Viatge inici¨¤tic i cat¨¤rtic al m¨®n sorprenent del primer Estell¨¦s
Dos llibres revelen el complex univers literari del poeta de Burjassot
Una bona part de les activitats que es van generar abans, al voltant i despr¨¦s de l¡¯any Estell¨¦s, el 2013, anaren encaminades a divulgar la figura i l¡¯obra del poeta de Burjassot. Ho podem comprovar amb l¡¯exposici¨® ¡°Vicent Andr¨¦s Estell¨¦s. Cronista de records i esperances¡±, comissariada per Josep Palomero, per multitud d¡¯actes i recitals que s¡¯han dut a terme al llarg del Pa¨ªs Val¨¨ncia. A m¨¦s, s¡¯ha publicat un c¨°mic sobre la seua vida, Vicent Andr¨¦s Estell¨¦s. La clau que obri tots els panys, de Jes¨²s Huguet, s¡¯han editat antologies, com ara Pobles del Mural. Antologia del Mural del Pa¨ªs Valenci¨¤, a cura d¡¯Honorat Ros (Acad¨¨mia Val¨¨ncia de la Llengua) i La vida contada a un xiquet de ve?nat, a cura de Juli Capilla (Andana Editorial), pensada per a lectors menuts, i l¡¯Editorial Bromera ha reeditat en un mateix volum els papers memorialistes sota el t¨ªtol d¡¯Animals de records i fa poc ha tret al carrer diversos llibres de poemes: El proc¨¦s i Hamburg/Antibes. Per¨° l¡¯apartat m¨¦s innovador, sens dubte, ha estat la gravaci¨® de poemes recitats, generalment amb acompanyament musical (Pau Alabajos, Salvador Bolufer i Vicent Camps) i sobretot la musicaci¨® de poemes, que els darrers anys ha estat espectacular, amb alguns resultats fabulosos. Entre els discos monogr¨¤fics cal esmentar, entre els ¨²ltims, els elaborats per Ximo Cafarena, Miquel Soler, Bertomeu i Natxo Giron¨¦s. Cal tancar aquest apartat amb el llibre CD Estell¨¦s, de m¨¤ en m¨¤ (Onada Edicions), que combina una antologia de poemes amb la gravaci¨® d¡¯un espectacle que integra m¨²sica, can?ons i recitacions executades pel guitarrista i cantant Borja Penalba i l¡¯actor Francesc Any¨®, que ¨¦s l¡¯espectacle m¨¦s encertat i que ha tingut m¨¦s fortuna dels que s¡¯han produ?t fins ara.
Obra Completa I
Ara b¨¦, les dues iniciatives m¨¦s transcendents han estat els dos llibres que ara comentarem. L¡¯obra de Vicent Andr¨¦s Estell¨¦s. G¨¨neres, tradicions po¨¨tiques i estils, editat per Vicent Salvador i Manuel P¨¦rez Saldanya representa una aportaci¨® rellevant als estudis de l¡¯obra estellesiana. Els vint-i-sis treballs que l¡¯integren estan signats per estudiosos i lectors competents, com poden ser, entre altres, Vicent Salvador, Pere Ballart, Dominic Keown, Amador Calvo, Enric Balaguer, Adolf Piquer, Simona Scrabec, Francesc P¨¦rez Moragon, Llu¨ªs Messeguer, Llu¨ªs Roda i Vicent Berenguer. L¡¯obra s¡¯organitza en dos grans blocs: l¡¯un, centrat en estudis de conjunt, s¨®n aportacions m¨¦s acad¨¨miques i universitaris; l¡¯altre, cau m¨¦s del costat de l¡¯assaig i de la interpretaci¨®. Els temes tractats s¨®n for?a variats i van des de l¡¯an¨¤lisi de la confecci¨® de recursos expressius propis, la llengua liter¨¤ria, el di¨¤leg amb les diferents tradicions (els cl¨¤ssics grecollatins, els cl¨¤ssics medievals, la poesia catalana contempor¨¤nia, la connexi¨® amb la literatura castellana, francesa i anglesa) fins a les traduccions de la poesia d¡¯Estell¨¦s, passant pel valor de les mem¨°ries, les petges period¨ªstiques en la poesia, l¡¯aportaci¨® teatral de l¡¯escriptor, les dimensions i el significat de l¡¯¨²s de l¡¯alexandr¨ª i del decas¨ªl¡¤lab. Altres punts que s¡¯hi toquen s¨®n el vessant religi¨®s de la poesia d¡¯Estell¨¦s, el lligam de poesia i paisatge, la relaci¨® amb la pintura i amb la m¨²sica, la recepci¨® d¡¯Estell¨¦s en la poesia valenciana contempor¨¤nia i la imatge del poeta en els llibres de text. Com el lector podr¨¤ comprovar, l¡¯obra aprofundeix punts coneguts i enceta aproximacions in¨¨dites al poeta m¨¦s llegit i conegut dels valencians.
