El discurs del temps
La celebraci¨® l'any 2005 del centenari de la primera pedra del Palau de la M¨²sica Catalana, l'obra m¨¦s coneguda de Llu¨ªs Dom¨¨nech i Montaner, ha continuat el 2006 amb l'any de l'Ateneu, que commemora el trasllat de la instituci¨® a la seu definitiva del Palau Sabasona, operaci¨® pilotada pel seu President en aquella ¨¨poca, l'esmentat Dom¨¨nech i Montaner. No ¨¦s aquest el moment d'estendre's en consideracions respecte d'on treia el temps per construir edificis, ser professor i Director de l'Escola, anar a Madrid com a diputat, presidir diverses institucions, escriure, practicar l'arqueologia i l'her¨¤ldica, etc¨¨tera, consideracions que el meu amic Oriol Bohigas ha exposat en algun article i ha imitat abastament a la pr¨¤ctica, convertint-se en el modern alter-ego de Dom¨¨nech.
Tanmateix aquesta disquisici¨® sobre l'¨²s del temps, ens introdueix en el tema d'aquest article: l'octubre de 1905, Dom¨¨nech pronunci¨¤ la lli?¨® inaugural del curs de l'Ateneu Barcelon¨¨s sobre el tema Introducci¨® a la Hist¨°ria de l'Art Rom¨¤nic a Catalunya. El llibre de sessions de la Instituci¨® recull el fet dient: "En concepte de discurs inaugural, lleg¨ª la introducci¨®, in¨¨dita, de la Hist¨°ria de l'Art Rom¨¤nic a Catalunya, obra en la qual treballa l'autor fa molts anys". Aquesta citaci¨® constitueix un dels moments ¨¤lgids del llibre Llu¨ªs Dom¨¨nech i Montaner. Viatges per l'arquitectura rom¨¤nica d'Enric Granell i Antoni Ramon, arquitectes i historiadors, professors de l'Escola, que han esmer?at m¨¦s de tres anys investigant fins on va arribar Dom¨¨nech, fa un segle, en el seu viatge, a la vegada teor¨¨tic i real, a la recerca del rom¨¤nic com a art articulador del naixement de la naci¨® catalana.
Perqu¨¨ fos possible aquest treball, el magn¨ªfic llibre editat pel Col¡¤legi d'Arquitectes, il¡¤lustrat amb una documentaci¨® totalment in¨¨dita i presentat en el si d'una exposici¨® temporal al Museu d'Art de Catalunya, han hagut de succeir una s¨¨rie de fets, presents en el meu entorn familiar des dels temps de Dom¨¨nech i Montaner fins ara, i que constitueixen una "segona narraci¨®" que es superposa a la dels autors del llibre publicat.
Situem-nos als mesos finals de l'any 1940, acabada la Guerra Civil. Pere Dom¨¨nech Roura, el fill arquitecte de Dom¨¨nech i Montaner, el meu avi, intenta tornar a l'exercici de la professi¨®, despr¨¦s de passar la guerra mig amagat en el bosc de les Gavarres (Girona). R¨¦s no tornar¨¤ a ser igual, ja que ell, arquitecte director de l'Exposici¨® del 1929, en temps de Primo de Rivera, complerts els cinquanta anys, es troba, com tants, despla?at.
Barcelona ¨¦s una ciutat trista i ca¨°tica, l'Escola d'Arquitectura ha perdut professors, morts o exiliats, entre aquests Josep Puig i Cadafalch, el predecessor de Dom¨¨nech i Roura en el projecte de Montju?c per a l'Exposici¨®. Pere Dom¨¨nech reprendr¨¤ les classes a l'Escola per¨° professionalment iniciar¨¤ la retirada, passant llargues temporades a la casa de Canet de Mar, constru?da en temps de Dom¨¨nech i Montaner, mansi¨® familiar coneguda com "la casa gran", dita aix¨ª en contraposici¨® a la vella masia de Can Rocosa que hi havia al fons del jard¨ª. Can Rocosa, avui convertida en Casa Museu Dom¨¨nech i Montaner, era l'estudi on Dom¨¨nech pacientment acumul¨¤ els seus dibuixos i biblioteca, els objectes portats dels viatges o els prototips dels elements decoratius que situava en les seves obres. Pere Dom¨¨nech, com si no volgu¨¦s remoure el passat, es va muntar un despatx a la casa nova, a peu de Riera Buscarons i all¨¤ continu¨¤ treballant pels clients de Canet. Per¨° ell sabia, perqu¨¨ havia contribu?t a la seva creaci¨®, que en el pis de dalt de Can Rocosa, en la gran llibreria constru?da pel seu pare, s'hi amuntegaven una s¨¨rie d'arxivadors que contenien fitxes, plaques de vidre fotogr¨¤fiques, escrits diversos, fruit de les "expedicions del rom¨¤nic", com deia ell, en les que havia ajudat, amb altres col¡¤laboradors, al seu pare. Un silenci omin¨®s regnava sobre aquest material, com si la seva sola menci¨® port¨¦s mals records. De m¨¦s gran, vaig saber per qu¨¨.
