Preferirien no fer-ho
Tres galeries de Barcelona exposen obra de V¨ªctor Mira, artista aut¨¨ntic
Tot pintor t¨¦ una guerra dintre seu. Els valors enfrontats del figuratiu i l¡¯abstracte, el comprom¨ªs social i la solitud, el literari i el pl¨¤stic, el frac¨¤s i l¡¯¨¨xit, planegen sobre el seu crani com un estol de voltors. Al llarg de la seva vida, V¨ªctor Mira (Saragossa, 1949-2003) va lliurar les seves batalles dins de l¡¯estudi amb una profunditat poc comuna avui en un artista. Dram¨¤tic i intens, la seva obra va ser una cont¨ªnua protesta contra els que la veien equivocadament com un simple producte de la imaginaci¨® formalista, ¨¦s a dir, desfiguraci¨®, fragmentaci¨® o distorsions hipertr¨°fiques (tan comunes en la pintura alemanya de postguerra). Amb tot, mai no buscaria la complicitat de l¡¯audi¨¨ncia.
Deu anys despr¨¦s de la seva desaparici¨® (una mort miserable sobre les vies d¡¯un tren a Breitbrunn am Ammersse, a prop de Munic, on des de feia anys havia fixat la seva resid¨¨ncia), les galeries Ignacio de Lassaletta, Eude i N2 li reten homenatge amb una s¨¨rie de treballs en diversos suports: teles, paper, obra gr¨¤fica i escultures.
Les obres que donen una idea m¨¦s ¨ªntegra i rotunda del seu llegat les trobem a la mostra de Lassaletta. No ¨¦s gaire extensa, per¨° resumeix fidelment la seva ¨¨poca m¨¦s madura, que recorre els anys vuitanta. En total, 38 peces, entre pintures i escultures (dos bronzes), amb freq¨¹ents al¡¤lusions al¡¤leg¨°riques o religioses que cobren formes ressonants i f¨²nebres.
HOMENAJE A V?CTOR MIRA
Galeria Ignacio de Lassaletta
Rambla de Catalunya, 47
Galeria Eude
Consell de Cent, 278
Galeria N2
Enric Granados, 61. Barcelona
Fins al 28 de febrer
TOT ?S POSSIBLE
Vicen? Viaplana
Galeria Carles Tach¨¦
Consell de Cent, 290. Barcelona
Fins al 31 de gener
Una primera ullada a l¡¯obra de Mira ens parla d¡¯una pintura plena d¡¯ansietat i d¡¯esperances ¨ªntimes fracassades. Els seus motius, gaireb¨¦ emblemes ¡ª¨¤guiles, creus, filatures, cors¡ª, realitzats amb tra? nervi¨®s, cobreixen la superf¨ªcie de la pintura amb lluminositat per subministrar sensacions m¨¦s que relats, i en la seva paleta els negres tenen un enorme poder crom¨¤tic. Els ¨¦ssers que habiten les teles ¡ªestilites, personatges crucificats, animals contorsionats o convulsionats¡ª no demanen pietat, i tampoc intenten introduir-nos en el seu espai: s¨®n nom¨¦s figures que retenen una integritat obstinada enmig d¡¯espais des¨¨rtics o desolats. La mesura del gest apropiat a cada imatge, sumada a un sentit de la composici¨® massa conscient, acosten l¡¯artista, m¨¦s que a la f¨²ria del romanticisme (neo)expressionista, a la riba on aquest mor.
Mira mai no va ser un gran pintor. Tampoc un talent for?at ni un transavantguardista f¨¤cil. El que el va salvar de ser considerat un artista ret¨°ric (estil Schnabel, Clemente, Chia o Cucchi) va ser la seva autenticitat. D¡¯aqu¨ª que el seu treball hagi generat m¨¦s afecte que admiraci¨®. S¡¯agraeix aquesta retrospectiva, feta amb un alt sentit del dec¨°rum. Enmig de la necessitat que t¨¦ la ind¨²stria de l¡¯art d¡¯exposicions que engrandeixen la remor del mite, ¨¦s d¡¯esperar que el p¨²blic vagi a veure-la amb la mateixa mirada discreta amb la qual l¡¯artista va portar la seva vida.
Un altre pintor ¡ªaquest cop d¡¯imaginaci¨® m¨¦s austera¡ª ¨¦s Vicen? Viaplana, de qui aquests ¨²ltims dies del mes encara es poden veure les seves s¨¨ries d¡¯acr¨ªlics sobre fusta. A la Carles Tach¨¦ contemplem un artista m¨¦s despreocupat que en la seva obra de fa uns anys, quan les seves pintures semblaven invocar les variacions de les ones de llum i les transpar¨¨ncies c¨°smiques, com si visqu¨¦s immers en espais de boira verdgrisa, atent a la sorpresa de la seva dissoluci¨® en el llen?.
La pintura et¨¨ria
Ara, absort en el medi natural del Montseny, el pintor i dissenyador valles¨¤ (1955) torna a interrogar-se sobre els l¨ªmits entre imatge i realitat. Les seves respostes s¨®n a les s¨¨ries Diari d¡¯agost i Tot ¨¦s possible; en elles, Viaplana sembla delectar-se amb la descripci¨® i classificaci¨® de formes vegetals (no gaire diferents de les formes del cel).
Artista i obra estan units permanentment en la impossibilitat l¨°gica de la representaci¨®; per aquest motiu, el que veiem en aquesta pintura ¡ªet¨¨ria, falsament sublim¡ª s¨®n actes d¡¯atzar, tra?os d¡¯indifer¨¨ncia o pura fenomenologia de l¡¯impacte del color sobre la superf¨ªcie. Aquestes obres, fetes contra corrent, s¨®n per a Viaplana el resum de ¡°tot el que ¨¦s possible¡±, potser per no voler vociferar la seva desconfian?a en el m¨®n de l¡¯art. Assenyalen correctament, com en el cas de Mira, la naturalesa secreta del pintor que, igual que Bartleby, preferiria no fer-ho.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.