Temples laics de redempci¨®
La Filmoteca, que ara fa un any, tanca el pla per regenerar Ciutat Vella amb grans equipaments
Davant les terrasses dels bars de la pla?a de Salvador Segu¨ª, al costat de la Filmoteca, al barri del Raval de Barcelona, s¡¯alineen botigues de venda de tel¨¨fons de les quals no surt ni entra ning¨². Els seus encarregats, la majoria pakistanesos recolzats al llindar de l¡¯establiment, contemplen l¡¯escena que es repeteix al llarg del dia: prostitutes despla?ant-se quan apareix la Gu¨¤rdia Urbana, i els clients, rondant i esperant que escampi. S¡¯obren les portes de la Filmoteca en acabar una sessi¨® i la gent ¡ªgaireb¨¦ tots¡ª s¡¯encaminen cap al carrer de Sant Pau i, d¡¯all¨¤, a la Rambla i al metro...
No han canviat gaire les coses des de la inauguraci¨® de la Filmoteca fa un any a la part baixa del Raval, a Ciutat Vella. L¡¯obertura d¡¯un gran espai com l¡¯illa Robador, amb la Filmoteca com a eix central de l¡¯operaci¨®, ha estat l¡¯¨²ltima expressi¨® de l¡¯anomenada regeneraci¨® urbana. S¨®n aquests els temples de redempci¨® laics?
Era a la d¨¨cada dels vuitanta a Barcelona quan el govern socialista de la ciutat, amb arquitectes com Oriol Bohigas com a director d¡¯orquestra, va forjar l¡¯obertura d¡¯espais al centre de Ciutat Vella dins d¡¯una estrat¨¨gia de ¡°regeneraci¨®¡± tant de l¡¯espai com del teixit social. ¡°Llavors tenien sentit, tot i que ¨¦s cert que els grans complexos culturals eren d¡¯¨¤mbit metropolit¨¤ i han pogut perjudicar els ve?ns de Ciutat Vella¡±, explica Ferran Sagarra, director de l¡¯Escola T¨¨cnica Superior d¡¯Arquitectura (ETSAB).
Sagarra va ser, a m¨¦s, un dels dissenyadors dels plans de reforma interior de Ciutat Vella. ¡°El Macba i el CCCB, i despr¨¦s les universitats ¡ªprimer la Ramon Llull i despr¨¦s la UB¡ª al Raval nord, pretenien concentrar equipaments culturals en un lloc on hi havia molt s¨°l de propietat p¨²blica. ?s clar que, passats els anys, es poden fer moltes lectures, per¨° ¨¦s cert que eren forats en qu¨¨ ning¨² es ficava i ara han posat la ciutat al mapa¡±, argumenta.
La ¡°regeneraci¨®¡± urbana i el turisme han acabat expulsant els veins
Va ser la Universitat Pompeu Fabra, amb el campus de la Rambla al barri Xino de tota la vida, la primera operaci¨® de ¡°regeneraci¨®¡± a principi dels noranta, quan la ciutat estava immersa en la preparaci¨® dels Jocs Ol¨ªmpics. Enric Argullol, aleshores rector de la universitat, buscava un nou empla?ament i, amb el pl¨¤cet de l¡¯Ajuntament i la Generalitat, va apostar per Ciutat Vella. Va comprar dos edificis ¡ªen un d¡¯ells hi havia un meubl¨¦¡ª als n¨²meros 30 i 32 de la Rambla, i, contra rellotge, va aconseguir que tot estigu¨¦s a punt per inaugurar el curs l¡¯octubre del 1991.
¡°La instal¡¤laci¨® de la UPF a la Rambla va suposar una decisi¨® de gran transcend¨¨ncia urban¨ªstica, i es va veure que la universitat tenia vocaci¨® urbana¡±, explica Marc Permanyer al llibre La Pompeu Fabra. La construcci¨® d¡¯una universitat. ¡°Llavors, pocs s¡¯aventuraven a baixar per la Rambla m¨¦s enll¨¤ de Ferran i el Liceu. L¡¯obertura de la universitat va suposar l¡¯arribada de mil estudiants i el panorama i el paisanatge van canviar del tot¡±, afirma Argullol. Els comer?os i els edificis ¡ªque contenien meubl¨¦s¡ª van canviar perqu¨¨ la prostituci¨® al carrer es va acabar despla?ant. I m¨¦s quan es va obrir la pla?a de Joaquim Xirau.
