Un toc d¡¯estil i molt de disseny
Jos¨¦ Manuel Ferrero i el seu Estudi{H}ac assenyalen amb eleg¨¤ncia el disseny fet a Val¨¨ncia de l¡¯¨²ltima d¨¨cada
A l¡¯ombra de les Torres de Quart, en un baix del carrer del T¨²ria de Val¨¨ncia est¨¤ situat Estudi{H}ac, el laboratori i taller de disseny que dirigeix Jos¨¦ Manuel Ferrero (Ontinyent, 1977). Especialitzat en arquitectura interior i disseny de producte, l¡¯estudi s¡¯ha situat entre els noms referencials pel que fa a la creaci¨® en aquesta ¨²ltima d¨¨cada.
Despr¨¦s d¡¯una estada professional amb l¡¯arquitecte i dissenyador Oscar Tusquets, Jos¨¦ Manuel Ferrero va treballar com a director d¡¯art en el m¨®n del t¨¨xtil i va desembocar, finalment, en la creaci¨® del seu propi espai professional, l¡¯Estudi{H}ac de disseny. ¡°En un principi", diu Ferrero, "l¡¯estudi s¡¯especialitz¨¤ en el disseny producte, per¨° despr¨¦s el contacte amb les empreses va acabar projectant-se en altres espais de col¡¤laboraci¨®, ja f¨®ra la realitzaci¨® d¡¯un estand o l¡¯escenografia per a presentar el projecte propi. Tot va ser molt natural, i aquesta ampliaci¨® del nostre camp creatiu enlla?ava d¡¯alguna manera amb la nostra filosofia de treball, fer un seguiment acurat del producte, des de l¡¯inici fins a la projecci¨® final¡±.
Al llarg d¡¯aquests anys de creaci¨® l¡¯estudi ha col¡¤laborat amb marques com Vondom, Sancal, Toyota, Porcelanosa, Punt Mobles, Gandia Blasco o la fira Maderalia, un projecte de renovaci¨® de la imatge d¡¯aquest certamen que es podr¨¤ veure en la pr¨°xima edici¨® que se celebrar¨¤ al principi de febrer. ¡°Hi ha estudis de disseny", assenyala Ferrero, "que es caracteritzen per una imatge molt potent, per una projecci¨® visual molt forta, per¨° que acaben sent molt repetitius, una mica com un clon; per contra, nosaltres sempre hem partit de la filosofia que s¡¯ha d¡¯oferir un ¡°vestit a mida¡± al client, ¨¦s clar, amb les nostres l¨ªnies o senyals que ens identifiquen, que s¨®n b¨¤sicament simplicitat i eleg¨¤ncia, i que apliquem a tots els projectes que ens arriben. I que acaben sent les teues credencials i el reclam principal per als clients a l¡¯hora de fer la seua elecci¨®¡±.
Aquesta aposta per l¡¯eleg¨¤ncia i la simplicitat parteix d¡¯una estreta admiraci¨®, en el seu cas, per all¨° que es coneix com el ¡°British style¡±, la tradicional eleg¨¤ncia exemplificada en l¡¯atenci¨® pel detall de les sastreries del carrer Savile Row que han esdevingut un dels mites de l¡¯estil angl¨¦s. El mateix Ferrero projecta en el seu estil aquest gust impecable per les velles sastreries londinenques. ¡°Sempre m¡¯ha agradat aquesta cohabitaci¨® que es d¨®na en la cultura anglesa entre classicisme i avantguarda o, si vols, entre tradici¨® i transgressi¨®; d¡¯una banda, fidels al seu estil, a la seua hist¨°ria i, de l¡¯altra, sempre creatius i en primera l¨ªnia de les propostes m¨¦s audaces¡±.
