Nou missatge del carter dels poetes
El cr¨ªtic avisa que realitat virtual i noves tecnologies ¡°modifiquen la consci¨¨ncia¡±
Se¡¯n sent a parlar tant, de la crisi de les humanitats o del desprestigi de l¡¯activitat intel¡¤lectual, que aviat deixarem de donar-hi import¨¤ncia, com si fos una moda de temporada. Tanmateix, alguns dels estudiosos m¨¦s importants del nostre temps ens adverteixen en termes clars del retroc¨¦s que estem patint i, cadasc¨² pel seu cant¨®, coincideixen en una visi¨® pessimista del futur. Tzvetan Todorov aposta pel lector ordinari que busca en les obres liter¨¤ries ¡°quelcom que doni sentit a la seva vida¡±, enfront dels estudiosos que li diuen que ¡°la literatura nom¨¦s parla d¡¯ella mateixa o que nom¨¦s ensenya la desesperan?a¡±. Harold Bloom creu que el problema dels nostres dies ¨¦s que hi ha hagut ¡°un abandonament de tota exig¨¨ncia est¨¨tica i cognitiva, que s¨®n els senyals d¡¯identitat de la gran literatura¡±. George Steiner (Par¨ªs, 1929), a La poesia del pensament. De l¡¯hel¡¤lenisme a Celan, el seu darrer treball, afirma que les noves tecnologies i la realitat virtual ¡°modifiquen la consci¨¨ncia¡± i que ¡°el silenci i la privacitat (...) comencen a ser luxes sospitosos des del punt de vista ideol¨°gic i social¡±. Tanmateix, La poesia del pensament, en l¡¯¨²ltim par¨¤graf, deixa oberta la porta a l¡¯esperan?a que alg¨² en algun lloc sigui capa? encara de dir ¡°no¡±, reprengui l¡¯aventura de pensar pel seu compte i continu? ¡°el gran viatge d¡¯Occident¡±. Sense afirmar-ho expl¨ªcitament, veu a venir un m¨®n que s¡¯assembla al de Farenheit 451, no perqu¨¨ ens cremin els llibres (b¨¦, en alguns llocs s¨ª) sin¨® perqu¨¨ deixem de llegir-los i d¡¯entendre¡¯ls.
LA POESIA DEL PENSAMENT.
DE L'HEL¡¤LENISME A CELAN
George Steiner
Arc¨¤dia
326 p¨¤gines. 24 euros
Es tracta d¡¯un assaig entorn de la depend¨¨ncia rec¨ªproca entre el pensament filos¨°fic i la literatura. Amb multitud d¡¯exemples de grans autors, exposa com les seves contribucions a la filosofia no es poden separar de l¡¯estil literari amb qu¨¨ les han expressades. Plat¨® o Freud, m¨¦s enll¨¤ de si combreguem amb les seves doctrines, ens continuen seduint com a creadors de mites. Sartre volia ser Spinoza i Stendhal a la vegada. Lucreci aspirava a tractar els temes m¨¦s obscurs amb una can?¨® clara. Hegel, en canvi, davant la insufici¨¨ncia del llenguatge habitual per expressar veritats absolutes, s¡¯endinsa en l¡¯opacitat, perqu¨¨, al contrari de Wittgenstein, creu que ¨¦s precisament all¨° de qu¨¨ no sabem parlar que competeix a la filosofia. Enfront dels creadors de tractats sistem¨¤tics, perviu la tradici¨®, inaugurada per Her¨¤clit, que en desconfia i cultiva el fragment, la met¨¤fora a?llada il¡¤luminadora. S¨®n uns exemples extrets a l¡¯atzar de tants com Steiner presenta per conv¨¨ncer-nos, si falta feia, que ¡°tant en la literatura com en la filosofia l¡¯estil ¨¦s subst¨¤ncia¡±. I amb la trobada entre Paul Celan, poeta supervivent de la Shoa, i Martin Heidegger, fil¨°sof ocasionalment fascinat per la ideologia nazi ¡ªl¡¯inter¨¨s de l¡¯un per l¡¯altre, en tantes coses oposats, sorgia de la comuna aspiraci¨® a eixamplar els l¨ªmits de la llengua¡ª, il¡¤lustra, en part basant-se en conjectures, la culminaci¨® d¡¯una constant: ¡°la filosofia llegeix la poesia suprema i alhora ¨¦s llegida per la poesia suprema¡±.
En l¡¯obra de Steiner, professor, cr¨ªtic, erudit, pensador de m¨²ltiples interessos, des de la literatura comparada fins a l¡¯impacte de l¡¯holocaust, aquest llibre breu (amb traducci¨® de Josefina Caball) destacar¨¤ per la seva capacitat de condensar en poques i exactes frases episodis decisius de l¡¯evoluci¨® del pensament occidental, i d¡¯estimular el lector a ulteriors recerques. Sempre li ha agradat comparar la feina del cr¨ªtic a la d¡¯un carter que ens fa arribar les cartes dels poetes; en aquest cas la tramesa cont¨¦ l¡¯exposici¨® de com la filosofia i la poesia s¡¯han estimulat i interrelacionat, fent que l¡¯home, l¡¯animal que es fa preguntes, des dels temps fundacionals de la Gr¨¨cia cl¨¤ssica, hagi arribat fins als nostres dies amb un bagatge de saviesa avui en perill d¡¯extensi¨®.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.