Malalts d¡¯imatges
Des que es va crear l¡¯any 2007, l¡¯estudi Dvein s¡¯ha mostrat com un dels equips de refer¨¨ncia en el camp de la creaci¨® audiovisual
La seua aventura va comen?ar anys enrere, a la Facultat de Belles Arts de Val¨¨ncia; Fernando Dom¨ªnguez i Teo Guillem, dos estudiants atrets pel Photoshop i les noves eines digitals, decideixen unir voluntats creatives i futurs horitzons professionals. Per als seus primers projectes, encara de car¨¤cter amateur, es bategen com a Dvein, un nom una mica misteri¨®s i que els identificar¨¤ a partir d¡¯ara com a t¨¤ndem creatiu. Una estada a Alemanya i un workshop d¡¯all¨° que s¡¯anomena After Effects ¡ªedici¨® de gr¨¤fics digitals en moviment¡ª i de realitzaci¨® 3D, acabaran sent determinants en la seua orientaci¨® professional. L¡¯equip creatiu es completar¨¤ m¨¦s tard amb l¡¯entrada d¡¯un ¡°tercer home¡±, Carlos Pardo, i el definitiu cam¨ª de la professionalitzaci¨®.
¡°En realitat sempre hi ha hagut una certa confusi¨® pel que fa a l¡¯hora de definir-nos¡±, assenyala Teo Guillem. ¡°Fins i tot nosaltres hi hem dubtat, perqu¨¨ el nostre origen ¨¦s el disseny, d¡¯ac¨ª hem partit; m¨¦s tard vam passar a animar aquests dissenys i ara, m¨¦s enll¨¤ d¡¯aquesta faena d¡¯animaci¨®, produ?m tots els aspectes de l¡¯audiovisual¡±. ¡°Pensem ¡ªdiu Carlos¡ª que all¨° que millor defineix la nostra faena ¨¦s el fet de ser directors. Treballem amb imatge real i gr¨¤fica, per¨° al final all¨° que fem s¨®n pel¡¤l¨ªcules, ja siguen per a la publicitat o per al cinema¡±.
Des de Barcelona, resid¨¨ncia professional de l¡¯estudi, Dvein ha aconseguit captar l¡¯atenci¨® de marques com Diesel, Converse, MTV o National Geographic, que han comportat un aparador internacional per als seus projectes creatius. ¡°El client estranger, a difer¨¨ncia de l¡¯espanyol, t¨¦ m¨¦s cultura o educaci¨® en aquests tipus de treballs que fem nosaltres¡±, diu Teo Guillem. Un moment decisiu en la seua traject¨°ria professional i creativa va ser el seu pas per Prologue Films, l¡¯estudi situat a la ciutat de Los Angeles del creador gr¨¤fic Kyle Cooper, l¡¯autor, entre altres, dels celebrats t¨ªtols de cr¨¨dit de Seven (David Fincher, 1995). ¡°Per a nosaltres va ser el millor que ens podia passar en aquell moment¡±, diu Teo. ¡°Nosaltres ¡ªcontinua¡ª encara ten¨ªem una certa ment o esperit d¡¯estudiants i necessit¨¤vem aprendre a fer b¨¦ la nostra faena¡±. ¡°Tot all¨° va ser molt exigent i va ajudar a forjar els valors sobre els quals ara se sustenta Dvein¡±. I afig: ¡°Podr¨ªem dir que all¨¤ vam con¨¦ixer i aprendre tant les coses positives com les coses negatives d¡¯una industria que desconeix¨ªem¡±.
Despr¨¦s d¡¯una etapa en forma de triumvirat creatiu, que va coincidir amb la posada en marxa i l¡¯assentament del projecte, l¡¯equip directiu ha quedat ara a les mans de Teo Guillem i Carlos Pardo com a duo creatiu. ¡°La nostra manera de treballar sempre ha estat col¡¤lectiva; fins i tot si el projecte est¨¤ fet nom¨¦s per un de nosaltres, sempre firmem com a Dvein¡±, assenyala Carlos Pardo. ¡°?s possible ¡ªcontinua¡ª que, per a determinats treballs, l¡¯un siga millor que l¡¯altre, per¨° all¨° que ens defineix ¨¦s una manera de fer col¡¤lectiva, on tots donem suport a tots¡±.