El temps va passar i Pere Dom¨¨nech es va jubilar, i, despr¨¦s d'un atac de feridura, es va refugiar a casa del seu fill Llu¨ªs, a Lleida, on ins¨°litament nom¨¦s s'emport¨¤ les c¨¨lebres "fitxes del rom¨¤nic", amb les quals passava les hores escrivint i dibuixant. Durant les vacances de Nadal de 1961, despr¨¦s del trimestre en que jo havia comen?at a estudiar Hist¨°ria de l'Art amb el professor J. F. R¨¤fols, vaig coincidir amb l'avi a casa del meu pare, a Lleida. La meva curiositat es va desvetllar veient "les fitxes del rom¨¤nic" i ell m'explicava, amb una lentitud exasperant, for?ada per la seva malaltia, les dificultats dels viatges, fins arribar on eren les esgl¨¦sies. Mai vaig saber per qu¨¨ feia aquell treball amb aquell estrany adeleradament. No era nom¨¦s una distracci¨® d'una persona vella, sin¨® que hi havia com una entossudida voluntat de continuar quelcom que el seu pare no havia pogut acabar. En alguns moments, sortint del silenci esp¨¨s en que la malaltia l'havia confinat, barbotejava paraules no gaire amables contra Puig i Cadafalch, segons ell pel seu comportament amb Dom¨¨nech.
El meu pare, home bo i dialogant, patia amb aquelles escenes i procurava distreure al malalt. Encara v¨¤rem tenir temps, en aquella primavera de 1962, de pujar en cotxe a la Seu de Lleida i sense sortir del vehicle, Pere Dom¨¨nech va contemplar absort, brandant el cap, les escultures de l'antiga portalada rom¨¤nica. Va morir el 7 de maig d'aquell any, als 81 anys d'edat.
Un llarg silenci es produ¨ª sobre la documentaci¨® "dels Dom¨¨nech", una part a Canet i un altre de petita a Lleida. El meu pare va anar traslladant la part m¨¦s significativa de l'arxiu, dibuixos i biblioteca, i ho feu catalogar i restaurar, aix¨ª com el feix de cartes privades de Dom¨¨nech i Montaner, que es posaren a disposici¨® dels historiadors, entre ells Borja de Riquer, que les reprodueix i cita en el seu magn¨ªfic Lliga Regionalista: La burgesia catalana i el nacionalisme (1898- 1904) (Barcelona, 1977).
Gr¨¤cies al llibre de Riquer em vaig poder fer una idea general de l'evoluci¨® pol¨ªtica de Dom¨¨nech, des de les seves il¡¤lusions l'any 1901 com a membre de la Candidatura dels Quatre Presidents fins al trencament amb la Lliga, quan amb l'article Fivellers de cartr¨® publicat a la revista Joventut l'abril de 1904, critica Camb¨®. La dissid¨¨ncia es confirma amb la creaci¨® de L'Institut d'Estudis Catalans, l'any 1907, la marginaci¨® de Dom¨¨nech i l'enlairament de Puig i Cadafalch, que recolzat per l'Institut, dirigeix la "missi¨® cient¨ªfica" a les Valls d'Aran i Boi, a la recerca del rom¨¤nic. Dom¨¨nech veu com les possibilitats de publicar la seva investigaci¨® s'esvaeixen.
Puig, en canvi, edita un primer volum l'any 1909 i un segon l'any 1911. Encara l'any 1915 Dom¨¨nech pronuncia una altra confer¨¨ncia sobre el tema a l'Ateneu de Madrid, per¨° immediatament es produeix el llarg silenci que he esmentat.
L'agrupament final de la cinquantena de caixes que contenen les fitxes i plaques fotogr¨¤fiques es produeix, i l'any 1989, una selecci¨® d'aquestes s¨®n mostrades en l'exposici¨® Llu¨ªs Dom¨¨nech i Montaner i el director d'orquestra que la Fundaci¨® Caixa de Barcelona va organitzar a la Pla?a de Sant Jaume. Nom¨¦s una ir¨°nica casualitat pot explicar que en el mateix moment, es produ¨ªs l'important mostra sobre Puig i Cadafalch a la Fundaci¨® Caixa d'Estalvis i Pensions.
