Musicals en temps de crisi
- El g¨¨nere ha disparat les xifres d'espectadors - Els productors discrepen sobre com els pot afectar la conjuntura econ¨°mica
A la nostra empresa no estem patint la crisi". La frase, que pot sonar una raresa en l'actual context econ¨°mic, correspon a Joan Llu¨ªs Goas, president executiu de l'empresa Stromboli Entertainment. En associaci¨® amb Filmax, la firma ¨¦s coproductora d'un dels espectacles teatrals fets des de Catalunya de m¨¦s ¨¨xit en els ¨²ltims anys, Grease, ara en cartellera a Madrid. I tamb¨¦ de Spamalot, l'adaptaci¨® dirigida per Tricicle de l'obra dels Monty Python que es representa al Teatre Vict¨°ria amb un resultat de 50.000 espectadors en les sis setmanes que porta en cartellera. Els dos muntatges tenen en com¨² el fet de ser espectacles musicals. Un g¨¨nere que la passada temporada va propiciar el r¨¨cord hist¨°ric en les xifres de consum teatral a Barcelona: quatre produccions van atraure el 20% dels espectadors, just el creixement global de p¨²blic, que va ser de 2,6 milions. Ara, la cartellera barcelonina ha tornat a obrir les portes al musical, amb la inc¨°gnita de com els afectar¨¤ l'actual conjuntura econ¨°mica. Un mes i escaig despr¨¦s de l'inici del nou curs, conviuen balan?os molt optimistes amb d'altres que no ho s¨®n gens. Productors i directors discrepen a l'hora de fer una prospecci¨® per saber si els bons resultats es repetiran aquesta temporada, tot i que molts d'ells remarquen que el m¨®n de l'espectacle no se sol veure afectat per la crisi.
"El p¨²blic vol veure com¨¨dia i espectacles al voltant del luxe", afirma un productor
"No es pot ser capital teatral sense musicals", diu el responsable de Focus
"El setembre sempre ¨¦s un mes dolent i aquest no ha estat una excepci¨®. Per¨° no m¨¦s que d'altres anys. Jo crec que la crisi no ens far¨¤ mal, m¨¦s aviat al contrari", reflexiona Julia G¨®mez, directora general de Stage Entertainment, la multinacional responsable, entre d'altres, de l'espectacle m¨¦s vist a Barcelona la passada temporada, Mamma Mia!, amb un 10,62% del total de p¨²blic. "Tothom t¨¦ molt present la crisi, i ning¨² pot predir quina ser¨¤ la seva dimensi¨® real. Per¨° quan l'entorn ¨¦s angoixant, la gent t¨¦ m¨¦s ganes de connectar amb l'energia, la m¨¤gia i l'emoci¨® dels musicals", assegura. El febrer de l'any vinent, Mamma Mia! donar¨¤ el relleu a La bella y la bestia, una altra producci¨® de Stage, en una cartellera per la que hauran passat tamb¨¦ el musical de petit format i factura gens convencional La parella ¨¦s..., de Josep Pere Peyr¨®, que s'estrena avui al Teatre Gaud¨ª Barcelona, i Aloma, la nova producci¨® de Dagoll Dagom, al Teatre Nacional de Catalunya.
Goas comparteix les reflexions de G¨®mez. Partint d'un estudi elaborat per la revista nord-americana Variety sobre la relaci¨® inversa entre crisi i p¨²blic d'espectacles, l'empresa que presideix ha fet una an¨¤lisi de la situaci¨® actual. "Les dades de Variety demostren que en cinc de les set crisis que hi ha hagut als Estats Units des del crack del 29 fins a l'actual, que all¨¤ pateixen des de fa dos anys, s'ha produ?t un increment d'espectadors d'entre el 12 i el 16%". Goas assegura que els resultats "s¨®n perfectament extrapolables a l'Estat espanyol, perqu¨¨ est¨¤ comprovat que el comportament del p¨²blic en els dos pa?sos ¨¦s equiparable en un 95%". Segons l'estudi, "en temps de crisi les fam¨ªlies continuen consumint. Per¨° en comptes de fer despesa m¨¦s elevada, com anar a esquiar el cap de setmana, la substitueixen per microoci". Aix¨° s¨ª, creu que la regla t¨¦ uns l¨ªmits i que no tots els musicals tindran la mateixa fortuna perqu¨¨, al seu entendre, l'oferta ¨¦s excessiva. Per¨° considera que ells tenen just el que la gent demana en aquests moments: "propostes familiars, fresques, divertides. El p¨²blic vol veure com¨¨dia i espectacles al voltant del luxe".