Els seus treballs han estat titllats molt sovint de foscos, una identificaci¨® que, en forma d¡¯ADN, ha acabat encobrint o desdibuixant una mica les seues produccions. ¡°Parlar d¡¯ADN ¨¦s una mica perill¨®s, perqu¨¨ t¡¯acaba etiquetant¡±, diu Teo. ¡°?s cert que durant un temps nosaltres vam dir que ¨¦rem foscos; tamb¨¦ es va dir que ¨¦rem org¨¤nics i, ¨¦s clar, no hi havia manera que ens arribaren projectes una mica m¨¦s lluminosos o divertits¡±. ¡°Aquestes coses acostumen a passar ¡ªcomenta Carlos¡ª i ¨¦s per aix¨° que la nostra pol¨ªtica creativa sempre ha estat la de fer cada any un projecte m¨¦s personal per a mostrar cap on podia anar la nostra faena, i aix¨° ens ha perm¨¦s evolucionar¡±. I assenyala: ¡°Ara, a la vista dels nostres projectes, pense que ja no se¡¯ns pot etiquetar exclusivament de foscos o org¨¤nics, encara que alguns dels nostres treballs continuen en aquesta l¨ªnia¡±.
¡°Tots sabem que la rellev¨¤ncia d¡¯un v¨ªdeo en Internet ¨¦s una cosa molt ef¨ªmera¡±, assenyala Teo Guillem a prop¨°sit d¡¯aquest marem¨¤gnum visual que ha suposat la xarxa. ¡°De totes maneres, em sembla que, malgrat aquesta urg¨¨ncia o fugacitat, no ens hem de deixar arrossegar per aquesta voracitat iconogr¨¤fica¡±, diu. ¡°Nosaltres ¡ªcomenta Carlos¡ª aquestes coses ens les mirem amb cautela i mai no hem fet cas d¡¯aquesta figura, quasi m¨ªtica, que ¨¦s el creador coolhunter o cercatend¨¨ncies, el que sempre ha d¡¯estar a l¡¯¨²ltima moda, atrapant l¡¯ultima tend¨¨ncia; per contra, pensem que hem de saber treballar amb all¨° que tenim sense deixar-nos influir d¡¯una manera excessiva¡±.
¡°La nostra manera de fer sempre passa, primer de tot, per treballar les idees i, despr¨¦s, ja vegem com s¡¯han d¡¯aplicar les eines de les quals disposem¡±, comenta Teo Guillem sobre la metodologia de l¡¯estudi. ¡°Encara que semble mentida ¡ªcontinua¡ª i a la vista dels nostres projectes, considerem la nostra faena com a artesanal¡±. ¡°No treballem d¡¯una manera que podr¨ªem anomenar hipertecnificada o similar, malgrat que les nostres produccions ho necessiten en ¨²ltima inst¨¤ncia¡±, diu Carlos Pardo. ¡°Darrerament hem procurat que hi haja un equilibri quasi perfecte entre all¨° real i all¨° generat, i aix¨° ens agrada, ja que treballar nom¨¦s amb 3D produeix una cosa freda i massa distant la majoria de les vegades¡±.
¡°Podr¨ªem dir que ara se¡¯ns ha passat una mica la fascinaci¨® inicial per les noves eines digitals i les anem assimilant, treballant, simplement com a eines¡±, assenyala Teo Guillem. ¡°Nom¨¦s cal donar una ullada als altres estudis, a les coses que hi ha per Internet, i tot el m¨®n mescla animaci¨® tradicional amb 3D, stop-motion amb captura de moviment, impressions 3D... D¡¯alguna manera, ¨¦s una mena de retorn a una cosa m¨¦s artesanal¡±. ¡°Nosaltres ¡ªcontinua Carlos¡ª som partidaris d¡¯aquesta manera de fer, perqu¨¨ est¨¤ en els nostres or¨ªgens, i per aix¨° fugim de la perfecci¨®, perqu¨¨ no ¨¦s real¡±.
¡°La gran revoluci¨® ja s¡¯ha produ?t; ara all¨° que vivim s¨®n les repliques, petites repliques en forma d¡¯una nova c¨¤mera, d¡¯un nou programari, d¡¯una nova xarxa social...¡±, assenyala Teo Guillem sobre el present tecnol¨°gic. ¡°En els ¨²ltims deu anys ha canviat tot; ara tu realitzes la teua pel¡¤l¨ªcula, la produeixes i la distribueixes penjant-la en YouTube o Vimeo; el que caldr¨¤ veure ¨¦s qu¨¨ passa amb la generaci¨® digital, amb els que han nascut amb tota la revoluci¨® tecnol¨°gica en marxa, els xiquets que tenen ordinadors i connexi¨® a Internet des que aprenen a caminar i passen el dia fent v¨ªdeos amb els m¨°bils o les c¨¤meres. La cosa promet ser apassionant¡±
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.