¡°Aquesta idea de partir d¡¯un concepte o de formes m¨¦s tradicionals i subvertir-les, tot creant un efecte sorpresa, sempre m¡¯ha agradat¡±, comenta Ferrero. Un producte, en el seu cas, no lliure d¡¯ironia o humor, com el disseny del llum Sister, inspirat en els tradicionals tocats religiosos de les monges. ¡°En el disseny cal aportar sempre alguna cosa nova, un plus de novetat, que vol dir creativitat, per¨° sense caure en un efectisme f¨¤cil o recurs gratu?t¡±, assenyala Ferrero. ¡°M¡¯agrada sempre", diu, "crear una hist¨°ria a partir del projecte que entra a l¡¯estudi¡±. ¡°A partir d¡¯aquest primer vis-¨¤-vis que tens amb el client comen?a a n¨¤ixer aquesta hist¨°ria, i aix¨° val tant per a dissenyar l¡¯interior d¡¯un restaurant com per a dissenyar uns mobles de terrassa¡±.
Des de la seua posada en marxa l¡¯any 2003, l¡¯estudi de disseny ha passat per diferents etapes i moments professionals. ¡°La irrupci¨® de la crisi en aquests ¨²ltims anys", diu Ferrero, "ha afectat i ha produ?t canvis, per descomptat, sobretot pel que fa a l¡¯hora d¡¯ajustar els pressupostos dels projectes, per¨° tamb¨¦ ens ha obligat, seguint la m¨¤xima o filosofia minimalista que diu que ¡°menys ¨¦s m¨¦s¡±, a tractar de ser igual de creatius, o m¨¦s, amb menys recursos¡±. ¡°Si hi ha hagut autocensura o unes certes limitacions, en el nostre cas mai no han arribat per la banda creativa, sin¨® per l¡¯econ¨°mica¡±. ¡°Al cap i a la fi, quan et ve un client, ja coneix all¨° que tu fas i fa una aposta per tu i pel teu disseny o concepte creatiu¡±.
¡°Sempre m¡¯ha agradat la cohabitaci¨® en la cultura anglesa entre classicisme i avantguarda"
Pensa que romandre en el temps ¨¦s la m¨¤xima aspiraci¨® a qu¨¨ vol arribar tot creador en qualsevol disciplina. ¡°Avui, gr¨¤cies als nous mitjans de comunicaci¨®, la informaci¨® ha esdevingut vertiginosa, molt r¨¤pida; les coses m¨¦s llunyanes o que es fan a l¡¯altra banda del planeta les pots viure molt pr¨°ximes, com si passaren al cant¨® de casa¡±, reflexiona Ferrero sobre aquest paisatge global. ¡°Ara, t¡¯arriba un client i et parla d¡¯un restaurant del Jap¨® o d¡¯una botiga de Nova York que ha vist en Internet com si ell hagu¨¦s estat all¨ª i aix¨°, aquesta informaci¨® que pot ser una cosa estupenda, tamb¨¦ pot suposar un risc o inconvenient davant del client que espera que li oferisques una cosa nova, no all¨° que ja ha vist, encara que siga en Internet¡±.
¡°Quan fa el disseny d¡¯un restaurant o d¡¯un espai destinat a l¡¯¨²s p¨²blic, el dissenyador t¨¦, per descomptat, una part important de responsabilitat en l¡¯¨¨xit o el frac¨¤s del projecte¡±, assenyala Ferrero. ¡°Has de saber traduir la cultura o l¡¯esperit de l¡¯establiment o de la marca, perqu¨¨ pots crear una pe?a que, a escala d¡¯imatge, li done un plus de publicitat, per¨° que despr¨¦s, quant a les vendes, que ¨¦s all¨° que importa, no siga tan rendible¡±, diu. ¡°Que un producte siga low cost no vol dir que no tinga un plus d¡¯eleg¨¤ncia i bellesa¡±. I afig: ¡°Aconseguir aquest equilibri entre creativitat i comercialitat no ¨¦s una cosa senzilla i per a tots els qui ens dediquem al disseny ¨¦s un poc el nostre cavall de batalla¡±. I com a praxi i metodologia de treball creu ¡°que el dissenyador, com qualsevol altre professional, ha d¡¯obrir l¡¯orella¡±. ¡°El dissenyador", comenta Ferrero, "ha de saber interpretar o desxifrar els senyals de canvis que es produeixen en la societat i que han d¡¯acabar reflectint-se en la seua faena¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.