Dissenyadors sense fronteres
Roser Miquel i Amadeo Castroviejo exploren en llibertat els diferents camps del disseny.
¡°No tenim molt clar quina etiqueta ens haur¨ªem de posar¡±, respon la dissenyadora Roser Miquel, component de l¡¯estudi Casmic Lab, a la pregunta sobre la seua faena. Des de fa huit anys Roser Miquel i Amadeo Castroviejo formen t¨¤ndem creatiu ¡ªtamb¨¦ sentimental¡ª dins d¡¯aquesta nova fornada de dissenyadors valencians sense fronteres. Una generaci¨® de creadors que fan servir la seua llibertat i les noves tecnologies per a explorar els diferents camps del disseny. ¡°Sabem que ens agrada fer moltes coses, experimentar amb t¨¨cniques, segons convinga al projecte. Ens sentim c¨°modes en diferents camps i provem de fer el que ens agrada¡±, assenyala Amadeo com a targeta de presentaci¨®.
La pr¨°xima edici¨® del Festival Cinema Jove torna a presentar-se amb un cartell sorgit del seu estudi. Una col¡¤laboraci¨® gr¨¤fica que ha donat al certamen un dels seus signes distintius durant tots aquests darrers anys. ¡°El festival ¡ªcomenta Roser Miquel¡ª mant¨¦ una llarga hist¨°ria de col¡¤laboraci¨® amb els dissenyadors i els il¡¤lustradors valencians i, per a nosaltres, ha estat un honor poder participar en aquest projecte¡±. ¡°Fins ara hem tingut molta sort pel que fa al perfil dels nostres clients, que han estat fonamentalment institucions, empreses provinents del camp de la cultura¡±, assenyala Amadeo. ¡°Hem treballat amb total llibertat creativa¡±, diu Roser. ¡°Ara, a causa de la crisi, com altres estudis, hem hagut d¡¯obrir-nos a altres clients i maneres de treballar, com les ag¨¨ncies, i ¨¦s clar, ¨¦s una altra manera de fer, tot ¨¦s m¨¦s r¨¤pid, m¨¦s enfaixat¡±, assenyala Amadeo.
Pel seu aspecte, podien passar per una d¡¯aqueixes parelles de m¨²sica indie i balades neofolk que protagonitzen els festivals d¡¯estiu de la nostra costa. Despr¨¦s d¡¯haver acabat Belles Arts i d¡¯una estada a l¡¯escola de disseny Elisava de Barcelona, van decidir obrir-se professionalment i fundar l¡¯any 2006 el seu estudi amb el nom de Casmic Lab. ¡°Vol¨ªem un nom que no signifiqu¨¦s res i que, al mateix temps, sonara b¨¦ en qualsevol llengua, i ¨¦s per aix¨° que el vam triar¡±, comenta Amadeo. Una tria, a la vista dels resultats, que no els ha anat malament a l¡¯hora de traspassar fronteres. ¡°Tard o d¡¯hora has d¡¯eixir fora, no solament per raons econ¨°miques, i encara m¨¦s ara amb la crisi, sin¨® tamb¨¦ per raons professionals¡±, diu Roser. ¡°Continua havent-hi un gran abisme entre el tracte que rep la faena del dissenyador entre nosaltres i el que rep fora¡±, assenyala Amadeo.
Formats en el nou mapa del disseny global i sense fronteres, vertebrat per la irrupci¨® de les noves tecnologies i aquest marem¨¤gnum anomenat Internet, a poc a poc han aconseguit depurar un estil caracteritzat per l¡¯¨²s intens del color i per formes amb un cert regust retro que configuren els seus treballs i el seu estil. ¡°Aix¨° de l¡¯estil ¨¦s molt complicat¡±, diu Roser. ¡°Durant molt de temps sempre hav¨ªem pensat que no ten¨ªem un estil propi, que els nostres dissenys eren molt diferents, i aix¨° feia del nostre treball un producte molt ecl¨¨ctic¡±, comenta Amadeo. ¡°Per¨° han estat els mateixos companys de professi¨® els qui ens ho han assenyalat¡±, diu Roser. ¡°Imaginem que, al cap de huit anys treballant, dissenyant, fent cartells, il¡¤lustracions, per for?a acabes creant-te una identitat pr¨°pia¡±, diu Amadeo.