¡°Fan cl¨²sters que encareixen el s¨°l¡±
L¡¯antrop¨°leg Manuel Delgado ¨¦s una de les veus m¨¦s cr¨ªtiques amb l¡¯anomenat model Barcelona. Ho ha argumentat en diversos dels seus llibres ¡ªcom La ciudad mentirosa. Fraude y miseria del modelo Barcelona¡ª i ho pregona als quatre vents. Per exemple, teoritza que, quan els urbanistes i t¨¨cnics parlen d¡¯¡°espai p¨²blic¡±, volen dir s¨°l urb¨¤ susceptible d¡¯especular-hi.
Pregunta. Creu que les intervencions de grans centres culturals a Ciutat Vella han regenerat l'espai p¨²blic?
Resposta. Cada vegada que hi ha un intent de tematitzar o terciarizar una part del territori, es posa sempre una cosa cultural. ?s un requisit, perqu¨¨ generes una aflu¨¨ncia de p¨²blic diferent i un canvi de gent, aix¨ª com un desembarcament de classes mitjanes. S¨®n grans cl¨²sters que encareixen el valor del s¨°l.
P. La tend¨¨ncia va comen?ar a la d¨¨cada dels vuitanta, o abans?
R. En realitat, Porcioles (alcalde franquista de Barcelona) ja ho tenia al cap, perqu¨¨ sabia que seria una ciutat de serveis i de turisme en qu¨¨ la cultura faria de punt d'atracci¨®. La cultura s'ha convertit en la religi¨® d'estat i els grans contenidors s¨®n com les velles catedrals. Estan pensats per redimir l'entorn urb¨¤. La redempci¨® del territori.
P. Redimir el barri Xino?
R. ?s clar, estava posse?t... El paper que juga la cultura ara ¨¦s purament religi¨®s. Es parla de la dignitat dels edificis per transformar un entorn pobre, trist, lleig.
P. S'inverteix malament en grans complexos culturals?
R. Jo crec que seria millor fer-ho en petits projectes culturals. Per exemple, amb subvencions o programes directes a projectes creatius de joves. Amb els grans centres i f¨¤briques de cultura, el que es busca ¨¦s empetitir-ho tot. A m¨¦s, quan s'inocula un gran equipament cultural en un lloc determinat el que es fa ¨¦s encarir el s¨°l.
P. Creu que aquest ¨¦s el motiu de les administracions que han impulsat els projectes culturals a Ciutat Vella?
R. Sempre es persegueixen dues coses: modificar el preu del s¨°l per inter¨¨s especulatiu i regenerar problem¨¤tiques socials. I, a m¨¦s, ¨¦s una forma d'obtenir rendiments pol¨ªtics. ?s entendre la cultura com a coartada i espectacle. Els grans exemples han estat el Guggenheim, que va arrasar amb la mem¨°ria de les ries de Bilbao, i el centre Pompidou a Par¨ªs.
P. I a Barcelona?
R. N'hi ha molts. Un de particular va ser el que es coneix com el forat de la vergonya ¡ªuna zona del Casc Antic propera al Mercat de Santa Caterina¡ª, que es volia incloure en la ruta tur¨ªstica entre el Museu Picasso i el barri G¨°tic. Una operaci¨® que en va fer fora molts ve?ns.
Ara, aquests edificis els ocupa l¡¯Escola Superior de Disseny i Enginyeria de Barcelona (Elisava) perqu¨¨ la UPF va emigrar al 22@ el 2008, precisament en una altra operaci¨® urban¨ªstica. Per¨° aquesta ¨¦s una altra hist¨°ria. La ¡°regeneraci¨®¡± que es perseguia al final de la Rambla s¡¯ha aconseguit fins a un cert punt, perqu¨¨ persisteix certa marginalitat amb persones en situaci¨® d¡¯exclusi¨® social, especialment a la pla?a de Joaquim Xirau.
