Per¨° ¨¦s un ¨¤ngel
¡®Una q¨¹esti¨® personal¡¯, primer t¨ªtol en catal¨¤ d¡¯?e, acaba on s¡¯inicia ¡®Quiet¡¯ de M¨¤rius Serra
Bird, un jove professor d¡¯angl¨¨s en un col¡¤legi preuniversitari de T¨°quio als anys cinquanta, es comporta com un individu asocial: beu fora mida, ignora els seus alumnes, vagareja per la ciutat quan la seva dona ¨¦s en una cl¨ªnica donant a llum, t¨¦ coragre amb els seus familiars i els de la seva dona, nom¨¦s desitja tocar el dos cap a l¡¯?frica i deixar-ho tot enrere per fi.
Tot aix¨°, aquesta voluntat d¡¯evasi¨®, s¡¯accentua els dies seg¨¹ents al naixement del seu fill, amb una severa malformaci¨® cerebral. Bird, perplex, irresolt, immadur, dubta entre el que ha de fer i el que sent dins seu pel nounat, i, mentre segueix bevent, voltant lluny de la cl¨ªnica de maternitat, visitant una amiga semiprostitu?da, vivint en un estat de somnambulisme, recordant un dia en qu¨¨ es va veure emp¨¨s a fer una persecuci¨® d¡¯un boig escapat del manicomi (i que va acabar amb l¡¯orat penjat del merlet d¡¯un castell). I mentre fa tot aix¨°, assumeix la discapacitat del seu fill, la va fent seva, i aquesta assimilaci¨® avan?a a poc a poc, com un prodigi, fins que Bird esdev¨¦ un home i assumeix que ell i el nad¨®, a qui ha tractat fins i tot de monstre, viuran plegats i que, com va dir Kafka en la carta al seu pare, ¡°l¡¯¨²nic que pot fer un pare pel seu fill ¨¦s acollir-lo quan arriba¡±.
El japon¨¨s Kenzabur? ?e (?se, illa de Shikoku, 1935) va escriure aquesta novel¡¤la als 27 anys, poc despr¨¦s que nasqu¨¦s un fill seu amb una discapacitat cerebral. Una questi¨® personal (1964), primera obra tradu?da al catal¨¤ del premi Nobel ¡ªhonor que ha recaigut en Albert Nolla¡ª, ¨¦s un malson que progressa cap a un estat de gr¨¤cia, una llarga prova cap a l¡¯acceptaci¨® despr¨¦s d¡¯un periple turbulent i de baixada a les anfractuositats interiors, i alhora una de les claus de volta de l¡¯obra del japon¨¨s, que sempre ha retornat al motiu dels desvalguts i inferiors contraposats a la normalitat di¨¤ria o a la neglig¨¨ncia del poder. La base autobiogr¨¤fica d¡¯aquesta novel¡¤la tamb¨¦ t¨¦ un tornaveu col¡¤lectiu, ja que els c¨¤ncers i les elefantiasis postnuclears d¡¯Hiroshima i Nagasaki van tenir en germen, segons diu ?e, el poder de brindar la benauran?a a la resta d¡¯homes, aix¨ª com les fam¨ªlies en situacions semblants r¨¤pidament obliden les dissensions.
?e, durant molt de temps considerat un autor no del tot japon¨¨s, flirteja amb les fixacions occidentals que t¨¦ el seu personatge Bird (com si no el volgu¨¦s fer ben b¨¦ de la seva terra), i alhora ¨¦s l¡¯amiga Himiro, llun¨¤tica i humida, penjada tothora d¡¯un n¨²vol i alhora for?a l¨²cida ¡ªun personatge potser m¨¦s memorable que Bird¡ª, qui ens transporta aires nipons, empeltats de l¡¯atonia postadolescent i el somnieig encantador i decadent que en els darrers anys hem trobat en els personatges femenins de Banana Yoshimoto i de Yoko Ogawa, i en alguns tipus de Haruki Murakami.
Aquesta novel¡¤la, un altre encert en la l¨ªnia de traduccions d¡¯Edicions de 1984, acaba tot just on comen?a el Quiet de M¨¤rius Serra, obra que ens parlava tamb¨¦ del nou estadi de coneixement que arriba amb la paternitat. ?e, tot i la matriu biogr¨¤fica del seu llibre, aplega pare i fill en una trama i una narraci¨® for?a formalitzada, i ens provoca cruament amb el ref¨²s inicial del pare. Quiet, aix¨ª, ens parlava de les dificultats i els sentiments posteriors al naixement del fill, per¨° des de l¡¯assumpci¨® infrangible i partint d¡¯una base autobiogr¨¤fica m¨¦s cenyida i, al meu parer, m¨¦s expressiva. Estem de sort, per tant, perqu¨¨ la recomanaci¨® ¨¦s doble.
UNA Q?ESTI? PERSONAL.? Kenzabur? ?e. Edicions de 1984. 251 p¨¤gines. 18 euros
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.