Pel que fa a les seues fonts creatives, com altres dissenyadors gr¨¤fics i il¡¤lustradors, beuen tant de la cultura popular com de les avantguardes, una barrera cada vegada m¨¦s difuminada en l¡¯horitz¨® visual contemporani. ¡°?s normal ¡ªdiu Amadeo¡ª que es produ?sca aquesta barreja, perqu¨¨ molts dissenyadors hem estat grans lectors de c¨°mics, ens agrada la m¨²sica pop, el cinema, les pel¡¤l¨ªcules s¨®n una font d¡¯informaci¨® iconogr¨¤fica bestial i tot aix¨° es nota en el teu treball¡±. ¡°I respecte de les avantguardes art¨ªstiques ¡ªassenyala Roser¡ª, formen part de la nostra educaci¨® cultural, siga el surrealisme o l¡¯art pop ¡±.
Aquests dies han participat al centre de Las Naves amb altres estudis i dissenyadors en una jornada de presentaci¨® dels seus treballs des d¡¯aquesta plataforma anomenada Behance, que serveix de gran aparador. ¡°Treballem principalment amb Behance Network i amb Facebook, perqu¨¨ ens sembla que s¨®n les m¨¦s efectives a l¡¯hora de donar-nos difusi¨®¡±, diu Amadeo¡±. ¡°Encara que tenim perfils a Linkedin, Pinterest, Instagram o Dribbble, Behance ¨¦s clau per a nosaltres, perqu¨¨ est¨¤ dissenyada expressament per creatius, dissenyadors, il¡¤lustradors, fot¨°grafs i, a m¨¦s, ha sabut incorporar els avantatges d¡¯altres xarxes, com Pinterest o Dribbble¡±, assenyala Roser. ¡°Actualment des de Behance pots publicar els teus projectes, fer-ne difusi¨®, col¡¤leccionar altres projectes o, fins i tot, rebre un feedback dels projectes que encara est¨¤s desenvolupant. A banda, tamb¨¦ t¨¦ un apartat d¡¯ofertes de treball¡±, comenta Amadeo sobre les excel¡¤l¨¨ncies de la xarxa social.
¡°?s estrany trobar gent del sector que no tinga pres¨¨ncia en cap xarxa social¡±, diu Roser. ¡°S¨®n una eina molt ¨²til i cada vegada s¨®n m¨¦s f¨¤cils i accessibles. Si b¨¦ ¨¦s cert que t¡¯exigeixen un temps extra, si se¡¯n fa un bon ¨²s, el balan? sempre resulta positiu¡±, assenyala Amadeo. ¡°Les xarxes socials ens descobreixen la faena d¡¯altres professionals, per¨° tamb¨¦ fan que els nostres treballs els puga con¨¦ixer molta m¨¦s gent arreu del m¨®n¡±, diu Roser.
Sobre l¡¯¨²s de les noves tecnologies aplicades al disseny, s¨®n conscients que en depenen i que necessiten mantenir-hi cada vegada m¨¦s una estreta col¡¤laboraci¨®. ¡°Dep¨¦n un poc del dissenyador, per¨° cada volta ¨¦s m¨¦s dif¨ªcil eludir la tecnologia, encara que siga en una part m¨ªnima del proc¨¦s¡±, comenta Amadeo. ¡°L¡¯¨²s dels diferents programes ¡ªcontinua¡ª obri un ventall de possibilitats pel que fa a creaci¨®¡±. Per a Roser, ¡°¨¦s clar que els programes s¨®n una eina m¨¦s; nom¨¦s pel fet de saber emprar els programes no et converteixes autom¨¤ticament en un bon dissenyador, per¨° poden facilitar-te molt la vida¡±.
Assenyalem un futur ¡ªcom ja ocorre actualment¡ª amb el dissenyador traspassant especialitats i les fronteres que imposaven els camps tradicionals amb la complicitat de les tecnologies. ¡°Pensem que l¡¯ofici continuar¨¤ sent el mateix, per¨° els suports i les aplicacions seran molt diferents¡±, comenta Amadeo. Per¨°, malgrat aquest horitz¨® futur d¡¯hegemonia tecnol¨°gica, no renuncien a la part artesanal del seu proc¨¦s creatiu.¡°Ens agrada molt treballar amb les mans i part del nostre proc¨¦s sempre implica l¡¯¨²s de paper i llapis, no ens agradaria deixar mai d¡¯embrutar-nos les mans¡±, diu Roser.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.