El gran projecte de totes totes ¨¦s l¡¯aparici¨® del primer n¨²mero de la nova edici¨® revisada de l¡¯Obra Completa de Vicent Andr¨¦s Estell¨¦s, dirigida per Josep Murgades i Vicent Salvador. Els editors han manifestat que l¡¯objectiu ¨¦s publicar un volum per any, i el conjunt en comprendr¨¤ entre 10 i 15; la divisi¨® dependr¨¤ de la viabilitat editorial. Com que hi ha in¨¨dits valuosos, a aquest lector li hauria agradat que se n¡¯hagueren incl¨°s alguns en els llibres o en l¡¯¨¨poca corresponents, perqu¨¨ sempre suposa un bon al¡¤licient per als lectors, per¨° els responsables, per raons pragm¨¤tiques, prefereixen reservar-los a un volum addicional.
L¡¯obra de V. A. Estell¨¦s. G¨¨neres, tradicions po¨¨tiques i estils
Com que la primera edici¨® completa de l¡¯autor ¨¦s dispersa i bastant ca¨°tica, ja que es preparaven els n¨²meros segons els interessos del moment, la finalitat dels curadors actuals ¨¦s oferir-ne un seguiment ordenat i coherent, que t¨¦ com a punt de partida una distribuci¨® cronol¨°gica per a orientar la lectura i mostrar l¡¯evoluci¨® de l¡¯autor. L¡¯edici¨® ¨¦s extremadament rigorosa, per¨° han preferit prescindir de les bateries cr¨ªtiques i de variacions, perqu¨¨ ¨¦s decanta per una edici¨® pensada per a ser llegida per un lector jove o interessat. Un exemple de decisions encertades ¨¦s la recuperaci¨® de l¡¯estructura original de La clau que obri tots els panys, dinamitada i disseminada en la primera Obra Completa.
La primera pedra de l¡¯edifici Estell¨¦s ¨¦s for?a interessant, ja que presenta els passos inici¨¤tics i les estrat¨¨gies i els camins que configuren un univers complex i cafit de finestres, algunes de les quals encara ens cal assimilar i ponderar adequadament. Aquest primer volum ¨Ci el seg¨¹ent, ja que tots dos abastaran la d¨¨cada dels cinquanta¨C ha estat a cura de Ferran Carb¨®, el millor coneixedor d¡¯aquest per¨ªode de l¡¯obra d¡¯Estell¨¦s. El llibre compr¨¦n vuit t¨ªtols: Ciutat a cau d¡¯orella, Donzell amarg, La nit, L¡¯Hotel Par¨ªs, El mon¨°leg, Testimoni d¡¯Horaci, L¡¯entreacte i La clau que obri tots els panys.
