La paradoxa de la cotorra
The Green Parrot, sense ¨¤nim de lucre, edita i exhibeix joves artistes internacionals
Barcelona ¨¦s la ciutat europea que ha patit un increment m¨¦s elevat de turistes durant els ¨²ltims anys, i tamb¨¦ la capital amb m¨¦s cotorres argentines, fins a 300.000 exemplars. Tal com sona. La cridanera Miopsitta monachus ¨¦s una au invasora que va ser importada com a animal de companyia, i ara s¡¯ha comprovat que aquests lloros no s¨®n unes pl¨¤cides mascotes sin¨® m¨¦s aviat depredadors que destrossen la vegetaci¨® de l¡¯entorn per rapinyar les branques amb les quals construiran els seus enormes nius. Devoren fruits d¡¯horts urbans, pinyes, herbes i fins i tot roben el pa amb qu¨¨ les ¨¤vies alimenten els coloms. Tenen les seves col¨°nies a la Ciutadella, la Diagonal i el barri G¨°tic. A la pla?a Vila de Madrid hi nien centenars d¡¯exemplars d¡¯aquesta esp¨¨cie, tot i que els seus crits acaben sent ofegats per la indifer¨¨ncia i el col¡¤lapse dels turistes. Una aut¨¨ntica plaga.
THE WORLD OF INTERIORS
THE WORLD OF INTERIORS
Col¡¤lectiva
The Green Parrot
Carrer d¡¯en Bot, 21, 1r
Barcelona. Fins al 30 de maig
www.thegreenparrot.org
Al primer pis d¡¯un estret edifici del carrer d¡¯En Bot, davant de la necr¨°polis romana i a pocs metres de l¡¯Ateneu, un nou centre d¡¯art ret culte a aquestes ex¨°tiques b¨¨sties (i un sofista podria afegir-hi que tamb¨¦ Barcelona s¡¯ha convertit en un monumental i atractiu parc per conrear i entretenir una altra esp¨¨cie no menys invasora ni de menys encant com s¨®n els estiuejants, viatgers i passatgers atrets pel variat espectacle gastron¨°mico-cultural que els ofereix la ciutat). The Green Parrot es defineix com una associaci¨® sense ¨¤nim de lucre que edita, exhibeix i promou el treball de joves artistes internacionals. Atesa la quantitat de persones implicades en la compravenda d¡¯art i la porositat de la barrera que separa l¡¯obra del taller de l¡¯artista i la del museu, aquesta f¨®rmula in¨¨dita d¡¯intercanvi entre comissaris, artistes, col¡¤leccionistes i editors resulta molt oxigenant. The Green Parrot no ¨¦s una galeria comercial usual, ni tampoc una fundaci¨® privada. Neix de l¡¯entusiasme de dos joves emprenedors que segueixen el model dels nous espais d¡¯art anglosaxons. Rosa Mar¨ªa Lle¨® i Joao Laia fugen de la pluralitat trivialitzada, l¡¯academicisme de gran part de l¡¯art activista i dels gestos oportunistes del mercat i dels responsables pol¨ªtics (que semblen actuar alhora). Operen en una via m¨¦s din¨¤mica i alternativa, gr¨¤cies a donacions i aportacions de mecenes i socis. En nom¨¦s uns mesos, Barcelona ha sumat tres centres de perfil semblant: HalfHouse (Av. Vallvidrera, 61), Homesession (Creu dels Molers, 15) i The Blue Project Foundation (Princesa, 51).
Barcelona ja suma
La popular revista de disseny The World of Interiors d¨®na t¨ªtol a una col¡¤lectiva que reuneix escultures, instal¡¤lacions, m¨²sica i elements decoratius realitzats espec¨ªficament per a aquest espai i que exploren diferents significats de la paraula interior com un terme relacionat no nom¨¦s amb all¨° dom¨¨stic, sin¨® amb la subjectivitat. Els signen L¨²a Coderch, Marc Camille Chaimowicz, Diogo Evangelista, Henning Lundkvist i David Mutiloa.
Convenia aquest element de fantasia en els circuits d¡¯art, i m¨¦s encara en un mercat d¡¯alt¨ªssima velocitat que acaparen les tres grans sales de subhastes (Christie¡¯s, Sotheby¡¯s, Phillips) i mitja dotzena de poderos¨ªssims dealers. Fins a quant pot arribar la licitaci¨®? En el llibre The Supermodel and the Brillo Box (Palgrave Macmillan, ed.), el professor de M¨¤rqueting i Estrat¨¨gies de la Universitat de Toronto, Don Thompson (autor del best-seller El taur¨® de peluix de 12 milions de d¨°lars) afirma que la meitat de les obres d¡¯art venudes en subhastes durant l¡¯any passat probablement mai no tornaran a superar el preu d¡¯adjudicaci¨®. I destapa una pr¨¤ctica cada vegada m¨¦s habitual en les transaccions d¡¯art: els posse?dors d¡¯una pe?a cotitzada opten per la venda en el mercat negre en lloc de fer-ho en les subhastes, per la confidencialitat, l¡¯anonimat i la immediatesa de la compra.
Una altra tend¨¨ncia ¨¦s que les galeries estan deixant d¡¯exhibir obres d¡¯artistes joves en favor d¡¯autors de m¨¦s edat o de talent ¡°passat per alt¡±, una manera d¡¯esquivar l¡¯al?a de preus d¡¯artistes molt joves o de grans firmes. Chris Dercon, director de la Tate Modern, ironitza: ¡°El m¨¦s sexi ara ¨¦s tornar a descobrir un artista d¡¯almenys 95 anys d¡¯edat¡±. ?s la nova cacofonia del mercat. Repeteixin en veu baixa: ¡°El mercat ¨¦s una cotorra que tot ho arrasa¡±.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.