El llegat d'un m¨ªstic contemporani
M¨ªstica, plenitud de vida
Salvador Panikkar
Fragmenta Editorial
408 p¨¤gines. 29,50 euros
La felicitat, la pau interior i la plenitud s¨®n molt m¨¦s que conceptes abstractes; s¨®n experi¨¨ncies reals que transformen els ¨¦ssers humans quan recuperen la connexi¨® amb la seva naturalesa essencial i hi viuen en coher¨¨ncia. Per assolir-ho, ¨¦s necess¨¤ria una recerca cap a l'interior, de forma que cada persona conegui el funcionament de si mateix i de la realitat de la qual forma part. Almenys aix¨ª ho pensa, ho sent i ho escriu el fil¨°sof Raimon Panikkar (Barcelona, 1918), que als 90 anys ¨¦s considerat un dels pensadors catalans contemporanis de m¨¦s reconeixement internacional.
Doctor en filosofia, en ci¨¨ncies i en teologia, Panikkar ¨¦s autor de m¨¦s de 50 llibres i 1.500 articles que aprofundeixen en els aspectes m¨¦s intangibles de la condici¨® humana, convertint el seu pensament en un punt de trobada entre la psicologia d'Occident i l'espiritualitat d'Orient. La seva obra ha estat protagonista en congressos monogr¨¤fics i estudiada en 40 tesis doctorals. Des de 1976, ¨¦s catedr¨¤tic -ara, em¨¨rit- del Departament d'Estudis Religiosos de la Universitat de Calif¨°rnia, i ha estat professor en diverses universitats d'Europa, l'?ndia i els Estats Units.
Panikkar reflexiona sobre l'esclavitud del ser hum¨¤ d'avui, presoner de la seva ment
Ara, Fragmenta Editorial ha comen?at a publicar la col¡¤lecci¨® Opera Omnia, on es recullen, ordenen i actualitzen 70 anys de reflexions sobre l'estudi comparat de l'ess¨¨ncia de totes les religions, el misticisme i l'espiritualitat. El primer t¨ªtol d'aquest llegat filos¨°fic i espiritual ¨¦s M¨ªstica, plenitud de vida , volum que inicia una obra completa de 18 volums i que recull els textos La nova innoc¨¨ncia; Meditaci¨® sense objecte; L'Origen: el silenci; L'experi¨¨ncia de la Vida. La m¨ªstica; Tres exemples de santedat: Clara, Joan de la Creu i Teresa d'?vila, o L'experi¨¨ncia suprema: Les vies d'Orient i Occident .
Entre altres temes, reflexiona sobre l'esclavitud del ser hum¨¤ contemporani, que m¨¦s enll¨¤ de ser presoner de les seves circumst¨¤ncies externes, ho ¨¦s m¨¦s de la seva ment. I ¨¦s la ignor¨¤ncia de no saber com arribar a aquesta "llibertat interior" i la inconsci¨¨ncia de no voler saber-ho, el que impedeix a la majoria connectar amb la seva "dimensi¨® espiritual". Per ell, "el misticisme ¨¦s l'experi¨¨ncia integral de la realitat", ¨¦s a dir, "la qualitat de viure conscientment en el present".
Panikkar aprofundeix sobre els beneficis que t¨¦ per a qualsevol practicar la contemplaci¨® i la meditaci¨®, de simplement ¨¦sser i estar, aprenent a escoltar i a gaudir del silenci i la relaxaci¨®. Panikkar ho sap per experi¨¨ncia. Des de 1987 viu a Tavertet, al Prepirineu. "Quan som capa?os de buidar la ment i connectar amb la quietud de cada instant ¨¦s quan podem sentir l'experi¨¨ncia de la unitat, recuperant aix¨ª el contacte amb la nostra serenitat i amb la nostra pau interior", diu.
De la seva obra se'n despr¨¨n que dur una "vida espiritual" no vol dir abandonar els quefers mundans, sin¨® viure'ls amb una mirada m¨¦s s¨¤via, objectiva i neutra, transcendint aix¨ª qualsevol implicaci¨® emocional, que ¨¦s la causa ¨²ltima del malestar hum¨¤. I no nom¨¦s. Tamb¨¦ aprofundeix sobre l'impacte que tenen aquestes revelacions -o estats alterats de la consci¨¨ncia- en el canvi d'actitud i de valors de qui els experimenten. Per aix¨°, Panikkar defineix el misticisme com el cam¨ª filos¨°fic que condueix l'¨¦sser hum¨¤ a viure en plenitud, espiritualment parlant.
Com diu Panikkar, aquesta "saviesa essencial de la vida" ¨¦s la mateixa que van predicar grans savis com Lao-Ts¨¦, Buda o Jesucrist. Aquest ¨¦s l'objectiu de l'estudi comparat de les religions: recuperar els ensenyaments essencials dels profetes que les van inspirar per construir una espiritualitat laica que no estigui al servei dels credos ni els dogmes, sin¨® del benestar psicol¨°gic de la societat. "M¨¦s enll¨¤ de les difer¨¨ncies superficials que ara mateix divideixen la humanitat, a trav¨¦s de la comprensi¨® d'un mateix s'acaba arribant a l'experi¨¨ncia de la unitat i de l'amor".
La paradoxa de l'obra de Panikkar (com la de tots els m¨ªstics) ¨¦s que nom¨¦s pot ser compresa a trav¨¦s de l'experi¨¨ncia personal, no de la racionalitzaci¨®. De fet, aix¨° tamb¨¦ ho tracta a M¨ªstica, plenitud de vida , dient que "les paraules s¨®n meres etiquetes amb les quals dividim la realitat". I la veritat ¨¦s que "cada paraula t¨¦ un significat diferent per a cada persona, que la interpreta segons la seva visi¨® del m¨®n o sistema de creences".
Per molt que llegim sobre la melmelada de figa, per poder saber quin gust t¨¦, cal tastar-la. Per aix¨°, els ensenyaments d'aquest m¨ªstic contemporani s¨®n orientacions que faciliten que cada lector visqui la seva pr¨°pia experi¨¨ncia, no l'experi¨¨ncia en si mateixa. Ja ho diu un proverbi xin¨¨s: "Quan el savi assenyala la Lluna, el neci mira el dit".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.