªo que obedece a unha mentalidade colonial, que desco?ece a realidade que goberna ¡ªcomo o AVE¡ª, porque pretende regar terreos anegados todo o ano, e o mundo da navegaci¨®n tradicional. Todo ¨¦ cavar nas foxas com¨²ns da historia da literatura e da historia da historia.
P. Cales c¨®mpre abrir primeiro?
R. Todas. Sen abrir unhas non se poden abrir as outras. Non podemos devolverlle a vida aos afogados, pero podemos recuperar os seus so?os, e iso ¨¦ para min a literatura.
P. Vaia momento para facerse cargo da Fundaci¨®n Rosal¨ªa de Castro, por certo.
R. Moi delicado, si. Nunca pensei que chegar¨ªa a presidila, pero foi unha emerxencia.
P. Por que?
R. A situaci¨®n era e ¨¦ insostible, e o lumi?o que hai nesa casa, por humilde e pobre que sexa, hai que conservalo.
P. A Xunta parece m¨¢is preocupada pola Fundaci¨®n Cela.
R. Son fundaci¨®ns distintas. Os fondos de Cela son valios¨ªsimos, s¨® conservalos sup¨®n un custo enorme. N¨®s non temos nada: unha casa, unha horta e o nome de Rosal¨ªa, que vale m¨¢is que calquera outra fundaci¨®n.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.