Enchendo os furados negros
A narrativa recuperou na ¨²ltima d¨¦cada aos heroes an¨®nimos e as v¨ªctimas da represi¨®n
No remol do congreso sobre a guerra civil, celebrado en Madrid hai pouco m¨¢is de 15 d¨ªas, foron aparecendo neste xornal diversos artigos e cartas que fac¨ªan fincap¨¦ na cuesti¨®n da posmemoria, isto ¨¦, a experiencia daqueles que viron -vimos- frustrada a transmisi¨®n da lembranza dun acontecemento traum¨¢tico (neste caso, a guerra) que non somos quen de reconstru¨ªr cabalmente. Para iso serve a posmemoria: para encher os furados negros da memoria grazas ao pulo creativo que ese pasado nos proporciona. A distancia xeracional que nos separa dos feitos evocados compens¨¢mola tecendo unha rede de conexi¨®ns personais que nos vencellan a eles e que nos permiten anosalos. Iso foi o que botei de menos no congreso de Madrid: a car¨®n do esforzo dos supervivintes por fac¨¦rense visibles, por deixar claro que si houbo vencedores e vencidos, verdugos e v¨ªctimas, a xeraci¨®n dos netos "do sangue derramado no conflicto" (parafraseando a Tussell), malamente puidemos facer o¨ªr a nosa voz.
Ignorados pola Historia e beireados pola Memoria, pouco m¨¢is nos queda ca manifestar a nosa disconformidade con esa parte do legado da Transici¨®n que trabucou amnist¨ªa con amnesia e tentar soldar, grazas ¨¢ literatura, ese hiato hist¨®rico que nos pariu como cidad¨¢ns dun pa¨ªs demediado. Por iso cando a narrativa galega comeza a cultivar o tema, tras aqueles inici¨¢ticos e serodios testemu?os de fuxidos e exiliados (Silvio Santiago, Ram¨®n de Valenzuela, Ant¨®n Alonso R¨ªos), o ritmo se acelera de modo progresivo. Ser¨ªa Carlos Casares con Os mortos daquel ver¨¢n quen nos lembrase en 1987 que a¨ªnda hai moitos xu¨ªzos pendentes, e que a literatura pode ser un xeito de axustar contas coa memoria, xa que non coa historia. Que varias novelas sobre o tema (O bosque das antas de Fern¨¢ndez Naval no 88 e Agosto do 36 de Fern¨¢ndez Ferreiro no 91) se fixesen co premio Xerais, ese que outorga "a forza dos lectores", algo quer¨ªa dicir: que a sociedade galega estaba disposta a axustar contas co seu pasado e a abordar a imprescindible catarse que toda terapia presup¨®n.
A publicaci¨®n en 1998 de O lapis do carpinteiro de Manuel Rivas supuxo un punto de inflexi¨®n na integraci¨®n do tema no ¨¢mbito da posmemoria elaborada pola xeraci¨®n nada nos 50. Hibridando datos emp¨ªricos nun marco abertamente ficcional, e renunciando ¨¢ lexitimidade que a priori lle proporcionar¨ªa o marco hist¨®rico ou documental, Rivas obxectualiza a memoria nun lapis e consegue deste xeito corporeizala, facela visible e tanxible.
A partir de ent¨®n, resulta evidente que os narradores galegos non pretenden nin erixirse en xu¨ªces, nin liderar ningunha caste de revancha nin asumir de novo, como tantas veces no pasado, a funci¨®n de escribir a historia. En xeral, todos eles consideran as s¨²as novelas como unha achega ¨¢ memoria colectiva e conf¨®rmanse con deitar luz nalg¨²ns dos seus recantos escuros, eses nos que habitan os heroes an¨®nimos e as v¨ªctimas esquecidas polas estat¨ªsticas.
Realmente, a memoria literaria da guerra ¨¦ a dunha guerra xorda (as¨ª a califica Villares). Ao non haber fronte en Galicia, o conflicto disimulouse cunha invisibilidade que a mi¨²do se equiparou con ausencia de violencia e sufrimento. Son contados os episodios b¨¦licos nas novelas sobre o tema, quizais por iso nos impacta tanto o relato da batalla do Ebro en Entre fronteiras de Xavier Alcal¨¢. M¨¢is que novelar a guerra, o que fan os narradores galegos ¨¦ novelar a posguerra, d¨¢ndolle a palabra a unha serie de grupos sociais silenciados ¨¢ forza: exiliados, fuxidos, represaliados, mulleres, anarquistas e protestantes fan o¨ªr as s¨²as voces nas p¨¢xinas de Alcal¨¢, Manuel Veiga, Suso de Toro ou Ant¨®n Riveiro Coello. Eses personaxes encarnan unha violencia que xa non podemos ignorar porque ten nome e apelidos e porque as s¨²as faces non te?en o anonimato da trincheira sen¨®n a perturbadora concrecci¨®n das facci¨®ns do veci?o ou do parente.