Immediatament despr¨¦s, el 1992, es va inaugurar el Macba, encara que va trigar un temps a obrir-se al p¨²blic. Va ser la primera pe?a del complex que ha anat creixent al llarg de dues llargues d¨¨cades amb el CCCB, el FAD, la Universitat Ramon Llull i la UB, finalment. 20 anys despr¨¦s, el comer? i els negocis de l¡¯entorn han canviat. Cap a la Rambla predominen botigues ¡ªm¨¦s aviat de disseny¡ª i sobretot bars i restaurants nous que van substituir les galeries d¡¯art que van obrir al final dels noranta, a rebuf del Macba, i que no van arrelar. En canvi, a Joaqu¨ªn Costa manen els comer?os que regenta la immigraci¨®.
¡°Tant al Raval com al G¨°tic i al Casc Antic hi havia grans estructures en mans de l¡¯Esgl¨¦sia, que tenia, a m¨¦s, bona part de la propietat del s¨°l. Els governs democr¨¤tics, les noves institucions, van decidir imitar-la i, a la seva imatge i semblan?a, van construir els seus temples: edificis d¡¯impacte i amb pres¨¨ncia. Com el Macba ¡ªdissenyat pel nord-americ¨¤ Richard Meier¡±, afirma l¡¯arquitecta i exregidora de Ciutat Vella, Itziar Gonz¨¢lez.
Igual que l¡¯Esgl¨¦sia, que acompanyava els seus temples amb una reserva ¡ªm¨¦s aviat petita¡ª amb finalitat social que anava a les parr¨°quies, els estrategs de l¡¯urbanisme van acompanyar els ¡°temples¡± de la cultura amb altres intervencions a escala de barri. S¨®n els centres c¨ªvics, alguns rescatats i rehabilitats d¡¯una manera espl¨¨ndida, com ara el convent de Sant Agust¨ª o el Pati Llimona. ¡°El pitjor ¨¦s que cada vegada es va posar m¨¦s l¡¯accent en les coses grans i menys en les coses petites; hi van sortir perdent el barri i el ve¨ª¡±, afegeix l¡¯arquitecta.
I no nom¨¦s aix¨°, perqu¨¨ moltes d¡¯aquestes operacions no van estar acompanyades d¡¯una aut¨¨ntica pol¨ªtica d¡¯habitatge. Aix¨ª ho ent¨¦n Sagarra: ¡°Vist en perspectiva, a Ciutat Vella s¡¯ha pecat d¡¯un exc¨¦s d¡¯enderrocs i d¡¯expulsi¨® dels ve?ns. La reforma del Casc Antic al voltant del Mercat de Santa Caterina no ha estat m¨¦s que un sistema de fer diners¡±.
La ideada regeneraci¨® de Ciutat Vella es va anar convertint, a poc a poc, en un proc¨¦s de gentrificaci¨® i la perseguida renovaci¨® ha acabat per fer fora els ve?ns. L¡¯arribada massiva de la immigraci¨® ¡ªdurant l¡¯any 2000 es van inscriure al padr¨® municipal 2.500 nouvinguts cada mes¡ª va accelerar m¨¦s el ritme. El 2001, el 21% de la poblaci¨® del distrite era estrangera. Deu anys despr¨¦s, ja ¨¦s el 41%, del qual el gros ¡ªel 16%¡ª ¨¦s asi¨¤tic.
¡°La idea de la rehabilitaci¨® integral de Pasqual Maragall com a alcalde i Joan Clos com a regidor de Ciutat Vella, conscientment o inconscientment, ha derivat en aquesta gentrificaci¨®¡±, abunda l¡¯arquitecta, per a qui l¡¯esperit inicial va degenerar en una mercantilitzaci¨® total amb l¡¯expansi¨® hotelera: ¡°Ara els temples ja no s¨®n els museus o les universitats, sin¨® els hotels¡±.
¡°I la densificaci¨® del turisme. Tant el Raval com el G¨°tic s¡¯han convertit en una icona del turisme jove, que, en realitat, no saben ni on s¨®n¡±, es lamenta Sagarra.