Per aquesta l¨°gica, l'¨¨xit hauria d'acompanyar tamb¨¦ Mortadelo y Filem¨®n, la translaci¨® esc¨¨nica del popular c¨°mic de Francisco Ib¨¢?ez dirigida per Ricard Reguant. "Jo s¨®c molt sincer i reconeixo que l'espectacle no va massa b¨¦. Art¨ªsticament funciona, n'estem molt satisfets, per¨° la crisi est¨¤ afectant tots els musicals, no nom¨¦s el nostre", assegura Reguant, que ¨¦s tamb¨¦ el director de Grease. Dedicat al g¨¨nere des de fa temps, fa 18 anys en va viure i protagonizar un primer renaixement a Barcelona. En aquell moment van coincidir a la cartellera els ¨¨xits d' Estan tocant la nostra can?¨®, dirigida per ell, i Mar i cel, de Dagoll Dagom.
Reguant est¨¤ plenament conven?ut que, en la situaci¨® actual, la conviv¨¨ncia de tants musicals no ¨¦s bona. Per les seves caracter¨ªstiques, aquest tipus d'espectacles s¨®n sensiblement m¨¦s cars de produir que una obra de text. I aix¨° es tradueix en un preu de les entrades tamb¨¦ superior. Mortadelo y Filem¨®n t¨¦ un equip de 70 persones al darrere, s'hi ha invertit tres milions d'euros. Fer-lo rendible requereix una ocupaci¨® m¨ªnima del teatre del 50%. En aquests moments ¨¦s del 35%. "Si les coses no canvien, s'haur¨¤ d'anunciar el final de les representacions i provar sort en gira o a Madrid", admet. Reguant est¨¤ sincerament preocupat, i no t¨¦ por de dir-ho.
Sense arribar a l'angoixa, Toni Albadalejo, un dels productors de Qu¨¨, admet el "desconcert" davant l'actual panorama. Qu¨¨, dirigit per ?ngel Ll¨¤cer, ¨¦s el primer musical genu?nament catal¨¤ (una esp¨¨cie estranya quan el que abunden s¨®n les franqu¨ªcies i les adaptacions) que ha arribat a la cartellera aquesta temporada. Estrenat oficialment la passada setmana, va funcionar molt b¨¦ en el que s'anomenen les funcions pr¨¨vies, que serveixen de rodatge a la companyia i s'ofereixen a un preu promocional. "Durant les dues setmanes abans de l'estrena vam tenir un 80% d'ocupaci¨®. Aix¨° vol dir que l'espectacle funciona". En aquests moments s'alternen les funcions promocionals amb les de preu normal. I les que funcionen s¨®n, sobretot, les primeres. "Hem comen?at b¨¦, per¨° no al ritme que caldria. Alguns dies ve poca gent i d'altres va b¨¦. Habitualment, a mitjan octubre els espectacles ja s'estabilitzen. I enguany no est¨¤ sent aix¨ª. Hi influeix tot: la pluja, el futbol...Feia anys que no ens passava res semblant", diu.
Per¨° Albadalejo considera que encara ¨¦s d'hora per fer valoracions. Que caldr¨¤ esperar encara unes setmanes per prendre m¨¦s la mida a la reacci¨® dels espectadors. "Nosaltres estem molt il¡¤lusionats amb Qu¨¨ . En general, crec que aquesta temporada la qualitat dels espectacles ¨¦s igual o superior a l'any passat", afirma, tot destacant l'esfor? de creaci¨® d'un espectacle aut¨°cton com ¨¦s aquest. I vol aferrar-se a la mateixa teoria que fan servir Goas i G¨®mez. "Els anglosaxons han escrit molt sobre aix¨°, i diuen que en temps de crisi el teatre sempre ha anat molt i molt b¨¦".
El mateix opina Javier Mu?iz, gerent de producci¨® del musical Fama, que el 2005 va triomfar al T¨ªvoli en versi¨® catalana i despr¨¦s de l'¨¨xit recollit en gira i a Madrid ha tornat ara a Barcelona, en castell¨¤ i al Teatre Apolo. "Les dues primeres setmanes vam tenir una ocupaci¨® del 95%. Ara estem al voltant del 73-74%, i el ritme de la venda anticipada ¨¦s tamb¨¦ molt esperan?ador". Els responsables de Fama no veuen motius de preocupaci¨® pel que fa al context econ¨°mic. En tot cas, creuen que si alguna cosa podria ser perjudicial ¨¦s la simultane?tat de musicals en cartellera.
