¡°Hem perdut la cultura de l¡¯esfor?¡±
El periodista Llu¨ªs Foix publica ¡®La marinada sempre arriba¡¯, mem¨°ries d¡¯infantesa
El camp crea productes culturals acabats, globals, gaireb¨¦ perfectes¡±, escriu amb estructura i rotunditat planianes Llu¨ªs Foix (Rocafort de Vallbona, Lleida, 1943) a La marinada sempre arriba (Columna), records d¡¯infantesa fins als 16 anys, quan arriba a Barcelona amb 600 pessetes i una maleta de cart¨® blanca a ratlles marrons, i on llaurar¨¤, despr¨¦s d¡¯haver-ho fet als trossos de casa durant dos anys, una brillant carrera de quatre d¨¨cades com a periodista fins a dirigir La Vanguardiael 1983. Mudat, amb el mateix regust per les camises de quadres que ja duia de jovenet (¡°m¡¯agraden, deu ser cosa de la mare¡±), parla Foix amb veu for?a baixa en aquests temps d¡¯estrid¨¨ncies, her¨¨ncia inconscient d¡¯aquells anys de silencis fruits de la por, la viol¨¨ncia, la duresa i la mis¨¨ria d¡¯un entorn de sec¨¤ a la vall del Corb que obligava, per exemple, a portar el tronquet de llenya per a l¡¯estufa de l¡¯escola. Impossible que tot plegat no marqui car¨¤cter.
Pregunta. El pare el feia dormir a l¡¯estable perqu¨¨ a les tres del mat¨ª don¨¦s de menjar al bestiar; a Barcelona, es posa a estudiar cada nit despr¨¦s de treballar 10 hores; les servituds del camp¡ Del llibre es despr¨¨n que la vida ¨¦s tamb¨¦ sacrifici, esfor?, incomoditat. No semblen valors avui imperants a Catalunya¡
Resposta. La societat catalana, com d¡¯altres, s¡¯ha muntat sobre l¡¯esfor? i la intel¡¤lig¨¨ncia; el que ha passat ¨¦s que a Europa hi ha hagut un progr¨¦s material extraordinari que ha anat acompanyat, per¨°, d¡¯una disminuci¨® dels seus valors cl¨¤ssics. I a Catalunya aix¨° ¨¦s molt clar.
P. Qu¨¨ s¡¯ha perdut?
R. La cultura de l¡¯esfor?. Tot ha anat molt b¨¦ molt de temps; tothom t¨¦ un t¨ªtol universitari¡ i, en aquest context, el jovent creu que tot ¨¦s bufar i fer ampolles. I aix¨° s¡¯ha est¨¨s a tota la societat. Pensem que res no costa res, que la sanitat o l¡¯ensenyament, que el servei p¨²blic, no valen res. Ens falta retrobar valors com el de la paraula donada, com es feia al camp¡ Ens falta civisme democr¨¤tic, si se¡¯m permet dir-ho aix¨ª: m¨¦s respecte per l¡¯altre, treballar amb m¨¦s responsabilitat, tenir m¨¦s for?a moral per encarar la vida¡ La proliferaci¨® d¡¯esc¨¤ndols que veiem t¨¦ a veure amb aquesta p¨¨rdua de valors. No som millors que els altres.
P. Al pr¨°leg, el poeta Joan Margarit diu que el llibre respira ¡°esperit burg¨¨s¡±.
¡°Qui ha llegit la Bernat Metge, l¡¯Alcover-Moll i el Coromines no t¨¦ por de res¡±
R. Crec que l¡¯esperit burg¨¨s no est¨¤ tan relacionat amb el tenir sin¨® amb el tarann¨¤, que es construeix a partir del treball i de l¡¯estalvi. Avui ser burg¨¨s respon m¨¦s a la gent a qui li agrada un cert ordre, un ordre mental. Sense ordre no hi ha llibertat.
P. Se sent una mica inc¨°mode, avui, veient com ha canviat tant el m¨®n que descriu?
R. No, no, m¡¯ho passo b¨¦ mirant-ho. A casa, amb la mare, agaf¨¤vem i d¨¨iem: ¡®Anem a mirar els trossos¡¯, i ens ho sab¨ªem tot; com s¡¯havien aconseguit i com es treballaven explicava molt de la gent¡ A la societat d¡¯abans, les difer¨¨ncies estaven molt assumides i sabies que series aix¨ª i acabaries aix¨ª¡ Quan vaig arribar a Barcelona es notava que venia de pag¨¨s en tot. Ara, camp i ciutat sabem igual, vestim igual. El problema ¨¦s el llenguatge, que es perd.
P. En quin sentit?
R. Doncs que hi ha feines i eines que ja no hi s¨®n, i amb elles desapareix tamb¨¦ un m¨®n. I ni TV-3 ajuda al uniformitzar la llengua, es perden la parla de Banyoles i de T¨¤rrega; tamb¨¦ passa en la literatura... Sort que sempre ens quedar¨¤ l¡¯Alcover-Moll.
