Reivindicant l¡¯obra de Joan Rom
L¡¯exposici¨® reuneix 51 peces realitzades al llarg d¡¯uns deu anys, entre 1986 i 1996
El 1998, Joan Rom tenia 44 anys i una carrera en ple desenvolupament. Va ser llavors, despr¨¦s d¡¯una aclamada exposici¨® a la galeria Estrany-de la Mota, quan va decidir deixar de ser artista i dedicar-se a la doc¨¨ncia. ¡°No va ser una decisi¨® traum¨¤tica. De fet, mai no havia pensat en l¡¯art com en una carrera o un sacerdoci, em sentia cansat i tenia la sensaci¨® d¡¯haver dit el que volia dir¡±, explicava Joan Rom en la presentaci¨® de la mostra monogr¨¤fica que li dedica la Fundaci¨® Su?ol.
L¡¯exposici¨®, oberta fins al 25 de gener, reuneix 51 peces, sobretot escultures i instal¡¤lacions, per¨° tamb¨¦ alguns dibuixos i una fotografia, realitzades al llarg d¡¯uns deu anys, entre 1986 i 1996.
El t¨ªtol, E.R.T., que en catal¨¤ vol dir r¨ªgid, recte, ha estat convertit en acr¨°nim per al¡¤ludir al nou significat que les peces cobren m¨¦s d¡¯una d¨¨cada despr¨¦s que el seu autor deix¨¦s l¡¯ofici. ¡°La mostra s¡¯emmarca en la voluntat de donar a con¨¨ixer els artistes de la col¡¤lecci¨® Su?ol i alhora identificar importants baules de la nostra hist¨°ria recent¡±, va assegurar l¡¯artista Sergi Aguilar, director de la Fundaci¨® i comissari d¡¯E.R.T. juntament amb l¡¯artista.
E. R. T.
Fundaci¨® Su?ol
Fins al 25 de gener
Les obres, molt vinculades al moment hist¨°ric i a la lli?¨® de Pepe Espali¨², prematurament mort el 1993, atorguen un nou significat po¨¨tic a materials pobres per¨° carregats d¡¯hist¨°ria. El cautx¨² dels pneum¨¤tics, retallat i enganxat sobre la paret formant un dibuix, revela la seva formaci¨® com a pintor, com tamb¨¦ ho fa el vidre utilitzat per crear objectes sobris i essencials.
S¨®n peces que oscil¡¤len entre la figuraci¨® i l¡¯abstracci¨®, com les formes sorgides de la pell de velles ca?adores descosides i cosides altra vegada, que l¡¯artista identifica com a personatges ¡ªtot i que tamb¨¦ recorden elements prot¨¨tics¡ª, o les estructures que evoquen la idea de refugi i aixopluc, folrades amb la llana dels matalassos antics. Un peu apareix completament recobert de llana. La pe?a, propietat de la Fundaci¨®, la va adquirir el col¡¤leccionista Josep Su?ol, perqu¨¨ dialogu¨¦s amb el seu hom¨°leg signat per Giacometti, que ja posse?a. ¡°Estic agra?t a l¡¯art, perqu¨¨ em va permetre veure el m¨®n des d¡¯una altra perspectiva¡±, assegura Rom.
No obstant aix¨°, ni tan sols la satisfacci¨® de veure les seves peces exposades en el llumin¨®s espai de la Su?ol li fa enyorar la decisi¨® presa ja fa 15 anys. ¡°Em sembla que l¡¯art est¨¤ travessant un moment especialment preocupant. Cada vegada hi ha m¨¦s obres i artistes que formen part del m¨®n de l¡¯espectacle. La imatge en moviment ha cobrat un protagonisme tal que ja no s¨¦ si serem capa?os d¡¯entrar en relaci¨® amb les imatges est¨¤tiques¡±, conclou Rom.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.