Daniel Mart¨ªnez, president de la productora Focus i de l'Associaci¨® d'Empreses de Teatre a Catalunya (Adetca), no t¨¦ cap dubte que aquest ¨¦s un bon moment per a les arts esc¨¨niques. Ho diu basant-se en les dades de la temporada 2007-2008. Per¨° tamb¨¦ en les primeres xifres de l'actual. "Hi ha hagut un creixement respecte a les dades del setembre de l'any passat. Aix¨° vol dir que es mant¨¦ la tend¨¨ncia a l'al?a de la passada temporada. Seguim tenint motius per ser optimistes. El teatre a Barcelona va francament b¨¦", explica.
Els resultats s¨®n v¨¤lids tamb¨¦ per al musical. Per¨° amb un mat¨ªs, que com a president d'Adetca considera molt comprensible. El gran esclat del g¨¨nere es va produir l'any passat, i ara l'augment no ¨¦s espectacular sin¨® "sostingut, dilu?t". Mart¨ªnez creu que el m¨®n teatral no t¨¦ perqu¨¨ preocupar-se perqu¨¨ "la crisi est¨¤ afectant principalment la gent amb menys poder adquisitiu i no a la classe mitjana, on es d¨®na fonamentalment el consum cultural". A m¨¦s, creu que el fet de ser una experi¨¨ncia en viu, insensible als pitjors efectes de les noves tecnologies (en una paraula, a recer de la pirateria perqu¨¨ el que li d¨®na sentit ¨¦s el directe), li atorga una protecci¨® extra.
En el cas dels musicals, considera que la seva pres¨¨ncia normalitzada a Barcelona ¨¦s un s¨ªmptoma de maduresa. "S¨®n un complement ineludible de les cartelleres. No es pot ser capital teatral fins que no hi ha musicals a la cartellera". Durant molt temps es va dir que a Barcelona no hi havia p¨²blic per als musicals, la qual cosa ha quedat totalment desmentida per l'evid¨¨ncia. Mart¨ªnez recorda que durant una d¨¨cada (l'¨²ltima del segle passat) hi va haver musical d'¨¨xit a Catalunya. Per¨° que despr¨¦s el que no hi havia era "producci¨® de musical per al p¨²blic". Poca oferta i, excepcions al marge, desvinculada de l'inter¨¦s de l'espectador. Aix¨ª que van desembarcar les multinacionals, i amb uns mitjans impensables per a la ind¨²stria catalana, van reconquerir l'espectador.
Creu que ara el repte ¨¦s que sigui "el propi teixit catal¨¤" el que s'embarqui de manera decisiva en la producci¨®. Focus no hi quedar¨¤ enrere. "A mig termini, tornarem a fer musicals, per¨° des de l'autoria aut¨°ctona". En cas que es facin obres internacionals, ser¨¤ a condici¨® de disposar de marge creatiu, lluny de cl¨°nics i franqu¨ªcies encotillades", afirma Mart¨ªnez.
Anna Rosa Cisquella, una de les responsables de Dagoll Dagom gaireb¨¦ des dels inicis d'aquesta veterana companyia consagrada al g¨¨nere, s'alinea m¨¦s aviat en la filera dels pessimistes.
At¨¨s el context actual, no creu que la conviv¨¨ncia de musicals sigui bona. "Si la gent en va a veure un, possiblement no tindr¨¤ diners per anar a veure'n un altre". Per aix¨° creu important que el p¨²blic aprengui a distingir matisos i coloratures dintre del gran calaix de sastre en qu¨¨ s'acostumen a englobar tots els espectacles del g¨¨nere. "Igual que en teatre de text hi ha com¨¨dia i hi ha drama, obres m¨¦s lleugeres i d'altres que no ho s¨®n, s'ha d'aprendre a diferenciar". D'aquesta manera el p¨²blic podria valorar millor la diversitat. En qualsevol cas, creu que la cartellera est¨¤ amena?ada "per una espasa de D¨¤mocles".
El temps dir¨¤ si arriba a fer miques les espl¨¨ndides xifres d'espectadors del curs passat. Amb el perill que, si les esmicola o les fereix sensiblement, n'hipotequi la continu?tat. Perqu¨¨, com reconeix G¨®mez, "on s¨ª que ens pot afectar la crisi ¨¦s a l'hora de trobar finan?ament. Per¨° no podem caure en el p¨¤nic, sin¨® ser m¨¦s creatius".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.