L¡¯enlluernament i la pot¨¨ncia de L¡¯Hotel Par¨ªs i de La clau que obri tots els panys no ens hauria d¡¯encegar i haur¨ªem de gaudir i valorar altres camins altament suggerents com Testimoni d¡¯Horaci o El mon¨°leg. Hem d¡¯estar atents a copsar com l¡¯autor tracta amb una profunditat esborronadora tota una ¨¨poca i una ciutat, Val¨¨ncia. Transmet com ning¨² les turbul¨¨ncies internes i espirituals i les ¨¤nsies de la llarga postguerra, perqu¨¨ les fa f¨ªsiques, carnals, altament concretes. En la seua aventura hi ha la recerca d¡¯un llenguatge diferent o, si m¨¦s no, que dramatitze tota la co?ssor existencial que es respira en certs ambients i una progressiva integraci¨® del llenguatge quotidi¨¤ i una actitud cada vegada m¨¦s ?realista?, per¨° sense que aquesta no bandege el component on¨ªric, irreal o absurd. Estell¨¦s continua la tasca de modernitzaci¨® del llenguatge po¨¨tic que obsedia Fuster i l¡¯estira fins a extrems in¨¨dits, encara que sense la vistositat de la petjada avantguardista, per¨° Estell¨¦s, per dir-ho amb un terme afortunat de Ferran Carb¨®, ?rebenta? els l¨ªmits del g¨¨nere: fa la volta al sentit de l¡¯¨¨gloga cl¨¤ssica; ref¨¤ tota mena de composicions, allibera sovint les formes que tracta, com ara el sonet i l¡¯alexandr¨ª, o experimenta amb diverses possibilitats del mon¨°leg. D¡¯altra banda, ¨¦s fant¨¤stic com trenca la linealitat del temps en Testimoni d¡¯Horaci, on encavalca el temps d¡¯Hamlet i el present per reflectir un m¨®n t¨¨rbol, tancat, un estat d¨¨spota, decadent, que acabar¨¤ en flames, al present. I ho fa a trav¨¦s d¡¯un suggeridor joc de mirades. Entre altres coses, ¨¦s tota po¨¨tica sobre els condicionants i els l¨ªmits de la percepci¨® de la realitat.
L'autor? tracta amb una profunditat esborronadora tota una ¨¨poca i una ciutat
Tot i la desesperaci¨® que supuren els seus versos, hi ha al mateix temps una fam de vida que el converteix en un poeta omn¨ªvor, de voracitat inaudita, un poeta esponja que degluteix, integra tot el que veu i l¡¯interessa, que tracta de convocar totes les realitats de la realitat. En el Llibre d¡¯exilis afirma ?Diria noms, nom¨¦s noms. Noms de pobles, de rius, de pensions, d¡¯hotels, de ciutats?, perqu¨¨ els noms aporten fons hum¨¤ i la c¨¤rrega de les experi¨¨ncies viscudes. El poeta anomena la flu?desa constant d¡¯objectes, de fets. Copsar la vida en el seu proc¨¦s demana veure en la seua conting¨¨ncia, expressar-la segons el ritme natural de les coses. Per aix¨°, explora les diferents percepcions del temps: l¡¯hist¨°ric, el psicol¨°gic i el c¨ªclic.
En la lectura d¡¯aquests llibres el lector observar¨¤ que Estell¨¦s va temptant un llenguatge o uns llenguatges, no per oferir unes an¨¨cdotes o unes hist¨°ries petites, sin¨® per bastir un univers complex, ple de constel¡¤lacions unides per constants vasos comunicants per tal de bastir i oferir una visi¨® forta, per¨° alhora perplexa i plural, del m¨®n que li toc¨¤ viure. Tota una experi¨¨ncia que mai no deixa indiferent el lector. M¨¦s aviat al contrari, l¡¯agafa del coll i el condueix per les muntanyes russes d¡¯experi¨¨ncies i sensacions que el podem trasbalsar en les fibres ¨ªntimes. Un viatge convuls, per¨° llumin¨®s i victori¨®s per la manera de bastir-lo. De segur que el lector de cor obert mai no es lamentar¨¤ d¡¯aquest viatge inici¨¤tic i cat¨¤rtic. D¡¯aquesta experi¨¨ncia est¨¨tica.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.