P. La salvaci¨® en un llibre.
R. Hi ha tres columnes de la cultura catalana: el diccionari Alcover-Moll, el de Joan Coromines i la Bernat Metge. Sense aix¨°, no ser¨ªem res. Qui ho ha llegit no t¨¦ por de res¡
P. Parlant de pors, descriu un ambient for?a violent: per Setmana Santa, a missa es parlava d¡¯¡°anar a matar jueus¡±, i es picava amb pedres contra els bancs de fusta, encara avui senyalats. A la process¨® anaven dos homes armats que vigilaven cada cru?lla. Per¨° tamb¨¦ hi ha els morts per la ca?a, els llamps, la sequera, les gelades¡ I tot embolcallat amb un silenci que ensordeix.
¡°Ens falta civisme democr¨¤tic: respecte per l¡¯altre, treballar amb responsabilitat...¡±
R. Era un m¨®n sense llibertat, atemorit i que demanava molt autocontrol, un control natural del que feies i deies. Recordo els que tornaven despr¨¦s d¡¯haver estat a la pres¨® franquista represaliats, que ho feien sense fer soroll, incorporant-se a les seves feines en ple silenci.
P. Entre aquests silencis hi ha el de l¡¯estraperlo: mig poble en feia. I no els deixa malament.
R. L¡¯estraperlista era alg¨² que se la jugava, conscient que les coses no anaven b¨¦; per¨° era gent generosa. No en conec cap que no acab¨¦s perdent-ho tot. Potser per aix¨° els miro amb benvolen?a.
P. Hi ha un episodi brutal: quan una autoritat del poble dispara a la placa de la pla?a de la Revoluci¨®. Segueix sense nom 70 anys despr¨¦s. No s¨¦ si ¨¦s una met¨¤fora de la Guerra Civil.
R. Encara avui no hem pa?t la Guerra Civil. Va partir el pa¨ªs per la meitat i la divisi¨® fou tan profunda... Hi havia tanta por. Per¨° t¡¯havies de sobreposar; el sofriment a la vida hi ¨¦s, va amb ella... Per¨° la guerra va fer mal. En el periodisme, fins ara no hem descobert Manuel Chaves Nogales, per exemple, perqu¨¨ a cap dels dos b¨¤ndols no va interessar.
P. La marinada... t¨¦ un estil plani¨¤: frases curtes i construccions de tres en tres, rotunditat...
R. M¡¯he fixat en Pla, per¨° tamb¨¦ en Verdaguer, ¨¦s una barreja; s¨®n dues persones que revolucionen la llengua. Per¨° tamb¨¦ tenia molt al cap Sagarra, sobretot les traduccions de Shakespeare i la seva versi¨® de la Divina Com¨¨dia: em va desarmar l¡¯erudici¨®, la rotunditat... Tamb¨¦ hi ha la parla de la gent d¡¯all¨¤, que ¨¦s molt categ¨°rica. Per¨° tot est¨¤ fet d¡¯impressions, que ¨¦s el que s¡¯apareix quan la infantesa, l¡¯etapa m¨¦s important de la vida. Ortega deia que una persona es feia fins als 26 anys; jo, que fins als 30, per¨° ¨¦s evident que els fonaments del que se ser¨¤ ja estan posats entre els 12 i els 15...
L¡¯h¨¨rnia de Mitterrand
A La marinada sempre arriba, Llu¨ªs Foix gaireb¨¦ no diu res de la professi¨® period¨ªstica. Amb 40 anys d'ofici, i des d'on l'ha exercit, podria donar molt de joc. "Hi estic treballant, per¨° no es pot fer en aquest estil impressionista: hi haur¨¤ noms i fets, i caldr¨¤ ser molt prec¨ªs. Necessito temps. Jo sempre espero que el temps actu?; el temps ¨¦s molt puntual, no est¨¤ per roman?os...".
El periodista, que de jove llaur¨¤ els camps, va ser corresponsal a Londres i Washington i va acabar enviant cr¨°niques des de 84 pa?sos. En qu¨¨ ha transvasat els or¨ªgens de pag¨¨s al periodista internacional? "La vida a pag¨¨s d¨®na per saber del comportament hum¨¤, con¨¨ixer les persones de prop", ja que donen un joc diferent com a periodista, diu Foix. I recorda un dinar en una tenda de campanya entre el rei Hassan II del Marroc i Fran?ois Mitterrand, on el president franc¨¨s "estava com inquiet, no parava de tocar-se al costat" davant les mirades estranyes de tothom... "Era clar, a l'home l'emprenyava l'h¨¨rnia", una mol¨¨stia molt comuna al camp.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.