...I 4 Z
El reconeixement de Llu¨ªs Miquel va lligat a tota una ¨¨poca en qu¨¨ cantar en catal¨¤ suposava 'vivere pericolosamente'
Llu¨ªs Miquel Campos, cantant, productor audiovisual, animador cultural, ha rebut el premi Vicent Ventura 2014. Tamb¨¦ membre del grup Els 4 Z, que es va crear a l¡¯inici dels anys seixanta i es va dissoldre cap al final d¡¯aquella d¨¨cada. La formaci¨® va reapar¨¦ixer l¡¯any 1976 amb el nom Llu¨ªs Miquel i 4 Z. El reconeixement de Llu¨ªs Miquel va lligat ineludiblement a tota una ¨¨poca en qu¨¨ cantar en catal¨¤ suposava vivere pericolosamente. Per a Llu¨ªs Miquel... i Els 4 Z.
A banda de la persecuci¨® constant de la censura, de les prohibicions d¡¯actuar, podem situar una data com a exemple: el dilluns 28 de febrer de l¡¯any 1966. Funcionaris de la tristament famosa Brigada Pol¨ªtico-Social van detindre durant 72 hores ¡ªincomunicats i posteriorment multats¡ª els components d¡¯Els 4 Z i l¡¯organitzador d¡¯un concert, el dia anterior, en l¡¯antic cine Artis de la ciutat de Val¨¨ncia. Un concert que vam compartir amb Raimon. A partir de llavors les dificultats van cr¨¦ixer de tal manera que obligaren a la dissoluci¨® del grup.
Aquestes coses tamb¨¦ s¡¯han de recon¨¦ixer. A Llu¨ªs Miquel i a Els 4Z. Com podia sobreviure durant els anys 60 un grup que no feia el pop de moda. Com es podia trobar un bateria disposat a renunciar al rock m¨¦s estrident? ?ngel Arbizu ho va aconseguir i, a m¨¦s, feia unes segones veus que semblaven de Billie Holiday. Si gaireb¨¦ tothom girava entorn dels Beatles, com es podia cantar temes francesos o italians, fins i tot, propis? Un altre grup, tamb¨¦ perseguit per unes altres raons, Els Bodgies, gosava fer versions de The Rolling Stones als barris de Russafa i de Velluters i, curiosament, va establir una amistat ferma amb Els 4 Z. Coses de Val¨¨ncia. Units en una certa segregaci¨®. Tornem-hi: Miguel Benet, als teclats, somiava un orgue Hammond i havia de conformar-se amb un estrident Farfisa. Si pensem que uns anys despr¨¦s Bruno Lomas y Los Rockeros van comprar-se les guitarres Fender a Fran?a, podem imaginar el preu i l¡¯escassetat dels instruments a Val¨¨ncia. Com podien pagar-los? Els 4 Z hav¨ªem d¡¯actuar, gaireb¨¦ d¡¯amagat, en ¨¤mbits no pol¨ªticament correctes des dels criteris de la fauna pol¨ªtica d¡¯aleshores. Era pr¨¤cticament impossible cobrar els concerts "dedicats a la causa". Un dels membres, Jos¨¦ Luis Berenguer, compensava la falta d¡¯instruments de marca amb els seus invents. Per exemple, una reverberaci¨® dins d¡¯una capsa de fusta amb un parell de molls que calia no moure perqu¨¨ feia un soroll semblant a una tempesta, cosa que aprofitaven per a ambientar terror¨ªficament la interpretaci¨® de "Dr¨¤cula" a la Fira de Juliol de Val¨¨ncia. El problema era que a voltes no pod¨ªem aturar aquests trons ¡ªfins i tot arribava a sortir-ne fum. La gent no entenia les cares de preocupaci¨® mentre intent¨¤vem calmar la capsa, coses dels nyaps dom¨¨stics. Tamb¨¦ va inventar un aparell d¡¯eco amb la modificaci¨® d¡¯un magnet¨°fon: una cinta sense fi passava per davant d¡¯uns quants cap?als que anaven reproduint el so enregistrat en el primer fins que el darrer l¡¯esborrava. En una actuaci¨® de ball en un poble, part del p¨²blic va sospitar que no estaven cantant en directe en veure aquell magnet¨°fon. Hem dit vivere pericolosamente i an¨¨cdotes com aquesta ho refor?aven, van estar a punt de ser linxats. Tamb¨¦ era costum fer gires per les facultats o per cineclubs que solien comportar, al final, un col¡¤loqui amb el p¨²blic. Ara sona esperp¨¨ntic, per¨° era aix¨ª. Si utilitz¨¤rem l¡¯estad¨ªstica, dir¨ªem que la pregunta m¨¦s repetida era: "Per qu¨¨ us anomeneu 4 Z i en sou 5?". Tal era el nivell d¡¯aquells debats. Va haver-hi un temps en qu¨¨ realment el grup es componia de quatre elements, cosa que va alleugerar els col¡¤loquis. Ara b¨¦, les estrangeres del boom tur¨ªstic no tenien manies i Els 4 Z van gaudir-ne m¨¦s que la resta. No tot era q¨¹esti¨® de patir. Celebrem, doncs, penes i gl¨°ries d¡¯un temps que encara no ¨¦s el nostre.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.