L'any 1992 mor Llu¨ªs Dom¨¨nech Torres, el meu pare, i poc despr¨¦s s'inicia el proc¨¦s de donaci¨® dels "Arxius Dom¨¨nech" al Col¡¤legi d'Arquitectes. L'Arxiu del Col¡¤legi, dirigit per David Ferrer, va dur a terme un exhaustiu treball de catalogaci¨®, despr¨¦s d'un concurs previ, adjudicat a A. Ramon i E. Granell, profunds coneixedors del per¨ªode Modernista. Fins el 2002 no s'arriba al fons m¨¦s complex i dif¨ªcil de catalogar: les "fitxes del rom¨¤nic". Alguns d'aquests manuscrits comencen a despertar el set¨¨ sentit dels investigadors. Encara no poden avan?ar cap hip¨°tesi per¨°, poc a poc, amb la seva pacient tasca, el material s'ordena com un trencaclosques. Finalment un dia, reunits els interessats a l'Arxiu amb Jordi Sard¨¤, gran domenequi¨¤ de Reus, cap de Cultura del Col¡¤legi, l'Antoni Ramon ens comunica que han pogut resoldre el complicat cas: el material de Dom¨¨nech ¨¦s l'esquelet, d'un llibre in¨¨dit sobre el rom¨¤nic, del que hi ha un esquema complet, un primer cap¨ªtol redactat i un immens material documental.
Amb motiu de la presentaci¨® del llibre, despr¨¦s de la recerca d' A. Ram¨®n i E. Granell sobre la recerca de Llu¨ªs Dom¨¨nech i Montaner, l'ordre l¨°gic del discurs del temps fa que els papers de l'arquitecte modernista es tornin a trobar amb els originals rom¨¤nics del MNAC. L'exposici¨® preparada pels conservadors Gemma Illa-Catal¨¤ i Manuel Casti?eiras, coordinats per Jordi Camps i sota la fruct¨ªfera direcci¨® de l'anterior director del museu, Eduard Carbonell, ¨¦s un nou motiu per revisitar el museu i trobar-se amb la darrera de les q¨¹estions que es posen a consideraci¨® del visitant: la que relaciona els or¨ªgens boirosos de l'art del segle X en les misterioses rutes pirenaiques, amb la pacient recerca dels que fa cent anys, amb Llu¨ªs Dom¨¨nech i Montaner al capdavant, intentaren construir la nostra hist¨°ria moderna.
Llu¨ªs Dom¨¨nech i Girbau, ¨¦s arquitecte i membre del Patronat del MNAC.
El rovell de l'ou
L'art rom¨¤nic ¨¦s "el rovell de l'ou" del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). Ho recordava ahir, amb aquestes paraules, Narc¨ªs Serra, president del patronat del museu, durant la inauguraci¨® de l'exposici¨® Dom¨¨nech i Montaner i la descoberta del rom¨¤nic que fins al 17 de setembre es pot veure a les sales de rom¨¤nic. El fet de situar les vitrines dintre del recorregut museogr¨¤fic ha estat, realment, una decissi¨® molt encertada dels comissaris de la mostra, els conservadors Manuel Casti?eiras i Gemma Ylla-Catal¨¤, ja que permet tornar a gaudir de les obres i veure el principi (la recerca i documentaci¨® del rom¨¤nic catal¨¤ feta fa cent anys en el seus llocs originals) i el final (la musealitzaci¨® moderna d'aquelles magn¨ªfiques peces que es varen descobrir llavors).
Per¨° si el rom¨¤nic ¨¦s el rovell, el Modernisme n'¨¦s la clara, el que va permetre lligar la hist¨°ria del pa¨ªs en el seu moment, ja que fou llavors que es va comen?ar a revaloritzar el moviment des del seu vessant art¨ªstic i tamb¨¦ pol¨ªtic, al temps que fou en aquella ¨¦poca, encara que ja en el Noucentisme, quan va n¨¦ixer l'embri¨® del que avui ¨¦s el MNAC. A m¨¦s, el Modernisme, del que D¨°menec i Montaner n'¨¦s un dels seus principals representants, ¨¦s el moviment modern m¨¦s important pel que fa a les col¡¤leccions del museu.
El fet de que l'exposici¨® s'hagi fet gr¨¤cies a la col¡¤laboraci¨® del Col¡¤legi d'Arquitectes de Catalunya, propietari de l'arxiu, suma un altre incentiu a l'exposici¨®, ja que reflecteix la relaci¨® evident entre l'arquitectura i les altres arts, que en el cas tant del rom¨¤nic com del Modernisme ¨¦s absolutament cabdal. I en aquest context la figura de Dom¨¨nech i Montaner agafa una for?a inesperada, fins al punt que Casti?eiras assegura que el transforma "en un gegant", ja que, indica, ell podria haver estat el motor real de tota la reivindicaci¨® del rom¨¤nic catal¨¤, tot i que el reconeixement se l'emportaren altres. Tanmateix, com recorda Ylla-Catal¨¤, aquests documents fins ara desconeguts seran molt valuosos en el futur pels historiadors, que compten ara amb nous instruments per aprofundir en l'estudi del moviment.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.