El 2000 es va obrir la rambla del Raval, una altra mossegada a Ciutat Vella que va fer desapar¨¨ixer cinc illes. De nou, el motor era regenerar la pedra i el teixit social. La idea era clara: posar fi al supermercat de la droga dels carrers Cadena i Sant Jeroni. El ¡°temple¡± d¡¯aquesta operaci¨® va ser l¡¯hotel del Raval, un gran edifici en forma d¡¯el¡¤lipse que va dissenyar CMV Arquitects.
Faltava encara l¡¯¨²ltima pe?a, l¡¯illa Robador ¡ªprecisament dissenyada pel considerat pare del model Barcelona, l¡¯arquitecte Oriol Bohigas¡ª, on la pe?a central ¨¦s la nova Filmoteca de Catalunya, tamb¨¦ amb arquitecte de signatura: Josep Llu¨ªs Mateo. ¡°Una altra aposta m¨¦s per l¡¯star system¡±, carrega qui va ser regidora de Ciutat Vella.
Queda per veure el resultat del nou Born, que t¨¦ certa similitud amb les altres intervencions urban¨ªstiques, encara que amb alguna variant. A l¡¯espera de la seva obertura van n¨¦ixer i van morir molts negocis. En el seu entorn s¡¯han consolidat, especialment, comer?os ¡ªalgunes galeries¡ª, bars i restaurants amb aire cool. I on es van projectar pisos de protecci¨® ¡ªals Porxos de Fontser¨¨ del passeig Picasso¡ª finalment es van reconstruir edificis d¡¯alt est¨¤nding i... un hotel!
¡°Almenys la Filmoteca ha generat una placeta on hi ha terrasses i cada vegada hi ha m¨¦s gent que s¡¯atura i pren alguna cosa¡±, apunta Octavi Mart¨ª, director adjunt de la Filmoteca. Tant a la Filmoteca com en restaurants i bars de la zona coincideixen que la prostituci¨® no ¨¦s el problema, sin¨® el mercadeig de drogues constant. Ni l¡¯enduriment de l¡¯ordenan?a de civisme decretada per Xavier Trias ¡ªque sancionava en tots els casos la prostituci¨® al carrer¡ª ha aconseguit eradicar-la d¡¯aquests carrers del Raval. Es clausuren meubl¨¦s que funcionen en pisos ¡ªen un any se n¡¯han tancat vuit, i 16 m¨¦s estan en tr¨¤mits de tancament¡ª, per¨° s¨®n tan r¨¤pids que quan reben un requeriment se¡¯n van a un altre lloc. ¡°No obstant aix¨°, en alguns edificis hi ha pisos clarament identificats que es dediquen al tr¨¤fic de drogues, i aqu¨ª no passa res¡±, es queixa Wolfgang Striebinger des del Xiringuito de D¨¦u, un menjador social del carrer d¡¯Espatler.
¡°No es pot pretendre que en un any hi hagi canvis importants, i m¨¦s en temps de crisi. Caldria diversificar el comer? de la zona¡±, assenyala N¨²ria Aparici, de Tot Raval, una entitat que aglutina entitats i comerciants de la zona. El rejoveniment dels espectadors que van a la Filmoteca tampoc no ha servit per insuflar nous aires a la pla?a de Salvador Segu¨ª: ¡°Seria important que canvi¨¦s el comer? de l¡¯entorn¡±, apunten des de la Filmoteca.
El que molesta m¨¦s a l¡¯entorn de la Filmoteca ¨¦s el mercadeig de droga
Aquest comer?, com el del carrer de Sant Pau, on hi ha 18 locals de telefonia, est¨¤ controlat principalment per la immigraci¨® pakistanesa, que tamb¨¦ ha anat adquirint pisos a les finques ¡ªmoltes d¡¯elles atrotinades¡ª del carrer d¡¯en Robador. ¡°Hi ha problemes de manteniment de les finques i alguna acabar¨¤ caient, perqu¨¨ no volen afrontar la despesa d¡¯arreglar-la¡±, comenta Rosa Gil, del restaurant Casa Leopoldo. Qui m¨¦s qui menys, tothom es pregunta al barri qu¨¨ hi ha darrere de tanta botiga de telefonia.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.