La mem¨°ria i l¡¯orfandat
Una conseq¨¹¨¨ncia de la tasca d¡¯esborrar la mem¨°ria ¨¦s deixar orfes les generacions posteriors
El 10 de febrer passat, a La Casa de la Paraula de Barcelona, el director del museu de la mem¨°ria de Rosario (Argentina) Rub¨¦n Chababo, es preguntava quin sentit tenia un memorial com el que dirigeix. Venia de visitar la tomba de Machado a Cotlliure i el Museu de l¡¯Exili a Portbou, i en va destacar la senzillesa, i l¡¯harmonia amb els llocs on estan situats. Va distingir entre l¡¯impacte que pot tindre un museu de la mem¨°ria pels elements exposats, pel subratllat de la trag¨¨dia (pensen en les sabates apilades a Auschwitz) i l¡¯afecte m¨¦s permanent que pot produir un ¡°no s¨¦ qu¨¦¡±, que diria Joan de la Creu, si all¨° que es mostra va m¨¦s enll¨¤ i deixa en el visitant una sensaci¨® que el fa reflexionar. ?s per aix¨° que es preguntava quin sentit t¨¦ un memorial i proposava una resposta: que la gent dedu?sca que ¨¦s possible que els fets rememorats no tornen a repetir-se (o s¨ª), per¨° que podien succeir de nou d¡¯una manera diferent. En posava exemples: potser no tornen de la m¨¤ d¡¯un Hitler, d¡¯un Pinochet, d¡¯un Videla; per¨°, sense ells, s¨ª que poden tornar les conseq¨¹¨¨ncies. Recordava l¡¯ambient d¡¯una certa aquiesc¨¨ncia social envers els dictadors, i que molta gent pensava que calia posar ordre en el temps en qu¨¨ es van produir. Que aquest argument letal ¨¦s el que en realitat afavoreix situacions que, despr¨¦s, la mem¨°ria condemna i fins i tot no ent¨¦n. No li van faltar exemples: des de la segregaci¨® ¨¨tnica o marginal fins a la paranoia sobre la seguretat. Un memorial, va concloure, hauria de mantindre¡¯ns alerta a percebre aquests petits detalls que poden esdevenir un nou horror social.
Un memorial hauria de mantindre'ns alerta
Una conseq¨¹¨¨ncia de la tasca d¡¯esborrar la mem¨°ria ¨¦s deixar orfes les generacions posteriors. Fa uns dies, TV2 va emetre un documental sobre Antonio Gades, un home fonamental en la dansa del segle passat, que confessava la ignor¨¤ncia en qu¨¨ vivia i la sorpresa i la curiositat quan alg¨² li parlava d¡¯un tal Federico Garc¨ªa Lorca, o Pablo Neruda. Tamb¨¦ ¨¦s el cas de Paco de Luc¨ªa, imprescindible en la hist¨°ria de la guitarra, que no sabia llegir una partitura, que va descobrir, parlant amb els companys d¡¯escenari (que l¡¯admiraven com ell no es podia imaginar) John McLaughlin, Al di Meiola, que no calia estudiar partitures per a improvisar, que simplement havia d¡¯utilitzar les escales que feia amb el flamenc. Aquesta manera de ¡°comen?ar de zero¡± cada vegada ¨¦s clar que funciona, per¨° no hauria de ser necessari romandre sempre aix¨ª. La interrupci¨® i la repressi¨® posterior d¡¯una realitat creadora obliga a un esfor? suplementari que podria haver-se evitat.
Hi ha una altra manera de deixar ¨°rfena una generaci¨® posterior i el causant no ¨¦s necess¨¤riament un dictador i la seua repressi¨®. Si el fil es trenca per la decepci¨® o el penediment d¡¯un passat en qu¨¨ una generaci¨® va posar les seues esperances i les seues lluites, els fills es trobaran amb el buit d¡¯aquesta transmissi¨® interrompuda. Un subjecte pot renunciar al temps que va protagonitzar amb totes les contradiccions que vulguen; l¡¯amargura t¨¦ els seus estralls, i est¨¤ en el seu dret. Per¨° no t¨¦ dret en cap moment a amargar una generaci¨® posterior que haur¨¤ de passar, com ho va fer ell, per l¡¯entusiasme, per la por, per les incomprensions, fins que comence a traure¡¯n les pr¨°pies conclusions. Un petit exemple d¡¯ara, absolutament banal, per¨° eloq¨¹ent: pare, explica al teu fill per qu¨¨ ¨¦s intolerable que la nova moneda (?) amb el rostre del rei estiga coronada per uns ¡°70 anys de pau¡±. S¨®n, tamb¨¦, aquests petits detalls els que donen sentit a un Memorial sobre la mem¨°ria. I al fet que els fills puguen recon¨¦ixer el pare.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.