?E que sucedeu coa poes¨ªa? Pois que a natureza teimosamente resistente do discurso po¨¦tico foi o que lle permitiu sobrevivir na longa noite de pedra. Non ¨¦ casualidade que fose un poeta quen idease esa met¨¢fora para aludir ¨¢ guerra, a m¨¢is eficaz de todas as que co?ezo: eficaz por contundente e, sobre todo, eficaz por compartida, pois est¨¢ inscrita no c¨®digo xen¨¦tico de sucesivas xeraci¨®ns de galegos e galegas. Por outra banda na poes¨ªa, por mor da brevidade inherente ao x¨¦nero, o exercicio obrigado da s¨ªntese dota de maior intensidade aos textos; xa que logo, estes potencian a s¨²a funci¨®n de denuncia e moitas veces conv¨¦rtense en pequenos espazos destinados ¨¢ homenaxe de v¨ªctimas concretas ou an¨®nimas. Os poemas ¨¦rguense as¨ª a modo de memoriais que suplen os inexistentes, lembranza viva daqueles que gardan silencio nas foxas.
Non nos enganemos, isto non ¨¦ unha moda, como alg¨²ns parecen desexar. O interese da cidadan¨ªa por co?ecer mellor o seu pasado non vai minguar, entre outras raz¨®ns porque, tal e como fai Carlos Reigosa en Intramundi ou Xavier Quiroga nas s¨²as novelas, teremos que seguir remont¨¢ndonos no tempo para tentar explicar aqueles conflictos anteriores ¨¢ guerra que foron o seu xermolo, para facer visibles esas "guerras de cultura" das que fala a historiadora Helen Graham. D¨¦ixenme rematar cunha imaxe, que ¨¦ tam¨¦n unha chamada ¨¢ reflexi¨®n: en Concubinas de Inma L¨®pez Silva as personaxes habitan unha vila na que cada 18 de xullo as augas do r¨ªo baixan vermellas, tinguidas de sangue. A autora da novela (por certo, Premio Xerais 2002) naceu en 1978. ?Ser¨¢ que as augas da memoria seguen avoltas?
A guerra contada aos mozos
A enxurrada de premios concedidos nos ¨²ltimos anos a novelas sobre a guerra civil destinadas -cando menos, nun principio- a un p¨²blico adolescente debe ser interpretada como un s¨ªntoma do interese que o tema esperta entre eses lectores e non como unha moda ou unha casualidade, interese que debe relacionarse co xa comentado verbo do papel de activadores da memoria que est¨¢n a desempe?ar neste asunto as segundas e as terceiras xeraci¨®ns. O fen¨®meno f¨ªxose moi evidente este ano, cando o Premio Nacional de literatura infantil e xuvenil foi para a estupenda Cielo abajo de Fernando Mar¨ªas, que xa se fixera no seu d¨ªa co premio Anaya, e contaba cos notables precedentes de Noche de alacranes de Alfredo G¨®mez Cerd¨¢ (premio Gran Angular) e Silencio no coraz¨®n de Jaume Cela, que fora xa premio Abril en 1999. Entre a mocidade galega, o tema popularizouse grazas a Agust¨ªn Fern¨¢ndez Paz, primeiro con Noite de voraces sombras (2002) e logo con Corredores de sombra (2006), que sair¨ªa case ao tempo que A sombra descalza de An Alfaya (Premio Lazarillo 2005). Pero non part¨ªan de cero pois, a¨ªnda que a guerra civil como tema non acababa de callar, coma se o momento hist¨®rico non fose o m¨¢is axeitado, s¨ª que inspirara xa novelas como Todo o peso do ceo de Mart¨ªnez Oca, Tristes armas de Marina Mayoral ou Aqueles anos do Moncho de Neira Vilas, ademais dun monllo de relatos espallados aqu¨ª e acol¨¢.
Oc¨®rreseme que calquera destes libros pode ser un fermoso agasallo navide?o para mozos e mozas (e non s¨®), sobre todo se o facemos como un convite a partillarmos unha ollada a un pasado que xa ¨¦ de todos.
Atr¨¦vanse, non desaproveiten a ocasi¨®n de tender pontes interxeracionais. Pero cunha condici¨®n: quen agasalle un destes libros ten que estar disposto a procurar respostas a preguntas que non sempre as te?en.
BIBLIOGRAF?A
Os mortos daquel ver¨¢n. Carlos Casares. Editorial Galaxia, 1987
O bosque das antas. Francisco Fern¨¢ndez Naval. Edici¨®ns Xerais, 1988
Agosto do 36. Xos¨¦ Fern¨¢ndez Ferreiro. Edici¨®ns Xerais, 1991.
O lapis do carpinteiro. Manuel Rivas. Edici¨®ns Xerais, 1998
Concubina. Inma L¨®pez Silva. Edici¨®ns Xerais, 2002
Entre fronteiras. Xavier Alcal¨¢. Editorial Galaxia, 2004.
Home sen nome. Suso de Toro. Xerais, 2006
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.