Cadaval ga?a o Mar¨ªa Casares ao mellor espect¨¢culo do ano
Salom¨®nico reparto de premios na gala do teatro galego
O teatro galego celebrou onte na Coru?a o 30? aniversario dos seus inicios profesionais cunha nova edici¨®n dos premios Mar¨ªa Casares, que resultaron m¨¢is repartidos do que era de agardar entre as compa?¨ªas grandes e pequenas. O Centro Dram¨¢tico Galego chegaba cunha cifra r¨¦cord de nominaci¨®ns para a s¨²as d¨²as montaxes deste ¨²ltimo ano -16 para os 13 premios en xogo- e levou efectivamente alg¨²ns dos galard¨®ns m¨¢is destacados, pero non todos aos que aspiraba. A s¨²a obra Noites de Reis. Ou o que queirades foi elixida mellor espect¨¢culo, baixo a direcci¨®n de Quico Canaval, que tam¨¦n levou a xarra coa efixie de Mar¨ªa Casares ideada por Sargadelos.
O premio ao mellor actor secundario foi para Xan Cejudo pola s¨²a interpretaci¨®n nesta montaxe do CDG, que tam¨¦n resultou distinguida pola escenograf¨ªa, obra de Baltasar Pati?o, e polo vestiario, ainda que este ¨²ltimo premio foi compartido con La Canalla por O Burgu¨¦s do Teatro Morcego. A piragua, tam¨¦n produci¨®n do Centro Dram¨¢tico, levou catro Mar¨ªa Casares, pola iluminaci¨®n, a m¨²sica composta por Manuel Riveiro Hermo, o texto orixinal de C¨¢ndido Paz¨® e pola interpretaci¨®n como actriz protagonista de Susana Dans.
Ernesto Chao foi distinguido como mellor actor polo seu papel n' As ¨²ltimas l¨²as de Lagarta Lagarta. Foi o ¨²nico galard¨®n para esta compa?¨ªa que ti?a sete nominaci¨®ns. M¨®nica Cama?o, eterna nominada ata o de agora, segundo dixo, foi elixida mellor actriz secundaria por Emigrantes do Teatro de Ningures. A montaxe da xove compa?¨ªa Cabana Hendaya, mon amour obtivo o ¨²nico premio ao que compet¨ªa, o de mellor maquillaxe. Mais, para o seu director, resultou todo un ¨¦xito tendo en conta que se trata "dunha obra que funciona co boca boca, sen subvenci¨®n ningunha".
"O teatro galego est¨¢ maduro, est¨¢ vivo", proclamou a actriz Mabel Rivera durante unha gala pensada tam¨¦n como unha homenaxe a todos os oficios das artes esc¨¦nicas, con pequenas representaci¨®ns de danza, canto e m¨²sica en directo, entre as que houbo amais oco para mensaxes reivindicativas como a morte do teatro en Palestina, unha das m¨¢is aplaudidas de toda a noite. Entre os homenexeados, estivo amis Rub¨¦n Garc¨ªa. Emocionado a¨ªnda que mudo por unha enfermidade que lle impide articular palabra, Garc¨ªa recib¨ªu un longo reco?ecemento dos seus compa?eiros de profesi¨®n ao serlle entregado o premio de honra Marisa Soto. Garc¨ªa ¨¦ o art¨ªfice da Mostra Internacional de Teatro de Ribadavia, considerada como clave na profesionalizaci¨®n desta arte esc¨¦nica en Galicia.
O espect¨¢culo comezou ¨¢s portas do Teatro Rosal¨ªa de Castro, cunha escenograf¨ªa hollywoodiense, a¨ªnda que con toques aut¨®ctonos. Unha charanga amenizaba o percorrido por unha alfombra vermella dos nominados, que foron chegando en pequenos grupos e a bordo dunha quilom¨¦trica limusina branca. E o teatro galego procurou darlle aires internacionais ¨¢s s¨²as tres d¨¦cadas de traxectoria, con interpretaci¨®ns c¨®micas de canci¨®ns alemanas dos anos 30 ou versi¨®ns galaicas de temas norteamericanos e mesmo ben espa?ois, como La violetera, cuxas interpr¨¦tes repartiron feixes de follas de grelo entre o p¨²blico.
"Brincade como rapaces"
Non foron comezos doados. Dedicarse ao teatro en Galicia hai tres d¨¦cadas, "nun pa¨ªs por facer, sen masa cr¨ªtica c¨ªvica, con moi feble vida urbana", resultou un desaf¨ªo case imposible, lembrou onte ¨¢ noite o escritor Suso de Toro no manifiesto co gallo do 30? aniversario do teatro galego profesional. Pero sa¨ªu adiante e agora, "na madurez", fai un rogo: "Non deixedes nunca de brincar como rapaces, de anoxar aos malvados e de usar as m¨¢scaras para desenmascar aos impostores", pediu De Toro na gala dos Premios Mar¨ªa Casares. Como cada neno que busca e inventa "ao adulto que leva dentro", o teatro galego tivo que vencer unha chea de atrancos.
Naceu "sen pasado, marcado por unha lingua negada que ten que inventarse, unha lingua que ten ela mesma que inventar ao seu pa¨ªs". E coma cualquera rapaz tivo que averiguar que quer¨ªa ser de maior, como deber¨ªa ser un teatro de ra¨ªz aut¨®ctona, se exist¨ªa realmente "unha est¨¦tica espec¨ªfica galega". De Toro considera que as artes esc¨¦nicas cumpriron de sobra, nestes 30 anos de traxectoria, o seu obxectivo. E demostraron, mesmo na era do dixital, que a s¨²a funci¨®n ¨¦ imprescindible.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.