L¡¯escarabat de Manuel Boix
No sembla un pintor mediterrani, sin¨® n¨°rdic, flamenc: un Bosch valenci¨¤
Hi ha en l¡¯obra de Manuel Boix un important llenguatge metaf¨°ric. En una ocasi¨® vaig escriure que Boix remetia a la pintura alemanya, a D¨¹rer i Cranach. Un cert gest g¨°tic, una manera freda i punyent, continguda; un dibuix exquisit, treballat, enlluernador, pura filigrana. No sembla un pintor mediterrani, sin¨® n¨°rdic, flamenc: un Bosch valenci¨¤, per a entendre¡¯ns. Evidentment, aquestes precisions s¨®n massa agosarades, per¨° ja enteneu qu¨¨ vull dir. L¡¯univers de Boix ens remet m¨¦s cap a l¡¯escola dels fills de Van Eyck que cap als de Giotto.
Ho pensava mentre visitava l¡¯exposici¨® a la Universitat de Val¨¨ncia, titulada El viatge del temps. Hi trobem el Boix escultor i el gran dibuixant, i alhora aquell joc de s¨ªmbols i d¡¯al¡¤lusions, d¡¯estats de somni. Quan ens endinsem en la poderosa sala de la Universitat, solemne i elegant, les obres de Boix llueixen amb llum pr¨°pia: l¡¯escultura Caribdis sembla una fera extreta d¡¯un bestiari, i els objectes que l¡¯acompanyen per moments recorden els d¡¯un gabinet de curiositats d¡¯hist¨°ria natural. Tot contribueix a crear aquest estat de fantasia i de realitat, de vida i de mort.
Boix dibuixa cucs de seda en un dels seus quadres m¨¦s espectaculars, i el moviment i l¡¯amuntegament s¨®n m¨°rbids i inquietants, i ens remet tant a la metamorfosi com al podriment. Per¨° per sobre de tot hi ha dues obres que destaquen i que estan ¨ªntimament relacionades: la primera, un monumental llen? pintat amb grafit, titulat Lampedusa, on es veuen cossos humans que cauen l¡¯un rere l¡¯altre sobre un munt de cad¨¤vers. Enfront d¡¯aquest quadre, hi ha la barca d¡¯Aqueront, una pe?a escult¨°rica que tamb¨¦ al¡¤ludeix als viatges su?cides i dram¨¤tics dels immigrants. Davant de la barca, com un mascar¨® de proa, Boix ha posat l¡¯escultura d¡¯un escarabat: en concret de l¡¯escarabat que mata les palmeres, el morrut nefast i implacable. I aix¨ª, amb la genialitat que el caracteritza, introdueix per primera vegada en la iconologia de l¡¯art la imatge d¡¯aquest escarabat.
Segons m¡¯explicava l¡¯artista, al pati de sa casa van plantar una palmera el dia de la seua naixen?a, que recentment va patir l¡¯atac de la plaga i ara es debat entre la vida i la mort. I aquest ¨¦s el gran missatge de l¡¯exposici¨® de Manuel Boix: la consubstancial precarietat de tot all¨° viu. Al capdavall, la vida ¨¦s com un llarg i atzar¨®s viatge a la barca d¡¯Aqueront. La mort ens fita a tots, com aquell escarabat de morro llargarut fita les nostres estimades i inermes palmeres.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.